Nieuw hotelconcept voor de jonge zakenreiziger

Nieuwe trendy hotelmerken zoals Aloft en Citizen M richten zich tot de jonge (zaken)reiziger, die zich vaak ergert aan de traditionele service in de hotelindustrie. Aloft en Citizen M combineren betaalbare luxe, een creatieve, technologische omgeving en de ongedwongen sfeer van een jeugdherberg.

Benny Debruyne

Benny Debruyne

Begin september opende Aloft, een hotelmerk van de Amerikaanse Starwood-groep, zijn eerste hotel in België. Starwood is bekend van merken zoals Sheraton en Le Méridien. Het eerste Aloft-hotel ging in 2008 open in Canada. Intussen zijn er meer dan vijftig en de keten wil snel groeien. Het hotel in Brussel, vlakbij het Brusselse Schumanplein, is het eerste in Europa. Het ligt dicht bij de Europese instellingen en het stadscentrum. De naam Aloft verwijst naar de ononderbroken open ruimte die typisch is voor lofts. De benedenverdieping van het hotel is ingericht als een grote loft. Het hotel telt 147 kamers. Hotelmanager Coen Van Niersen: “We zijn er voor de onafhankelijke reiziger van 25 tot 45 die technologie belangrijk vindt en zelf wil beslissen wat hij nodig heeft. Het gaat er veel meer casual aan toe. Je checkt zelf in, op het terras zullen barbecues worden georganiseerd. We richten ons tijdens de week op de EU-functionarissen en zakenreizigers, en in de weekends op toeristen.”

Intussen wil Citizen M vanuit Nederland de wereld veroveren. “Wij willen de hotelmarkt transformeren”, zegt marketingdirecteur Robin Chadha. In thuisbasis Amsterdam zijn er Citizen M-hotels in Amsterdam Zuid en Schiphol. Beide hotelmerken hebben geanalyseerd wat de ergernissen en verwachtingen zijn van jonge (zaken)reizigers en hebben hun concept daarop geënt. Op een muur van het Citizen M-hotel – de ‘M’ in Citizen M verwijst naar ‘mobile’ – hangt een illustratie van de vier types mobile citizens: de ‘Bizz Citizens’, die vooral in de week komen, zijn de grootste groep. De ‘culture traveller’ reist om te ontspannen, de ‘luxury shopper’ en ‘budget citizen’ spreken voor zich.”

Ergernis 1 “De check-ins duren te lang en de internettarieven zijn te hoog”

“Reizigers wachten niet graag bij het inchecken”, weet Chadha. “Met on-ze check-inbalies duurt inchecken een minuut en uitchecken dertig seconden. Inchecken kan zonder personeel, al staat er wel ie-mand om te helpen.” Met een onlinereservatienummer haalt de klant de sleutelkaart uit de automaat en de ingebouwde printer in het toestel drukt het kamernummer af. Bij het uitchecken worden de voorkeuren die de klant ingaf voor zijn kamer bewaard. Als hij later op-nieuw incheckt in een Citizen M-hotel, past zijn kamer zich automatisch aan zijn wensen aan.

Ook Aloft heeft check-in-kiosks, waar klanten gezwind en zonder hulp kunnen inchecken. De check-inprocedures tonen hoe beide hotelketens inzetten op nieuwe technologie om de service te verhogen zonder dat de kamerprijzen stijgen. Zo is de wifiverbinding gratis, hangen in de kamers grote plasmaschermen waar-op u gratis films kunt bekijken, en heeft Citizen M samen met Philips een mood pad ontwikkeld. Met deze afstandsbediening bedient u niet alleen de tv, maar dimt u het licht, regelt u de verwarming en de rolgordijnen. In de Aloft-kamers is er een dockingstation voor laptop, telefoon en iPad.

Ergernis 2 “Ik betaal voor diensten die ik niet nodig heb of die te duur zijn”

Aloft is een select service-hotel. Het biedt niet alle diensten aan die u in andere hotels vindt, zoals kamerbediening of een restaurant. Dat geldt ook voor Citizen M. Robin Chadha: “De reiziger kan zich vaak wel een vijfsterrenhotel veroorloven, maar heeft er geen nood aan want hij komt hoofdzakelijk naar het hotel om te slapen. Hij heeft behoefte aan enkele basiszaken, die best luxueus mogen zijn, maar aan veel bijkomende diensten in traditionele hotels heeft hij geen boodschap. Denk aan de overdreven prijzen voor de minibar.” Citizen M heeft de minibar in de kamers afgeschaft. In plaats daarvan kunnen klanten op de benedenverdieping dag en nacht drankjes, gezonde snacks tot zelfs volledige maaltijden kopen. Betalen gebeurt met hun deursleutelkaart. Aloft heeft met zijn Refuel-hoek ook zo’n grab-and-goconceptmet gezonde snacks.

Beide hotels zijn ook duidelijk over hun prijzen. De klant betaalt minstens 69 euro voor een kamer in Citizen M – de prijs hangt af van de bezettingsgraad. Bij de opening van Aloft was de prijs minstens 89 euro voor een nacht, met een korting voor de tweede of derde nacht. In de praktijk zal de prijs in beide hotels rond 100 euro schommelen. Het grote verschil tussen Aloft en Citizen M zijn de kamers. Citizen M zet vooral in op een scherpe prijs en stript de kamers van overbodige diensten. De kamers in Aloft zijn traditioneler, luxueuzer en iets duurder.

De kleine hotelkamers van Citizen M zijn ongeveer 14 vierkante meter, terwijl de kamer in Aloft 25 tot 30 vierkante meter groot is. Bij Aloft krijgt u bijvoorbeeld een grotere werkruimte, en extraa-tjes zoals een ergonomische stoel, een strijkijzer of een kluis. In de krappe modulaire kamers van Citizen M is alle overtollige ruimte weggesneden. Het venster aan de straatzijde en het kingsize bed voor het raam passen precies tussen de twee zijmuren.

Ergernis 3 “Betaalbaar betekent saai, oncomfortabel en vervelend”

De hedendaagse middenklassereiziger is veeleisend. Hij wil een betaalbare ka-mer, maar met de nodige luxe en comfort, en als het even kan een bruisende sfeer. De prijs van een lowcosthotel zoals Formule 1, maar de cool van een boutiquehotel. Maar hoe vallen betaalbaarheid en luxe te verzoenen? Citizen M – een project van Rattan Chadha, de oprichter van Mexx en vader van Robin Chadha – heeft stevig geïnnoveerd om betaalbare luxe te kunnen aanbieden. De keten liet zich inspireren door de wereld van jachten en cruiseschepen. Door te bouwen met modules, worden de prijzen gedrukt. Citizen M bracht dat idee over naar de hotelsector. “De benedenverdieping van onze hotels wordt traditioneel gebouwd”, legt Robin Chadha uit: “De overige verdiepingen bestaan uit modules die ontworpen zijn door designagentschap Concrete en geproduceerd worden in onze fabriek in Liverpool. Elke module is een afgewerkte kamer.” Daarnaast kiest Citizen M, net als Aloft, zoveel mogelijk voor zelfbedieningsconcepten. Daardoor houden ze de personeelskosten laag. In Citizen M zijn slechts er twintig voltijdse jobs voor 215 kamers en Aloft telt dertig personeelsleden voor 147 kamers. Aloft, het vijfde hotel in België van de Starwood-groep, profiteert van schaalvoordelen: verkoop, marketing, boekhouding en personeelszaken zijn gegroepeerd in het Sheraton.

Ergernis 4 “Ik heb geen zin om de hele tijd alleen op mijn kamer te zitten”

Aloft en Citizen M herwaarderen de gemeenschappelijke ruimtes van het hotel tot hippe, interactieve zones. Voor hun jonge klanten zijn comfort en (sociale) netwerken een deel van hun leven. Zowel Aloft als Citizen M maakt van de benedenverdieping daarom een creatieve ontmoetingsplaats met ex-pressieve kleuren, gezonde fastfood, muziek en film. Van Niersen: “In de sociale ruimte beneden bevindt zich een cocktailbar met dj’s, waar ook wijkbewoners zullen komen.” Het muzieksysteem is verbonden met een videokunstwand. Er is een gezonde snackbar die dag en nacht open is, tv’s en drie meetingrooms. In de lobby staan twee Italiaanse scooters, die klanten kunnen huren om de stad te verkennen. Op het buitenterras wil Aloft barbecues organiseren. Citizen M werkt samen met designpartners. Zo levert meubelmerk Vitra de trendy meubels voor de benedenverdieping, onder meer de rode designtafel naast de snackbar en cocktailbar, waar de klant met een invulformulier zijn gepersonaliseerde Martini kan bestellen.

“We zijn er voor de onafhankelijke reiziger van 25 tot 45 die technologie belangrijk vindt”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content