Multicultureel
Indien Aziatische autobouwers nog succes willen hebben op de Europese markt, zullen ze Europees ogende wagens moeten aanbieden. Met de Avensis zit Toyota alvast op de goede weg.
Het Japanse automerk Toyota probeert al een tijdje meer greep te krijgen op de Europese markt. Het verwacht daarbij veel van de vervanging van zijn twee belangrijkste modellen. Enkele maanden geleden stelde Toyota al zijn nieuwe Corolla voor ; en tijdens de Autosalon van Brussel (15-25 januari 1998) krijgen we voor het eerst de opvolger van de Carina E te zien : de Avensis.
De Avensis staat model voor zowat alle toekomstige Toyota’s die voor de Europese markt worden gebouwd. De middenklassewagen bezit dan ook alle eigenschappen die een Europeaan van een middenklassewagen verwacht. Om een beeld te krijgen van de verlangens van Europese kopers klopte het merk aan bij zijn Europese research & designafdeling in Brussel. Aan Toyota-klanten en potentiële kopers werd gevraagd wat zij verwachten van de in Groot-Brittannië gebouwde Avensis. Dat de vierdeurssedan inzake koetswerkdesign meer dan een knipoogje werpt naar de BMW 5-reeks, beschouwde de Japanse directie blikbaar niet als een negatief punt.
Bij de lancering zal de Avensis beschikbaar zijn in drie uitvoeringen : een vierdeurssedan, een vijfdeursliftback en een ruime break. De Avensis, die op de vloerplaat van de Carina E wordt gebouwd, is vier centimeter korter dan zijn voorganger. Voor- en achteraan werd de koetswerkoverhang korter gemaakt en de wielbasis werd met 5 cm verlengd. Ondanks de compacte buitenafmetingen, biedt het interieur van de Avensis meer ruimte, comfort en veiligheid dan de Carina E.
Met zijn veiligheidsvoorzieningen en standaaarduitrusting behoort de Avensis tot de top in zijn klasse. Op alle versies zijn standaard niet alleen frontale en zijdelingse airbags voorzien, maar ook een ABS-systeem van Bosch, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ramen en buitenspiegels, en een buitentemperatuurmeter.
De Avensis is uitgerust met dezelfde motoren als de Carina E, maar die werden verfijnd zodat ze meer motorkoppel bieden bij lage en middelhoge toerentallen en ook het gemiddeld verbruik drukken. De kopers kunnen kiezen uit drie benzinemotoren die allemaal zijn uitgerust met de meerkleppentechnologie een 1.6 liter (1587 cc), een 1.8 liter (1762 cc) en een performante 2.0 liter (1998 cc) of een 2.0 liter (1975 cc) dieselmotor. Alle versies hebben standaard een manuele versnellingsbak, maar sommige uitvoeringen worden ook geleverd met een elektronisch gestuurde viertrapsautomaat.
PATRICK OP DE BEECK
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier