MERCATOR & NOORDSTAR
Verzekeringsmaatschappij Mercator & Noordstar is begin maart in de kranten gestart met een nieuwe imagocampagne.
De uitingen vallen op door de sfeerrijke zwartwitfoto’s. Er zijn vier verschillende advertenties, die de hele maand zullen blijven verschijnen. Er komen ook advertenties in tijdschriften. Op de radio laat men tactische, meer productgerichte spots uitzenden.
Wat is de achtergrond van die campagne? Dirk Wauters, adjunct-directeur marketing bij Mercator & Noordstar, zegt dat de campagne een tweede stap vormt in de communicatiepolitiek. “Mercator en Noordstar zijn in 1997 gefuseerd en in eerste instantie hadden de campagnes de bedoeling om naamsbekendheid te creëren. De fusie is nu achter de rug en we weten waar we naartoe willen. Daarom zijn we nu gestart met een meer diegaande campagne. Die draait niet alleen om naamsbekendheid, maar ook om merkinhoud.”
Die inhoud heeft te maken met de ‘roots’ van de maatschappij. Die liggen in Vlaanderen en de maatschappij wil hier ook haar positie verbeteren. “De teneur in de campagne is: we zijn een verzekeraar van een ondernemend volk. Maar ook het leven is een hele onderneming. Het risico dat dat meebrengt, kun je maar beter bij een vertrouwde maatschappij onderbrengen. Dat is onze boodschap,” aldus Wauters.
Hoofdmedium voor de campagne zijn de kranten. Het reclamebureau Duval-Guillaume Antwerpen vroeg aan jonge Vlaamse fotografen (onder meer Stefan Vanfleteren en Lieve Blancquaert) het gevoel van Mercator & Noordstar vast te leggen. “We hebben bewust gekozen voor zwartwitfotografie,” zegt Wauters. “Fotografen gebruiken om emoties te tonen ook liefst zwartwit. Bovendien is zwartwit voor ons onderscheidend.” In de kranten verschijnen de advertenties op een volle pagina, in de tijdschriften op een dubbele pagina. De foto’s zijn aan die dubbele pagina’s aangepast.
Mercator & Noordstar werkte vanaf de fusie samen met 4ReAL, nu met Duval-Guillaume. “We zijn niet ontevreden weggegaan bij 4ReAL,” aldus Wauters. “Maar we waren toe aan een tweede fase. We hebben een aantal bureaus gecontacteerd. Ik kende bovendien al enkele mensen bij Duval-Guillaume. We hebben voor dat reclamebureau gekozen zonder een echte competitie te houden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier