Marketeer van het Jaar 2005: kandidaat Hans Swinnen (Thomas Cook)
Hans Swinnen (Thomas Cook België), Catherine Teirlynck (Alcatel) en Nils Van Dam (Cookings & Spreadings Unilever) zijn de kandidaten voor de Marketeer van het Jaar 2005, een initiatief van de Stichting Marketing. Trends stelt elke kandidaat voor. Hans Swinnen opent de rij.
Hans Swinnen (39) was verrast toen hij vernam dat hij voor de jury van de Marketeer van het Jaar 2005 mocht verschijnen. “Het is fijn dat de zaken die je met het team probeert te realiseren binnen Thomas Cook (de rebranding, het begin van de luchtvaartmaatschappij) gewaardeerd worden.” Swinnen leidt sinds 2001 de activiteiten van Thomas Cook in ons land. Hij is al vanaf 1991 in dienst van de reisorganisatie, die in die periode een hele evolutie doorgemaakt heeft.
Na zijn studie Toegepaste Economische Wetenschappen aan de KU Leuven en nog voor zijn legerdienst, werkte Swinnen via het internationaal uitwisselingsprogramma van Aisec (Association Internationale des Etudiants en Sciences Economiques) zes maanden bij UBS (Union Bank of Switzerland) in Basel. De bankwereld was echter niet meteen zijn natuurlijke biotoop. Hij wilde liever in een meer commerciële omgeving in een internationale sector. Na zijn militaire dienst begon hij als productmanager Verre Reizen bij het toenmalige Sunsnacks. Twee maanden later ging in de nasleep van de eerste Golfoorlog de moedermaatschappij van Sunsnacks (luchtvaartmaatschappij TEA) over de kop en werd het bedrijf overgenomen door NUR Touristic (de groep Neckermann). Swinnen bleef tot 1995 senior productmanager Exotische Vakanties. “Dat waren pionierstijden. We hebben toen de democratisering van dergelijke reizen doorgevoerd en het concept van all-inclusive vakanties gelanceerd. Een bestemming als de Dominicaanse Republiek werd voor veel mensen betaalbaar. Tot dan toe waren die bestemmingen op maat geschreven voor de happy few.”
In 1995 werd Swinnen directeur voor Sunsnacks en Pegase, en later ook van Neckermann Reizen. “We hadden drie merken in portfolio en hebben een aanzet gegeven voor het marketingdenken in onze sector. We gingen toen eveneens met een professioneel reclamebureau in zee (Morael). In die periode hebben we ook de activiteiten van de groep op één plaats in Gent geïntegreerd.”
Swinnen stond mee aan de basis van de vorming van Thomas Cook. In 2001 werd hij CEO van de Belgische tak van NUR Touristic (zijn voorganger en mentor Wim Desmet kreeg toen Europese verantwoordelijkheden). In 2000 had de moedermaatschappij van NUR Touristic (C&N Touristic met als aandeelhouders Lufthansa en Karstadt) in Engeland Thomas Cook overgenomen. “C&N Touristic koos voor Thomas Cook als strategisch merk voor een aantal activiteiten. Wij waren ook geïnteresseerd.” Men dacht in die periode in België immers aan een eigen luchtvaartmaatschappij en het opzetten van één allround merk. In 2002 startte men na het faillissement van Sabena en City Bird met Thomas Cook Airlines. In 2003 volgde de rebranding in België.
Hoeveel kans denkt CEO Swinnen te hebben om Marketeer van het Jaar te worden? “Ik heb een holistische visie op marketing. Ik ben CEO, maar ook marketingdirecteur. Ik zit de directieraad met de vakdirecteurs voor, en stuur het marketing- en communicatiedepartement aan. Dat bewijst dat ik een groot geloof heb in marketing. Marketing beslaat voor mij alle inspanningen om een consument te overtuigen je product te kopen en wéér te kopen.” Wat trekt Swinnen aan in marketing? Voor hem is dat het streven naar tevreden klanten. “Als dat lukt, betekent het omzet, rendement, winst, tevreden medewerkers en tevreden aandeelhouders.”
AvP
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier