Laat het u smaken

Meurisse laat de consument via televoting bepalen welke smaak de lekkerste is.

De kok van Meurisse, een merk van Kraft Jacobs Suchard, is de jongste weken nogal vaak op televisie verschenen. In commercials stelde hij drie nieuwe smaken voor van Meurisse-chocoladetabletten: viervruchten, cassis en peer.

Die smaken zijn er nog niet, maar toch kan de kijker tot morgen, 31 maart, een 0900-nummer bellen om zijn of haar voorkeur door te geven. Volgende maand komt de uitslag en in mei ligt het geprefereerde product in de winkel.

Vanwaar die idee? Stéphanie Poncelet, product manager Meurisse, zegt dat het merk altijd al heeft geluisterd naar de klant vooraleer het een product samenstelde. “Nu wilden we een stap verder gaan in die zorg voor de consument,” aldus Poncelet. Dat houdt in dat Meurisse de mening van de man en vrouw thuis vraagt. In het crème-gamma bood het merk al zeven variëteiten aan; nu komt er een achtste bij. De consument kan zijn voorkeur – er zijn drie smaken – telefonisch doorgeven. Maar dan wel zonder dat hij het product vooraf écht kan proeven.

De kok is de verpersoonlijking van de Meurisse-positionering. “Hij is begaan met de fabricatie van chocolade die de consument tevreden stemt,” zegt Guy Liefsoons, marketing manager bij Kraft Jacobs Suchard. “Om het ‘nieuwe’ merk op te bouwen, zijn we volledig naar die customer care gegaan.” De huidige actie is daarvan een logisch gevolg.

Momenteel heeft Meurisse een aandeel van meer dan 15% op de markt van tabletten en repen. Daarmee staat het op de tweede plaats, na Côte d’Or (eveneens in handen van Kraft Jacobs Suchard) dat met een aandeel van bijna 50% het top-chocolademerk is in ons land. Nummer drie is Callebaut.

Hoe verhouden Meurisse en Côte d’Or zich binnen de merkenportefeuille van Kraft Jacobs Suchard? Meurisse is een product dat vrij sterk op de vulling en de ingrediënten speelt. De crème-tabletten hebben een veel minder vloeibare vulling dan bij andere merken. Dat geeft de consument een lange smaakervaring. Het merk heeft ook een reep met noten, zoals Côte d’Or. Het verschil is dat bij Meurisse de smaak van de noten veel uitgesprokener is (de reep bevat meer en grotere noten), terwijl bij Côte d’Or de specifieke chocoladesmaak overheerst. Op die manier zijn de merken complementair.

Vrouwen.

Liefsoons en Poncelet zeggen dat er geen specifiek profiel is van de Meurisse-consument. Het merk heeft een penetratie van 40%, waardoor het consumentenprofiel overeenkomt met dat van ‘de markt’. In de commercials luistert de Meurisse-kok echter steevast naar het commentaar van een tweetal dames. Liefsoons: “Dat is historisch gegroeid. In het begin hebben we ons gericht naar de VVA, de verantwoordelijke voor aankoop. En meestal zijn dat vrouwen.” Zij moesten Meurisse in hun winkelwagentje leggen.

avp

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content