La Vie de Jésus
In zijn opmerkelijke debuutfilm “La Vie de Jésus” gaat de Franse cineast en scenarioschrijver Bruno Dumont in op het lijden van de mens.
Neen, over het leven van Jezus gaat ” La Vie de Jésus“, de debuutfilm van Bruno Dumont, allerminst. Wel over Freddy, een werkloze adolescent uit het Frans-Vlaamse Bailleul. Samen met zijn vrienden scheurt hij met zijn brommer doelloos door de straten van het stadje. Freddy’s enige statussymbool is zijn vaste vriendin Marie. Groot is zijn woede dan ook als een jonge Arabiër Kader zijn liefje probeert te versieren. Freddy zint op een afstraffing. Maar die operatie loopt volledig uit de hand…
Hoewel het sombere landschap de gemoedsgesteldheid van zijn personages veruiterlijkt, is “La Vie de Jésus” geen film over werkloosheid of de uitzichtloosheid van het bestaan. En over het leven van Christus gaat deze Franse prent al evenmin. Met zijn misleidende titel wil Bruno Dumont de kijker alleen maar aan het denken zetten. De jonge Franse regisseur is geïnteresseerd in het humane en poëtische aspect van de Christus-figuur, zoals dat ook naar voren komt in de plastische kunsten. Net zoals de schilderijen over de calvarietocht van Christus, beklemtoont “La Vie de Jésus” de pijn van het mens-zijn.
Voor Bruno Dumont speelt (in die context) het fysieke aspect een grote rol, zowel in zijn uitbeelding als in zijn beoogd effect op de kijker. Hoewel de cineast zijn personages meestal in het landelijke en stedelijke landschap plaatst hij gaat spaarzaam om met close-ups zit hij tijdens de vrijscènes tussen Marie en Freddy met de camera op hun lichaam. Ze krijgen daardoor iets bestiaals. Voor Dumont ligt de paringsdrift in de orde van de natuur. Ze doen evenwel geen afbreuk aan de innige tederheid tussen beide minnaars, die hij bijvoorbeeld toont in de scène waarin Marie haar hoofd op Freddy’s schouder legt wanneer ze samen op zijn brommer huiswaarts keren. Opvallend is de activiteit van de vrouwen. Zowel de moeder van Freddy als Marie hebben een baan. De mannen houden zich bezig met vinkenzettingen of met doelloos rondtoeren met hun brommer of auto.
“La Vie de Jésus” is meer dan een sociaal-realistisch drama. De rijkdom van de film schuilt in hetgeen achter de beelden zit en in wat de toeschouwer ervan onthoudt en meedraagt naar huis. “La Vie de Jésus” was een van de meest spraakmakende Franse bijdragen op het festival van Cannes ’97 en is een van de sterkste films die u dit jaar nog kan bekijken.
Piet Goethals
La Vie de Jésus Film over de pijn van het mens-zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier