Kinepolis ziet nettowinst verdubbelen: ‘Streaming is nooit concurrentie geweest’

Kinepolis-zaal in Madrid | Foto: Getty

Kinepolis heeft in 2023 records verbroken. Met een omzetstijging van 21,1 procent tot 605,5 miljoen euro en een verdubbeling van de nettowinst tot 56,1 miljoen euro laat de bioscoopketen zien dat het de donkere dagen van de pandemie achter zich heeft gelaten.

De opmerkelijke groei van Kinepolis in 2023 werd aangedreven door het hoge aantal bezoekers dat de bioscoopgroep ontving: 35,4 miljoen, of een toename met 20,6 procent tegenover 2022. Ook premiumconcepten, zoals de IMAX- en ScreenX-zalen, speelden een cruciale rol in het financiële boerenjaar. “We verkochten meer premiumproducten dan ooit”, zegt CEO Eddy Duquenne, verwijzend naar een strategie die loont: meer inkomsten genereren per bezoeker.

Lees verder onder de video

Eigen gebouwen

Vanwaar die solide resultaten? “Kinepolis is gewoon de sterkst beheerde speler in de industrie”, zegt Kris Kippers, co-hoofd aandelenanalyse bij Degroof Petercam. “Ten eerste is er de variabilisering van zijn kosten. Kinepolis is in staat de kosten die het maakt, zoals personeelskosten, huur en nutsvoorzieningen, aan te passen aan zijn inkomsten. Die kunnen variëren afhankelijk van het aantal bezoekers, de tijd van het jaar of de populariteit van de films die worden vertoond.”

“Ten tweede is Kinepolis de eigenaar van zijn eigen gebouwen”, vervolgt Kippers. “Als bij de concurrentie de huur omhooggaat omdat zij hun gebouwen huren, is dat bij Kinepolis voor een groot deel niet het geval. In Europa veelal niet, in de Verenigde Staten voor twee derde niet. Enkel de Canadese bioscopen zijn volledig gehuurd, maar daar stijgt de huur niet mee met de inflatie, maar met een bepaalde indexatie, die lager ligt dan de inflatie die we de laatste twee jaar gezien hebben.”

Kippers merkt daarbij op dat de balans van het bedrijf steeds sterker wordt en dat de schuldverplichtingen goed gespreid zijn. “We denken dat een terugkeer naar het pad van fusies en overnames een belangrijke trigger kan zijn voor de aandelenkoers, die al enige tijd in het slop zit.”

Barbenheimer

Ondanks die successen blijven de bezoekersaantallen achter bij die van voor de pandemie. De analisten van ING verwachten dat het bioscoopbezoek niet voor 2025 zal terugkeren naar dat vroegere niveau. “Daar kom ik zelfs niet aan”, zegt Kippers. “Ik zit maar op 90 procent, acquisities niet meegeteld. Ik reken überhaupt niet op een return naar die oude niveaus.”

“Europa daalt structureel in volume met 0,5 à 1 procent, deels door de demografie”, vervolgt Kippers. “In Canada en de Verenigde Staten is dat anders. Er is een jongere bevolking, dus daar is er wel een betere mix. En tegenwoordig maken die landen 45 procent van de business van Kinepolis uit.”

De uitdagingen liggen echter niet alleen bij de bezoekersaantallen. De filmindustrie levert minder films dan voorheen en de scenaristenstakingen in Hollywood zetten extra druk op het filmaanbod. “Het vierde kwartaal was niet fantastisch”, zegt Kippers. “Zeker na het grote succes van de films Barbie en Opperheimer in de zomer”, voegt mediaprofessor Tom Evens (UGent) eraan toe.

‘Streaming en cinema vullen elkaar aan, net zoals cinema naast televisie is blijven bestaan.’ 

Tom Evens (UGent)

Kat met negen levens

Maar Kinepolis zit niet stil. Investeringen in nieuwe technologie en de uitbreiding van het bioscoopnetwerk, inclusief de overname van twee Franse bioscopen en de opening van nieuwe IMAX- en ScreenX-zalen, benadrukken de ambitie om de bioscoopervaring te verrijken. Kinepolis mikt daarnaast op kleinere acquisities met een verbeterpotentieel op een gefragmenteerde markt. “We hebben nooit de ambitie gehad een AMC of Cineworld over te nemen”, betoogt Duquenne.

In een tijd waarin streamingdiensten het bioscoopbezoek zouden kunnen bedreigen, blijft Kinepolis innoveren en investeren in de bioscoopervaring. “Streaming is nooit concurrentie geweest”, verzekert Kippers. Cinema als een kat met negen levens, vaak dood verklaard, telkens heroplevend? “Dat is eigen aan heel veel media”, ziet Evens.

“Hoeveel keer is radio al niet dood verklaard? Als je heel graag films ziet, kan geen enkele ervaring tippen aan de cinema-ervaring. Het streamen van films kun je daar toch niet mee vergelijken?” aldus Evens. “We zien ook uit studies dat daar voor een stuk een overlap van publiek is. Het is niet omdat je streamt, dat je niet meer naar de cinema gaat. Maar je gaat ook niet elke week naar de cinema, omdat dat een hap uit je budget neemt. Streaming en cinema vullen elkaar aan, net zoals cinema naast televisie is blijven bestaan.” 

Het Belgische bedrijf ziet de bioscoop niet alleen als entertainment, maar ook als een kans om iets unieks aan te bieden dat je niet thuis kunt ervaren. Die visie is wellicht de sleutel tot het blijvende succes van Kinepolis.

Kinepolis, dat in 1997 ontstond uit een fusie, zag zijn omzet uitkomen in 2023 op 605,5 miljoen euro, of 21,1 procent hoger dan in 2022. Zijn nettowinst bedroeg 56,1 miljoen: een verdubbeling tegenover 2022.

De omzet groeide door 20,6 procent meer bezoekers en een gestegen verkoop per bezoeker.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content