JAGUAR-RESERVAAT

Voor Jaguar-oldtimers heeft Dolf De Ridder & Zonen alles in huis : zowel de originele wisselstukken als de deskundigheid van vaklui met meer dan 35 jaar ervaring.

Evident is het niet : in een kleine Waaslandse gemeente al meer dan 45 jaar Jaguar vertegenwoordigen, doorheen de ups en downs die de autosector in het algemeen en het merk in het bijzonder heeft gekend. Gaat het bij de bvba Dolf De Ridder & Zonen om een niet te temmen passie voor bolides of zit er meer achter ?

De geschiedenis van het familiebedrijf gaat terug tot 1933, toen grootvader Dolf met een garage begon. Hij had zijn hart verloren aan sportieve wagens als BMW, Lancia, Alfa Romeo, Talbot, Bugatti en Jaguar. Van dat laatste merk werd hij in 1951 exclusieve verdeler. In de jaren zestig namen zijn beide zonen Walter en Hugo De Ridder het roer over. In 1991 was de tijd aangebroken voor de derde generatie met Benjamin en Alex. Zij brachten hun eigen ideeën mee en waren verantwoordelijk voor de nieuwbouw aan de N70 in Beveren, waarin 650 m² showroom is ondergebracht. Het aantal medewerkers klom intussen tot negen.

“Als klein bedrijf hebben wij ons vanaf het begin gespecialiseerd in Jaguar,” vertelt Benjamin De Ridder. “Daardoor konden wij ook de onderdelen van alle jaargangen in voorraad houden, sommige zelfs in meerdere exemplaren. Toen in de jaren zeventig de oude modellen een zekere waarde begonnen te krijgen, waren wij een van de weinige garages die over onderdelen beschikten. Zo zijn we stilaan in het restauratiewerk gegroeid. Daardoor konden we onze eigen klanten blijven verzorgen en kwamen er nieuwe bij die wisten dat wij de nodige stukken hadden. We hebben al klanten gehad uit Frankrijk, Engeland, zelfs Monaco.”

De restauratie-afdeling draagt niet alleen bij tot de bekendheid van de zaak, ze is ook ideaal om eventuele gaten in de werkbezetting te dichten. In de totale jaaromzet van circa 120 miljoen frank vertegenwoordigen de restauratie-activiteiten 3 à 4 miljoen frank. Tegenover vijf jaar geleden is de omzet bijna verdubbeld.

Ook al richt Jaguar zich tot een kapitaalkrachtige doelgroep, toch laat de invloed van de crisis zich voelen, zeker in een streek waar de textielindustrie fikse klappen kreeg. “Wij leven nu eenmaal van bedrijven,” verduidelijkt Benjamin De Ridder. “Gelukkig is er een verschuiving in de markt : mensen die vroeger werden afgeschrikt door de technische problemen van het merk, durven nu wel kopen. De kwaliteit is de voorbije jaren met sprongen vooruitgegaan.” Hij heeft er vertrouwen in dat de omzet binnen de drie jaar kan worden verdubbeld.

BENJAMIN EN ALEX DE RIDDER (DOLF DE RIDDER & ZONEN) De restauratie-afdeling van de Jaguar-garage heeft Franse, Britse en zelfs Monegaskische klanten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content