HINGENE. DE KROON OP HET WERK
Eind volgend jaar loopt de Noordzee tot in Hingene (Bornem). Maria van Boergondië startte de werken in 1477, eind 1996 is de nieuwe zeesluis een feit.
Toen Maria van Boergondië in 1477 opdracht gaf tot het graven van het Kanaal van Willebroek, vermoedde ze waarschijnlijk nooit dat pas in september 1995 de kroon op haar werk zou worden gezet. Net voor de bouwvakantie werden nog, parallel met de Rupel, reusachtige hoeveelheden betonblokken gestort. Dat moet het later mogelijk maken om het kanaal Willebroek-Brussel door te trekken naar de Schelde. Nu deze oeverbuffer gerealizeerd is, kan straks worden begonnen met het uitbaggeren van de Schelde. Eenmaal ook deze klus geklaard, moeten de mogelijkheden voor de scheepvaart erg vergroten. De nieuwe zeesluis zal dan na er zowat 15 jaar onafgewerkt te hebben bijgelegen schepen aankunnen met een laadvermogen tot 10.000 ton.
Eind volgend jaar moeten de eerste zeeschepen door de sluis van Hingene, zo is gepland. Dat zal vooral de containerschepen plezieren. In de nieuwe zeesluis kunnen vier duwbakken tegelijkertijd worden versast, wat noodzakelijk is om containerschepen te laten passeren.
De nieuwe zeesluis, meteen het grootste sluiscomplex van België, opgetrokken binnen het geraamde prijskaartje van 5,5 miljard frank, moet de verdere ontwikkeling van het vrachtverkeer via het water de zo noodzakelijke duw geven.
Tot dat inzicht was de toen nog federale overheid al in 1967 gekomen. Uit die tijd dateren de plannen voor de zeesluis. Na een noodzakelijke wijziging van het gewestplan viel heel de pocedure stil, omwille van ekologische bezwaren. Een milieu-effekten-rapport en een ekologische cel beslisten daarop dat het gebied rond de nieuwe sluis een bestemming als natuurgebied moest krijgen. Tussen de Rupel en de vaarweg naar de nieuwe sluis gekend als de Nieuwe Omleiding ontstond zo, door opspuiting en spontane plantengroei het 40 hektare groot natuurgebied Noordelijk Eiland. Of dat de groene bezwaren tegen de drastische ingreep in het landschap zal wegwerken, blijft zeer de vraag. Vooral omdat de kreatie van de Nieuwe Omleiding nieuwe bedrijven zal aantrekken. Hoe die in de omgeving kunnen worden geïntegreerd, blijft een zaak die de groenen met argusogen zullen bekijken. Maar, toegegeven, de bouwers van de sluis hebben al voor hetere vuren gestaan : tijdens de werken kwam een heus gipsstort aan de oppervlakte en diende zelfs een Nato-pijpleiding enkele meters dieper te worden gestoken. Maria van Boergondië had het in haar dagen heel wat makkelijker.
DE ZEESLUIS VAN HINGENEOperationeel tegen eind 1996.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier