Het is mijn carrière, maar jij moet me helpen’
Wat verwachten studenten van hun latere carrière en van hun toekomstige werkgever(s)? Is werken in eigen streek een must? Trends vroeg het aan de masterstudenten van de Universiteit Hasselt. Liefst 63 procent onder hen is bereid te verhuizen in functie van zijn of haar latere job. Dat kan erop wijzen dat het risico op een Limburgse braindrain nog steeds reëel is, hoewel de provincie veel interessante werkgevers in huis heeft.
Voorts vinden de Limburgse masterstudenten dat hun toekomstige job boeiend moet zijn, afwisselend, uitdagend, maar de balans met hun privéleven onder geen beding mag kreunen onder hun werk. O ja, een hoog loon is eveneens een must. En werkzekerheid, niet te vergeten.
Professor Ans De Vos van de Vlerick Leuven Gent Management School doet al sinds 2002 onderzoek naar de loopbaanverwachtingen van Generation Y – zoals de jonge generatie vaak genoemd wordt. De mentaliteit van jongeren is een topic dat leeft in bedrijven, beaamt De Vos. “Managers – veertigers, vijftigers – spreken ons daar vaak over aan. Ze zitten er dus wel degelijk mee in hun maag. Maar wie heeft Generation Y helpen opvoeden? Juist ja, diezelfde managers. Wat geven ze hun kinderen mee als waarden? Werk je niet dood, wees kritisch, blijf niet zomaar hangen bij je eerste werkgever, want er zijn zó veel kansen om te grijpen tegenwoordig.”
Ook op school, en later op de hogeschool of aan de universiteit, wordt die kritische ingesteldheid erin gepompt. Groepsdiscussies bijvoorbeeld zijn schering en inslag geworden op de schoolbanken. Scholieren en studenten die hun examenpunten hardnekkig in vraag stellen, eveneens. Bij dat laatste spelen ouders een grote rol, merkt Ans De Vos. “Ouders zouden vroeger nooit om uitleg komen vragen zijn over de resultaten van hun kinderen. Nu moeien ze zich daar veel meer mee. Misschien als compensatie omdat ze te veel werken en er voor de rest weinig zijn? Daar spreek ik me niet over uit. Maar het is zeker een paradox: ouders houden hun kinderen voor dat ze steeds en altijd kritisch moeten zijn, en tegelijk stellen ze zich heel beschermend op.”
Logisch dat studenten dat meenemen naar hun eerste job. Ze gaan er vaak van uit dat ze ook daar alles in vraag kunnen stellen en luidkeels voor hun persoonlijke mening mogen opkomen. Maar alweer die paradox: Generation Y heeft heel veel nood aan feedback op de werkvloer. Feedback over hun prestaties, maar ook over de mogelijkheid tot bijleren. Dat wijzen de Vlerick-trendstudies naar de loopbaanverwachtingen van studenten keer op keer uit. Kort samengevat: het is mijn carrière, maar jij moet me helpen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier