Gezonde winst
Meda ontwikkelt een geïnformatiseerd medisch dossier voor ziekenhuizen. En zet de eerste stappen naar e-commerce.
In maart lanceert Meda, na drie jaar intensieve ontwikkeling, zijn eerste eigen product: Meditrack, een geïnformatiseerd medisch dossier. Het Windowsprogramma moet medische informatie over een patiënt van de ene afdeling naar de andere brengen. Om herhaling van vragen, of erger, onderzoeken te voorkomen.
Meda treedt met dit product in de marge van klassieke producenten van beheerssystemen zoals het Duitse SAP, maar Jan Schoevaerts, managing director en eigenaar van Meda, is daar niet bang van. “We kennen de ziekenhuisomgeving erg goed. We denken dit jaar minstens 7 miljoen frank omzet te realiseren met dit product.”
Dat is slechts een peulschil van de verwachte omzet van 615 miljoen frank. Die wordt grotendeels gerealiseerd met de import en verkoop van medische apparatuur.
Scharnierjaar.
Meda werd in 1977 opgericht door het echtpaar De Visscher als een importeur van medische apparatuur, aanvankelijk spirometers en later ook ergospirometers (die de longinhoud meten). In 1982 volgde apparatuur voor de anesthesiemonitoring. Met die laatste apparatuur was Meda de eerste op een groeimarkt. Toen in de jaren tachtig de informatica zijn intrede deed, begon Meda meer te zijn dan een importeur. Het koppelde de verschillende apparatuur en werd zo een systeemintegrator.
1994 werd een scharnierjaar. De leverancier van de anesthesieapparatuur, het Finse Datex, kocht toen Engstrom, de pionier van de beademingsapparatuur in de anesthesie. En zo ontwikkelt Meda een volledig aanbod: monitoring, ventilatie en informatica. In 1998 koopt Datex-Engstrom een andere producent in de ventilatietechniek, Ohmeda, en wordt daardoor wereldmarktleider in dit segment. Datex-Ohmeda is genoteerd op Nasdaq. Tussenin heeft de buitenlandse leverancier de stap gezet naar de intensieve zorgen. Meda volgt en bouwt zo naast de longdiagnostiek en de anesthesie een derde pijler uit. En in 1998 werd een aparte afdeling supplies opgezet: slangen, elektrodes en andere zaken die de verbinding leggen tussen patiënt en apparaat.
Maar keren we terug naar 1994. Schoevaerts neemt het bedrijf over van het echtpaar De Visscher. Schoevaerts (46), een scheikundige, was eerst vertegenwoordiger van medische apparatuur en werd dan sales manager voor het Belgische filiaal van het Zwitserse Synthes, een producent van chirurgisch toebehoren. In 1988 wordt hij algemeen directeur, in 1993 combineert hij die functie met de job van international sales en marketing manager.
Een jaar later komt de opportuniteit van Meda. Schoevaerts zorgde er voor een stevige groei. De 24 werknemers van 1994 zijn er vandaag 57 en er zijn twaalf openstaande vacatures. Vandaar ook de verhuis naar een nieuwbouw in Aartselaar, een investering van 65 miljoen frank. “Op 30 juni 1999 hebben we het boekjaar afgesloten met 550 miljoen frank omzet, vorig jaar was dat 409 miljoen. En met een winst van 24,3 miljoen,” zegt Schoevaerts. Dat oogt gezond.
E-commerce.
Meda is vandaag nog een van de weinige Vlaamse bedrijven in de sector. Concurrenten op anesthesievlak zijn Hewlett-Packard (nu Agilent geworden), Siemens, Drager, Marquette (een onderdeel van General Electric). “Maar omdat wij steeds zeer gefocust bezig zijn geweest met een goede strategie, hebben we een mooi marktaandeel kunnen veroveren,” aldus Schoevaerts. “Anesthesie blijft onze belangrijkste activiteit en we hebben daarin een marktaandeel van 50 à 60%. In de diagnostiek (longfunctie) hebben we 50% marktaandeel en in supplies nemen we eveneens een poleposition in. In intensieve zorgen (monitoring) blijft het bij 10%. Op informaticavlak hebben we in één ziekenhuis de afdeling intensieve zorgen volledig geïnformatiseerd.” België telt een tiental pilootprojecten.
Meda wil nog groeien. Beademing in de intensieve zorgen en diagnostiek in de cardiologie staan op het programma. Nieuw is ook de website van Meda ( www.meda.be) met de catalogus van de supplies. “Volgend jaar starten we met e-commerce,” zegt Schoevaerts.
Het kapitaal en de reserves van Meda bedragen 71 miljoen frank. Niet slecht, maar is dat voldoende om de groei te volgen? De klemtoon op meer eigen producten en in een tweede fase export is kapitaalintensiever dan import. Schoevaerts: “We hebben nog niet beslist wanneer en hoe we naar het buitenland gaan. Is dat met een dochterbedrijf, dan zal er meer kapitaal nodig zijn. Een externe partner sluit ik niet uit.”
guido muelenaer
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier