FARMACIE. MEDICIJNMAN
Rechts in het bureau hangt een hockeystick tegen de muur, volgekribbeld met handtekeningen ; daarboven prijkt een schilderij waarop een verlaten sneeuwlandschap staat afgebeeld, een typisch no man’s land uit het hoge Canadese noorden. “Afscheidsgeschenken van mijn medewerkers in Toronto. ” De Amerikaan Daniel Welch (39 j.) wordt er een beetje melancholisch van. De funktie van algemeen direkteur van de Belgische dochter van farmaciemultinational Sanofi-Winthrop betekent een nieuwe faze in de carrière van deze man. Met een marketingdiploma van de universiteit van Miami op zak debuteert Daniel Welch in een farmaceutisch bedrijf dat gespecializeerd is in produkten tegen kanker. Nadien treedt hij in dienst bij American Hospitals Supply. Deze firma stuurt haar jonge kracht naar Noord-Carolina om er een MBA te behalen en twee jaar later wordt Welch naar de zetel van American Hospitals Supply in Chicago geroepen, waar hij achtereenvolgens wordt aangesteld als analist voor de Amerikaanse markt van de farmaceutische en medische produkten, als produkt manager en als marketing manager.
Daarna raakt alles in een stroomversnelling. Hij wordt benaderd door Sterling om er de strategische marketing te leiden, en wordt er in 1989 benoemd tot vice-president van de afdeling wound care. Verder wordt hem gevraagd de nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden op het gebied van produkten, overnames en andere vormen van partnerships te evalueren vanuit financieel en commercieel oogpunt. Ondertussen hebben Sterling (New York) en Sanofi-Winthrop (Parijs) een samenwerkingsverband gesloten om de verkoop van farmaceutische produkten en de O&O-middelen gezamenlijk te benutten. Op dat ogenblik doet Daniel Welch zijn intrede bij Sanofi. In februari 1992 vertrekt hij naar Toronto, waar hij direkteur wordt van de Canadese dochter die in ernstige moeilijkheden verkeert. “We hebben strategische beslissingen moeten nemen, het personeelsbestand moeten inkrimpen, bepaalde produkten van de markt gehaald en nieuwe gelanceerd, ” zegt Daniel Welch. Wanneer zijn taak erop zit, staat de maatschappij opnieuw stevig in haar schoenen. Vandaag boekt ze uitstekende resultaten.
Daniel Welch staat nu drie maanden aan het hoofd van de Belgische dochter van Sanofi-Winthrop. “Mijn ervaring in Canada heeft me gevoeliger gemaakt voor het fenomeen tweetaligheid, voor de strijd om de macht en de vertegenwoordiging die je ook in België ervaart, ” zegt hij. Sanofi-Winthrop bekleedt de elfde plaats op de Belgische markt en behaalde een omzet van 2 miljard frank in 1994 (ongeveer 2,3 miljard met de sektoren schoonheidsverzorging en diagnose). Stijgende resultaten, ondanks het gevoel van onzekerheid dat in 1993 was ontstaan, toen de Belgische produktielijnen werden opgeheven en het personeelsbestand werd teruggeschroefd van 380 naar 180. “Ik ben hier om de mensen gerust te stellen, om hen aan te tonen dat Sanofi zijn verbintenissen tegenover België in de toekomst wel degelijk wil blijven naleven, ” benadrukt Welch.
DANIEL WELCH (SANOFI-WINTHROP) “Ik ben hier om aan te tonen dat Sanofi zijn verbintenissen wil blijven naleven. “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier