Een parfumerie van perfectie

Misschien hebt u er nog niet bij stilgestaan, maar ook in de parfumwereld is er een duidelijk verschil tussen de ‘haute couture’ en de ‘prêt-à-porter’. De Brussels parfumerie Senteurs d’Ailleurs verkoopt uitsluitend parfums van topontwerpers. Binnenkort ook in Antwerpen.

Senteurs d’Ailleurs, Louizalaan 94, 1050 Brussel, tel. 02 511 69 69

Vanaf 1 april: Hopland 21-31, 2000 Antwerpen

Net zoals de mode evolueert ook de parfumwereld met twee versnellingen. Enerzijds is er de industrie, die bestaat uit de grote groepen en ketens die het grootste deel van de markt beheersen en uitsluitend standaardproducten verkopen. Aan de andere kant zijn er de echte ambachtslui, de ontwerpers die geuren durven te ontwikkelen die afwijken van de stereotiepe ‘geurwaters’.

Zo vindt u in Parijs, naast Sephora en de andere ketens à la Marionnaud, diverse atypische winkels waar ontwerpers tot op zekere hoogte de kaart van de exclusiviteit spelen: Diptyque aan de boulevard Saint-Germain 34, Creed in de rue Pierre Ier de Serbie, Shiseido aan de boulevard Malesherbes… Bewijs van die nieuwe trend is het feit dat ook grote merken als Kenzo – met het befaamde Bulle – zich op de niche van de dure en exclusieve parfums werpen.

Tot voor kort waren die exclusieve luxegeuren nog niet vertegenwoordigd op de Belgische markt. Vandaag zijn ze een feit geworden dankzij Senteurs d’Ailleurs, een Brusselse parfumerie. Deze nicheparfumerie is een voor België volledig nieuw concept. De man achter dit concept heet Pierre Donie, die zijn winkel graag een “ontwerpersparfumerie” noemt.

In een ander leven was Donie een valutamakelaar die, toen hij op zijn 47ste zonder werk viel, de winkel zoals die er nu uitziet, in twee fases bedacht. Gepassioneerd door de Provence, opende hij zes jaar geleden zijn eerste winkel – op een paar meter van de huidige – die gewijd was aan de geuren uit het zuiden. Het grote succes deed hem beseffen dat er nog vraag was naar iets anders. Hij realiseerde zich via de verschillende vragen van zijn klanten dat ze op zoek waren naar exclusieve geuren om zich te kunnen onderscheiden van de rest door “niet te ruiken zoals iedereen”.

Dat zette hem ertoe aan om een tweede versie van Senteurs d’Ailleurs uit te denken. Het uiteindelijke resultaat kwam er een jaar en drie maanden geleden, toen de winkel verhuisde naar de Louizalaan 94, waar het concept zijn definitieve vorm kreeg.

Klaar voor een consultatie?

Met zijn 22 meter lange gevel en de perfect ingerichte etalages, is het moeilijk om dit juweeltje in het hoge stadsgedeelte zomaar voorbij te lopen. Het decor binnen is vlekkeloos: dikke gordijnen, indirecte verlichting, zachte stoelen en zebrano, het exotische hout dat door binnenhuisarchitecten zo wordt geprezen. Wie de winkel binnenstapt, krijgt meteen het gevoel dat hij thuis is. Daarbij is bijna alles zo bedacht dat de aandacht onmiddellijk wordt getrokken door de verschillende flacons met waardevolle nectars.

De ruimte is verdeeld in twee universums: geuren voor het huis en parfums voor het lichaam. Zeldzame en geraffineerde gamma’s van beide soorten staan uitgestald op mooie rekjes.

Het credo van Pierre Donie is de exclusiviteit die hij tot in de kleinste details biedt. Hij verduidelijkt: “In een tijdperk waar de consument meer dan ooit een zapper is, ligt zijn redding in de manier waarop elk individu zich kan onderscheiden van de andere. De detailhandel moet de banalisering van de producten absoluut een halt toeroepen. We kunnen het ons niet veroorloven om hetzelfde aan te bieden als elders, want dan zouden we onze bestaansreden verliezen. We schuimen de verschillende beurzen in Parijs, Bologna, Londen en Frankfurt af op zoek naar de meest innoverende producten.”

Om origineel te blijven, werd het concept ver doorgedreven. De dienstverlening, bijvoorbeeld, is tot in de details geregeld. De drie medewerkers die het volledige team vormen – Pablo Perez, Nathalie Grainger en Michel De Potter – zijn echte neuzen, die de verschillende noten in een parfum perfect kunnen identificeren. Pierre Donie: “Wanneer iemand de winkel binnenstapt op zoek naar een nieuw geurtje voor zichzelf gaat hij echt op consultatie. Eerst komt het erop aan de exacte geurfamilie te bepalen waar de klant zich goed in voelt. En dan zoeken we binnen die familie het juiste parfum. En die bepaling moet zeer precies gebeuren. Het gaat er ons niet om dat iemand zich bijvoorbeeld goed voelt in ambergeurige parfums. Aangezien het gamma van dit soort parfums zeer uitgebreid is, willen we precies achterhalen welke subtiliteit het beste past bij de klant. En we gaan nog een stap verder. We maken ons sterk de juiste parfums te kunnen aanbieden naargelang van het seizoen of de stemming van het moment. Dankzij deze dienstverlening gaat iemand die ons geurenuniversum ontdekt nooit meer terug naar de massaparfumerie.”

Daarom werd de winkel ontworpen als de complete tegenpool van massaparfumeriezaken als Sephora, waarbij u zeker nooit zelf een parfum moet uitproberen. “Bij ons gaat het er juist om de klant te assisteren. Als je weet dat na vier verschillende geuren te hebben geroken het reukvermogen verzadigd is, is het aan ons om de klant bij de hand te nemen en hem via een coherent reukparcours naar de juiste geur te leiden,” verklaart Pierre Donie.

Een selectief gamma

Het gamma producten is heel exclusief. De prijzen variëren van 47 euro voor een 50 ml-flesje van Diptyque tot 380 euro voor een flacon van het prestigieuze Franse merk The Different Company. De rode draad is de kwaliteit van de producten.

“Je moet heel erg opletten, want een parfum geeft zijn geheimen niet meteen bij het eerste opsnuiven prijs. De geur kan erg flatteren op het niveau van de hoofdnoten, maar nietszeggend blijken in de grondnoten. Het resultaat is dan zeer teleurstellend, aangezien zo’n geur heel snel vervaagt. Onze taak bestaat erin de lekkerste parfums te vinden, met de juiste concentratie, voldoende natuurlijke oliën en de goede hoeveelheid alcohol,” luidt het bij de conceptverantwoordelijke.

Senteurs d’Ailleurs biedt een aantal zeer opmerkelijke parfums aan. Onder de exclusieve merken vallen de geuren van de Officina Santa Maria Novella op, een Florentijns merk dat ontstond in de oudste Europese apotheek. Het wordt wereldwijd in slechts dertig verkooppunten aangeboden. Een van de bekendste parfums uit het gamma is het Acqua della Regina (Koninginnewater), dat uit 1650 dateert en zou zijn ontworpen voor Catharina de Medici die de zaak in bescherming had genomen.

In een ander genre presenteert Senteurs d’Ailleurs de cultparfums Fracas en Bandit van Robert Piguet. Deze mythische Franse parfums uit de jaren veertig van de vorige eeuw – en die nu in de Verenigde Staten worden gemaakt – zijn zeldzame geuren met een zeer Proustiaans herinneringsgehalte.

Geuren voor in huis zijn er ook. Zoals de kaarsen van Mizensir, ware juweeltjes van de hand van Alberto Morillas, een van de bekendste neuzen ter wereld en verantwoordelijk voor onder meer Must van Cartier. Ook van Diptyque, die we hiervoor vernoemden, zijn er kaarsen. Feu de Bois of Baies bijvoorbeeld, zijn de lievelingen van Karl Lagerfeld en John Galliano.

Michel Verlinden

Wie op zoek is naar exclusieve geuren en “niet wil ruiken zoals iedereen”, vindt in Senteurs d’Ailleurs wellicht zijn gading.

Een van de bekendste parfums uit het gamma van Senteurs d’Ailleurs is het ‘Acqua della Regina’, dat uit 1650 dateert en zou zijn ontworpen voor Catharina de Medici.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content