Eén klik verwijderd van het paradijs

Goedkope tarieven, aantrekkelijke koopjes en een doorzichtige prijsstructuur: de virtuele reissector heeft wel degelijk iets te bieden.

Wie de weg kent op internet en zijn kredietkaart niet onder het stof laat liggen, kan al een tijdje zelf reisagent spelen. Een vlucht, een huurauto of een hotel: u kunt ze allemaal vanop uw computer boeken, de klok rond. En ook informatie over bestemmingen, nieuws uit de reissector, reizigersverslagen en praktische informatie in verband met tijdzones, munteenheden en vaccinaties vindt u in een handomdraai op het net. Alsof dat nog niet volstaat, zijn er internetveilingen die zich specialiseren in het per opbod verkopen van reispakketten. Eenmaal breedbandverbindingen via de kabel gemeengoed zullen zijn, zal het zelfs mogelijk worden reizen te verkopen met promotiefilmpjes.

Een goed uitgebouwde reisportaalsite hoeft vandaag qua informatieve waarde en mogelijkheden tot personalisering zeker niet onder te doen voor de reisagent. Internetsites hadden totnogtoe wél af te rekenen met een negatief imago – u weet wel: de veiligheid van betaling – en het feit dat de prijzen van de touroperators moeilijk te kloppen zijn. Maar desalniettemin groeit de markt, zo tonen cijfers van de Amerikaanse Travel Industry Association aan. Opmerkelijk is ook dat er een sterke correlatie bestaat tussen reizigers en internetgebruikers: internetters zijn gemiddeld grotere reizigers en vice versa. Als men weet dat de internetgebruiker doorgaans jong, hoog opgeleid en relatief welgesteld is, zou dat bij marketeers een (kassa)belletje moeten doen rinkelen.

Luchtvaartmaatschappijen

Luchtvaartmaatschappijen, hoteliers en autoverhuurbedrijven bieden al zonder scrupules de mogelijkheid om on line te reserveren en te betalen. Minder gebonden aan de traditionele distributie van de reiskantoren, zien zij alleen de voordelen van internet: een groot bereik en minder kosten.

Sabena startte onlangs zelfs een actie waarbij internetboekers 500 bonusmijlen cadeau kregen bij de on-linereservatie van een vliegtuigticket. De luchtvaartmaatschappij verkoopt momenteel 0,5% van zijn tickets, ter waarde van 150 miljoen frank, via internet. Elton d’Souza, hoofd van de afdeling e-business, verwacht dat percentage tegen het einde van 2003 op 19% te kunnen brengen. Swissair wil zijn internetverkoop in 2001 verdubbelen tot 1,3 miljard frank. Ook bij Lufthansa wordt de on-lineverkoop ernstig genomen. De e-commerce-afdeling verwijst naar cijfers van het Amerikaanse Jupiter Communications die voorspellen dat e-commerce in 2003 in de Verenigde Staten 11,1% zal uitmaken van de vliegtuigreserveringen en 6,2% van heel de reissector. “Momenteel verkopen we 1% van onze tickets on line,” verklaart Karina Schulle. “Tegen 2004 willen we 25% direct verkopen, langs callcenters en via internet.” Van de door Lufthansa via internet verkochte tickets bestond 48% uit e-tickets – tickets zonder papieren reservatiebewijs dus – en 25% was Business of First Class. Volgens optimistische schattingen van Salomon Smith Barney zal het aantal reserveringen via de eigen website en on-linereisbureaus tegen 2004 50% bedragen, zo maakte Lufthansa’s afdeling e-commerce bekend.

Virtuele reisagenten

Het cijfer moet voor grote virtuele reisagenten als Expedia.com, Lastminute.com, Travelocity.com, Trip.com of Onetravel.com als muziek in de oren klinken. Maar momenteel hebben die bedrijven het – en dan vooral in Europa – niet makkelijk om een plekje onder de zon te veroveren. Iets wat vooral te wijten is aan de culturele en linguïstische diversiteit op ons continent.

De grote virtuele reisbureaus volgen momenteel zowat allemaal een andere strategie: Expedia kiest resoluut voor de twee grootste markten, Groot-Brittannië en Duitsland, terwijl Ebookers er alles aan doet om voor elk land in de eigen taal een website te ontwikkelen. Het relatief kleine en drietalige België is daar voorlopig nog niet bij. Het Franse Travelprice volgt een gelijkaardige strategie en heeft wel al een Belgische site. De Franse minitel-reisagent Degriftours ging in 1996 op internet en is intussen actief in acht Europese landen, waaronder België. Met een verkoop van 2 miljard frank in 1999 is het de grootste Europese e-agent. LibertyTV heeft een heel eigen aanpak en koppelt een televisiekanaal met promotiefilmpjes aan een callcenter en een website. Tien procent van de boekingen gebeurt via de website, 90% via het callcenter, aldus Olivier Simonis van LibertyTV.

In principe is de positie van de e-agents de meest ondermijnende voor de traditionele distributie via de reisagent, omdat ze de reizigers en aanbieders van vervoer of verblijf rechtstreeks met elkaar in contact brengt. Zover is het echter nog lang niet.

Traditionele reisbureaus

De reisagenten kijken niet lijdzaam toe. Hier en daar bundelen ze hun aanbod op gemeenschappelijke websites. Ze hebben daarbij het voordeel van hun knowhow en een reeds uitgebouwd klantenbestand. Op Reispromoties.com moet eerst een reisbureau worden aangeklikt (één per gemeente), waarna per land op zoek kan worden gegaan naar promoties en last minutes. Mesvoyages.com presenteert zich als volwaardig reisportaal waar u met een zoekmachine kan zoeken op bestemming, datum en reistype, maar ook hier is het de bedoeling dat er uiteindelijk bij een reisagent wordt geboekt. Funadventure.com doet ongeveer hetzelfde voor de avontuurlijke reiziger. Travelstreet.com ten slotte presenteert een aantal reisagenten en biedt een overzicht van catalogi.

Naarmate het aantal internetgebruikers toeneemt en het betalen on line ingeburgerd raakt, zal geen enkele reisproducent internet kunnen negeren zonder gevaar te lopen dat concurrenten met marktaandeel gaan lopen. Toch weegt voor leveranciers de kostenbesparing van de verkoop via internet momenteel nog niet op tegen de enorme investering die de ontwikkeling van e-commerce vraagt, met het gevaar dat ze hun eigen verkoop gaan kannibaliseren. En dat is wellicht ook de verklaring waarom u op de sites van de grote touroperators meestal nog niet rechtstreeks een reis kunt boeken. De internetgebruiker wordt beleefd doorverwezen naar de dichtstbijzijnde reisagent. “Wij kiezen bewust voor distributie via de reiskantoren,” zegt Jetair-directeur Bart Brackx, “al sluiten we in de toekomst overeenkomsten met on-lineagentschappen niet uit.”

“De komst van internet heeft niets veranderd aan onze strategie,” vertelt ook distributiedirecteur Frank Van den Eynde van C&N België. “Via Neckermann boekt de klant rechtstreeks bij ons, ook op internet. De andere producten worden exclusief langs reisagenten verdeeld, die eventueel zelf on line kunnen gaan. Natuurlijk is het niet de bedoeling om te gaan kannibaliseren. Integendeel: via internet kunnen we klanten bereiken die voorheen niet georganiseerd reisden.”

Informatieve reissites

Intussen groeit het aantal informatieve websites over de tot de verbeelding sprekende handel en wandel van het reizen. Blader zeker eens door de webpagina’s van Lonely Planet, The Rough Guide, World Travel Guide, Elmar en Fodor’s. Beknopte tips over 55 zakensteden vindt u op Biztravel.com. Zo leest u er onder meer hoe u zich in de stad kunt verplaatsen, hoe u vanuit het centrum de luchthaven bereikt, en of u uw zakenpartner al dan niet de hand moet schudden. Ook Roularta Media Group, uitgever van onder meer Trends, heeft over enkele weken een reissite: het.reiswijzers.net. Daar zal worden geëxperimenteerd met interactieve reportages, waarbij de auteur niet alleen zijn verhaal vertelt, maar ook kan ingaan op vragen en suggesties van surfers.

Interactief zijn natuurlijk ook de nieuwsgroepen over reisthema’s. De meest populaire nieuwsgroepen zijn deze uit de rec.travel-categorie. Wie het liefst Nederlandstalige info heeft, moet beslist eens langsgaan bij nl.reizen. En daarnaast zijn er ook nog deja.com – hier vindt u een zoekrobot die speciaal ontwikkeld is om nieuwsgroepen af te zoeken – en de babbelbox van Connections.

Johan De Vylder Gunter Hauspie

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content