De man die niet wegzapt bij reclame
Procter & Gamble-topman Willy Delvaux kreeg van de Europese beroepsorganisatie de prestigieuze Gold Medal. De ‘hard discounters’ moeten het bij de reclamebons ontgelden.
W illy Delvaux (50), algemeen directeur van Procter & Gamble België en Nederland, ontving onlangs de Gold Medal van de European Association of Communication Agencies ( EACA). De gewezen voorzitter van de Unie van Belgische Adverteerders is de geestelijke vader van de Jury voor Eerlijke Praktijken in de Reclame.
Delvaux weet de prijs naar waarde te schatten. “De EACA is immers een organisatie die uitgaat van correcte, efficiënte en professionele reclame als positieve stimulans van de vrijemarkteconomie. Ook bij Procter & Gamble geloven we in het ondersteunen van merken via eerlijke reclame. Je kunt een consument één keer bedriegen, maar geen twee keer.”
Delvaux noemt hard discounters als Aldi en Lidl “een groeiend gevaar”, omdat ze met hun agressief geprijsde huismerken de merken van andere producenten bedreigen. “Als merken niet kunnen groeien, gaan de media-investeringen naar beneden en hebben de reclamebureaus ook minder werk,” redeneert hij.
Delvaux hecht veel belang aan innovatie, al kan het al eens te snel gaan. P&G innoveerde in de jaren negentig dat het een lieve lust was, adverteerde hevig voor nieuwe concepten als Dryel, maar kwam erachter dat de consument niet kon volgen. Overigens kwam P&G ook organisatorisch op zijn stappen terug. In 1998 werd een grote herstructurering doorgevoerd. De landorganisaties verdwenen gedeeltelijk, en in de plaats kwamen global business units. Dit voorjaar werd de klok teruggedraaid. “Er is geen West-Europese consument,” heet het nu. Ook de Beneluxstructuur werd hervormd. “België is weer meer in the picture gekomen,” zegt Delvaux. “We waren hier duidelijk de voeling aan het verliezen.”
Ad Van Poppel [{ssquf}]
Willy Delvaux (50).
Is: algemeen directeur Procter & Gamble België en Nederland.
Kreeg: European Association of Communication Agencies Gold Medal.
Vrije tijd: jacht en sociaal-culturele activiteiten in Asse.
“Hard discounters zoals Aldi en Lidl zijn een groeiend gevaar.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier