Chevrolet Tahoe

Een trip met acht personen? Met boottrailer of caravan? Stap in. Niets is te lastig voor de Chevrolet Tahoe.

Wie een grote 4×4-wagen wil aanschaffen, moet voortaan toch eens goed nadenken. Chevrolet lanceert immers de Tahoe, en weinig constructeurs zijn in dit nichesegment zo ervaren in het leveren van vermogen, betrouwbaarheid en comfort als… Chevrolet.

In 1935 bracht het Amerikaanse automerk zijn eerste Suburban Carryall op de markt, een wagen die plaats bood aan acht inzittenden. Het SUV-segment (Sports Utility Vehicle) was geboren. Sinds de jaren vijftig zijn de Chevrolets sterk geëvolueerd. Deze grote vrijetijdsvoertuigen waren de eerste met een V8-krachtbron (1955), de eerste met vierwielaandrijving (1957) – op de oorlogsjeep na -, de eerste met onafhankelijke wielophanging (1992) en de eerste met ABS op alle versies (1992).

De nieuwe, zeer comfortabele Tahoe is beschikbaar in drie versies, LS, LT en LT Premium. Hij heeft mee dankzij zijn grote wielbasis (2,94 meter) een uitzonderlijk ruim interieur. In de 5,05 meter lange en 2,06 meter brede auto kunnen met de optionele derde zetelrij acht personen comfortabel plaatsnemen. Zo blijft er nog 460 liter bagageruimte over. De derde zetelrij kan in twee gelijke delen worden opgeklapt of uit de wagen genomen. In dat laatste geval heeft u 1895 liter bagageruimte (3348 liter als u ook de tweede zetelrij opklapt).

De nieuwe V8 maakt van de Tahoe een rasecht trekpaard. Met een maximaal geremd aanhangergewicht van 3500 kg is hij de ideale keuze voor het trekken van een boottrailer, een paardenwagen of een caravan. Een intelligente, automatische trekken-slepenschakelaar helpt de robuuste viertrapsautomaat bij het schakelen in de meest uiteenlopende situaties.

Qua comfort, rijplezier en rijveiligheid heeft de Tahoe weinig te vrezen van de rechtstreekse concurrenten (Range Rover). Tijdens testritten boven de noordpoolcirkel trotseerde hij zonder veel moeite een sneeuwstorm.

Met achterwielaandrijving voldoet de Tahoe ruimschoots op wegen die genoeg grip bieden. Als er meer trekkracht vereist is, schakelt de elektronisch gestuurde Autotrac vanzelf over op vierwielaandrijving. Dit kan ook handmatig, met een druk op de knop op het dashboard.

Voorts is het ruime interieur volledig afgestemd op veiligheid en exclusief zit- en leefcomfort. De standaard veiligheidsuitrusting moet niet onderdoen voor deze van een moderne berline. De Tahoe heeft een stoere look, veel trekkracht en oogt exclusief. “Deze wagen is zeker een topper waarvan er jaarlijks,” aldus de invoerder, “een veertigtal in België zullen worden verkocht.”

patrick op de beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content