Als sterren voor hun plezier investeren

Ietwat afgekoeld door de financiële crisis geven beroemdheden uit de showbizz er tegenwoordig de voorkeur aan om hun geld te beleggen in concrete en duurzame projecten. Een overzicht van hoe acteurs, zangers en andere sterren hun investeringen tegelijk rendabel en plezierig maken.

Wat hebben de regisseur Steven Spielberg, de couturier Daniel Hechter, de sterpresentator Larry King, de Nobelprijswinnaar voor de Vrede Elie Wiesel en de acteurs John Malkovich en Kevin Bacon gemeen? Simpel: ze werden allemaal gepluimd door de financier Bernard Madoff, de gewezen baas van de Nasdaq en houder van het wereldrecord fraude waarbij 60 miljard dollar verloren ging in een piramidaal avontuur.

Vandaag zullen die beroemdheden allicht bij zichzelf denken dat ze er beter aan hadden gedaan om hun geld te beleggen in andere, meer ‘tastbare’ activiteiten. Heel wat sterren van de showbizzplaneet steken tegenwoordig hun centen in bijzondere projecten, of het nu gaat om vastgoed, technologie of wijnbouw, kwestie van de vruchten van het geïnvesteerde geld concreet, onder hun ogen als het ware, te zien groeien.

Wijn, een sterinvestering

In de hitparade van investeringen waarvoor beroemdheden vallen, staat de wijngaard op de eerste plaats. Eind de jaren tachtig al kocht de Franse acteur Gérard Depardieux het Château de Tigné in de streek rond Anjou (www.chateau-detigne.com). Het werd de eerste aankoop van een hele reeks wijngaarden die hij zich zou gunnen dankzij de steun van zakenman Bernard Magrez. Het vermelden waard zijn Les Hauts de Gadet, een haut-médoc afkomstig uit Saint-Seurin-de-Cadourne ten noorden van Bordeaux, en de Château La Croix de Peyrolie, een wijngaard in Lussac Saint-Emilion, die hij samen met zijn toenmalige partner Carole Bouquet kocht.

Maar tussen droom en werkelijkheid ligt soms ook ontgoocheling. Zo gaf Michael Schumacher, de zevenvoudige wereldkampioen formule 1, in 1998 meer dan 5 miljoen euro uit voor het domein Terre Haute, niet ver van Saint-Raphaël in het zuiden van Frankrijk. Hij wou de wijnranken op het terrein van 50 hectare upgraden en zijn eigendom uitrusten met een wijnmakerij. Maar omdat de site beschermd is, kreeg de Duitse ex-racer nooit een bouwvergunning. Sindsdien levert hij zijn wijn in bulk af aan de lokale coöperatie…

Op een twintigtal kilometer daarvandaan, iets meer naar het noorden, bezit een andere sportman een uitgestrekt domein dat beplant is met fraaie ranken: in 2003 investeerden David en Victoria Beckham 2 miljoen euro in het domein Saint-Vincent, een Provençaals kasteeltje op zowat 100 hectare grond te Bargemon in de Var, tussen Grasse en Draguignan. Als we de lokale pers mogen geloven, zou het koppel op het punt staan om het eigendom, dat uit de 19de eeuw stamt, uit te breiden met het aanpalende domein.

Aan de andere kant van de oceaan bezwijken ook de grote Amerikaanse sterren voor de lokroep van de wijn. Een voorloper hier is de regisseur Francis Ford Coppola, die de voorbije twintig jaar een hele reputatie als wijnbouwer heeft opgebouwd. Hij deed dat met een reeks Californische wijnen die wereldwijd erkenning genieten (www.rubicon-estate.com) en in België worden gedistribueerd door Rouseu in Sint-Martens-Latem (www.rouseu.be).

Misschien iets minder passioneel met wijn bezig, maar er toch financieel sterk bij betrokken, is Madonna, die in 2004 bijna een miljoen dollar investeerde in het domein Ciccone Vineyard, de wijngaard van haar vader die toen in financiële moeilijkheden zat. Tony Ciccone, eigenaar van een domein in Suttons Bay, Michigan, heeft het kapitaal opengesteld voor zijn dochter en in 2005 zelfs een deel van zijn cuvée besteed aan de promotie van haar jongste album, Confessions on a Dance Floor. Meer bepaald met een collectie flessen met haar afbeelding (www.cicco-nevineyards.com).

Sommige vedetten geven er dan weer de voorkeur aan om wijn te produceren voor exclusief persoonlijk gebruik. De muzikant Sting, bijvoorbeeld, produceert voor zichzelf en zijn vrienden in het hartje van zijn eigendom in Toscane eenchianti die hij Il Serrestori heeft genoemd.

Eilanden en andere ‘extravaganza’

Op het eerste gezicht mag de aankoop van een verlaten eiland excentriek lijken, toch vormt hij een redelijke belegging in een ‘solide’ stuk vastgoed dat in geval van nood weer kan worden verkocht. Johnny Depp en Vanessa Paradis deden zichzelf in 2004 een privé-eiland van 14 hectare op de Bahama’s cadeau. Het eiland heet Little Halls Pond Cay en kostte 3,5 miljoen dollar. Daarbij dient wel gezegd dat Depp, volgens het magazine Forbes, de voorbije twaalf maanden alleen al 27 miljoen dollar heeft verdiend, wat het persoonlijk fortuin van de ‘piraat van de Caraïben’ op zo’n 350 miljoen dollar brengt…

Niet ver daarvandaan, voor de kust van Belize, heeft Leonardo Di Caprio in 2005 Blackadore gekocht, een 3,5 kilometer lang eiland dat hem volgens de professionals uit de sector tussen 1,8 en 2,4 miljoen dollar heeft gekost. Hij wil zijn investering laten renderen door er een 100 % milieuvriendelijk luxehotel op te bouwen dat uitsluitend gebruikmaakt van hernieuwbare energie.

Een van Di Caprio’s buren op de Bahama’s is Nicolas Cage, die sinds 2006 het vredige oord Leaf Cay bezit in de Exuma-archipel. De eigendom wordt geschat op 3 miljoen dollar.

Ook sir Richard Branson zit in de buurt: hij kocht het Neckereiland op de Britse Maagdeneilanden en liet er zes huizen in Balinese stijl bouwen. Die verhuurt hij tegenwoordig aan chique klanten via de site www.neckerisland.com. Ter informatie: de prijs voor een tweepersoonskamer begint bij 25.400 dollar per week, het vliegtuigticket uiteraard niet inbegrepen. Aan de andere kant van de wereld heeft Mel Gibson in 2004 het 2000 hectare grote Mago Island op Fiji aangeschaft voor de kokette som van 15 miljoen dollar. De acteur-regisseur is overigens een gewiekst vastgoedspeculant: in 2007 verkocht hij zijn optrekje in het Californische Malibu voor 30 miljoen dollar, een meerwaarde van 6 miljoen dollar tegenover de aankoopprijs vier jaar eerder.

De acquisitie van afgelegen paradijzen is trouwens niet het exclusieve voorrecht van Angelsaksische sterren. Dertien jaar geleden al verliet de zanger Florent Pagny Frankrijk om zich samen met zijn partner te vestigen op een landgoed van 4000 hectare in Patagonië (Argentinië). Daar kweekt hij nu runderen, schapen en lama’s en houdt zich tussen de hengelpartijtjes en de tochtjes op de motor nog altijd bezig met het schrijven van liedjes.

Motoren en hightech

In het lijstje van de atypische investeringen trekken ook andere, minder verwachte sectoren de aandacht van vedetten. Gérard Depardieu, die net zo warmloopt voor motoren als voor wijn, heeft vorig jaar samen met de Franse Yamahaconcessiehouder Alexandre Salvatore, geld gepompt in een splinternieuwe, 2400 vierkante meter grote showroom in Roissy-en-France. Les 2 Roues (www.-les2roues.fr) herbergt de grootste Yamaha-concessie in Europa.

Zanger Patrick Bruel investeerde vorig jaar dan weer in een Parijs bedrijfje van ‘taximotoren’. Motocab is gespecialiseerd in het vervoer van kaderleden en celebrity’s tussen de Franse hoofdstad en de luchthavens van Orly en Roissy.Bruel, een zakenman in hart en nieren en tevens een ex-wereldkampioen poker, is onlangs ook aandeelhouder geworden van Winamax, een Britse onlinepokersite die zo’n 700.000 leden telt. Wie eveneens surft op de golven van de nieuwe technologie, is Bono, de zanger van de legendarische groep U2. Hij is erg actief binnen Palm, een van de pionierbedrijven op het vlak van handcomputers en smartphones. De zanger is directeur en medeoprichter van het investeringsfonds Elevation Partners, een constructie die onder meer participaties aanhoudt in de uitgeverij Forbes en de producent van videospelletjes Bioware, en ook 39 % van Palm in handen heeft. Enkele maanden geleden nog pompten Bono en zijn zakenpartners opnieuw 100 miljoen dollar in de pda-pionier. Met de Pre Palm, een gloednieuwe smartphone die op het elektronicasalon in Las Vegas werd uitgeroepen tot ‘meest innovatieve product’, wil Bono de iPhone van Apple van de troon stoten.

Groene projecten

Met zijn al even ecologische als technologische inborst heeft Bono, samen met zijn vrouw Ali Hewson, ook het kledinglabel Edun gelanceerd. Edun mikt op duurzame kledij en werkt daarvoor op een eerlijke basis samen met producenten uit ontwikkelingslanden. Het confectiebedrijf heeft intussen de aandacht gewekt van de luxegroep LVMH, die onlangs aankondigde dat ze een minderheidsaandeel heeft genomen in Edun.

Ook zangeres Björk beroert de ecologische snaar. Meer nog: ze heeft geïnvesteerd in een ethisch fonds dat haar geboorteland IJsland wil redden. De zan-geres ging enkele maanden geleden aankloppen bij de financiëledienstverlener Audur Capital voor de oprichting van een investeringsfonds dat haar naam draagt en tot opdracht heeft “de genezing van de IJslandse economie te bevorderen” door “meer vrouwelijke waarden in de wereld van de financiën” in te voeren, zo vertelde ze aan de IJslandse krant Morgunbladid. Concreet wil het Björkfonds, dat over een basiskapitaal van 500.000 euro beschikt en uitsluitend door vrouwen wordt gerund, vooral investeren in “duurzame activiteiten die de natuurlijke en culturele rijkdommen van IJsland in het licht plaatsen”, opdat het land zeer snel zou terugkeren naar zijn “groene wortels”.

Kunst en design

En dan zijn er nog de sterren die de weg van de hedendaagse kunst inslaan om hun geld te doen renderen. Brad Pitt, die gek is van design, bezoekt geregeld de galeries en investeert in de aankoop van ‘trendy’ meubels, waarbij hij zich desgevallend ook ontdoet van sommige stukken. Zo heeft de acteur een tafel van de ontwerper Marc Newson in 2006 bij Sotheby’s verkocht voor 324.000 euro, het vijfvoudige van wat hij er acht jaar eerder bij Christie’s voor had uitgegeven.

Door Frédéric Brébant/Foto’s Belga

Wat hebben regisseur Steven Spielberg, presentator Larry King en acteur John Malkovich gemeen? Simpel: ze werden allemaal gepluimd door de financier Bernard Madoff.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content