Albert Heijn op weg naar België

© belga

Albert Heijn, de winkelketen van de Nederlandse distributiegroep Ahold, lijkt alles op alles te zetten om in 2011 echt de overstap naar onze kant van de grens te maken.

Hoewel de geruchtenmolen de winkels van Appie Heijn soms al tot in Leuven en Brussel situeert, heeft het er alle schijn naar dat het drietal verwachte winkelopeningen in de grensstreek zal gebeuren.

Grenswinkels kunnen gemakkelijker worden ingepast in het logistieke systeem van Ahold in Nederland. “Op die manier kan de retailer langzaam opbouwen in België en zie ik geen reden waarom de groep zich snel zou terugtrekken”, reageert Nederlands analist Fernand De Boer van Petercam.

Maar durft een beursgenoteerde onderneming als Ahold daar wel de tijd voor nemen? “Op basis van de informatie die ik nu heb, zie ik Albert Heijn binnen de drie jaar weer uit ons land vertrekken”, voorspelt retailprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick Management School. Hij gelooft dat ook als er tegen eind 2011 geen Albert Heijn-winkel op Belgische bodem staat, de stekker uit het project wordt getrokken. Zo lang hoeft het zelfs niet te duren. De CEO-wissel bij Ahold in maart kan ook een wissel in strategie inhouden. Aangezien de nieuwe topman Dick Boer in het verleden CEO was van Albert Heijn, lijkt dat scenario toch weinig waarschijnlijk.

Ook zonder de komst van een nieuwe concurrent wordt 2011 mogelijk een jaar van verschuivingen voor de distributeurs op de Belgische markt. Voor Carrefour wordt het zeker en vast het jaar van de waarheid. De algemene resultaten van de Franse winkelketen zullen in ons land nog gedeeltelijk worden beïnvloed door de aanpassingskosten van de winkels. De resultaten van de omgevormde winkels zullen wel tekenend zijn. Als die positief blijven evolueren, wordt het voor Colruyt en Delhaize minder gemakkelijk om marktaandeel naar zich toe te blijven trekken. Dat dreigt trouwens sowieso het geval te worden.

De federatie voor handel en diensten Comeos zag de verkoop van voeding sinds de start van de crisis dalen. Omdat consumenten minder vaak uit eten gingen, bleef die daling wel binnen de perken. Comeos mag dan in 2011 opnieuw een lichte stijging van de voedingsdistributie verwachten, consumenten zullen evengoed opnieuw hun maaltijd buitenshuis gaan zoeken. Doe-het-zelfketens zullen ook niet langer erg duidelijk de positieve effecten van de crisis ondervinden. Wat niet betekent dat de crisis voorbij is in distributieland. De consumentenreactie op de regeringsbesparingen en op de signalen die ratingkantoren over België uitzenden, zullen de sector in 2011 mee bepalen.

Sjoukje Smedts

Partner Content