Al lopend reizen
Belgium International Travel is een kolos die een fijne niche beheert: sportreizen.
Het aantal vijftigplussers dat al of niet gewild zonder job zit, neemt toe. Mensen met vaak een uitstekende conditie en – niet onbelangrijk – goede financiële mogelijkheden. Het zijn allemaal potentiële klanten van de sportafdeling van Belgium International Travel ( BIT).
De sportafdeling begeleidt klanten naar sportevenementen waar ook ter wereld en is vooral bekend om zijn marathonreizen. Jaarlijks nemen een duizendtal Belgische lopers deel aan bekende en minder bekende wedstrijden. Op het programma staan onder meer de marathons van New York, Londen, Parijs, Peking, Berlijn en Venetië. “Daarnaast wekken fietsvakanties veel interesse,” zegt Kris Silon, verantwoordelijke van de sportafdeling van BIT. “We verspreiden daarvoor een speciale brochure, Cycletours. Wandelen is ook populair.” Maar ook meer excentrieke sportreizen, zoals het wereldkampioenschap darts, staan op het programma. Met sportreizen haalt BIT een omzet van ongeveer 30 miljoen frank.
De sportafdeling is een onderdeel van het departement Groepen, waaronder ook de afdeling Trade & Economic Missions huist. Dat departement organiseert in samenwerking met de BDBH ( Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel), Export Vlaanderen en de Kamers van Koophandel handelszendingen voor op export gerichte Belgische bedrijven. De omzet van deze afdeling is erg fluctuerend van jaar tot jaar (70 tot 100 miljoen frank gemiddeld).
Uiteindelijk is het departement groepsreizen slechts een kleine vis in de grote vijver van BIT, dat in 1999 (oktober 1998 – september 1999) een omzet van 8,4 miljard frank haalde. En daar komt nog eens 3,6 miljard frank omzet bij van VTB-Reizen, dat sinds oktober vorig jaar 100% eigendom is van de holding TUI Belgium. TUI Belgium is 50% TUI Duitsland en 50% Imobra ( Jet Air – familie Brackx). BIT behoort sinds 1998 volledig tot TUI Belgium.
BIT is actief in twee domeinen: traditionele vakanties en zakenreizen. De zakenreizen vallen onder de verantwoordelijkheid van vier gespecialiseerde kantoren (Brussel, Antwerpen, Merelbeke en Luik). Zij werken sinds 1 oktober 1999 onder de naam First Travel Management ( FTM), een internationaal netwerk van agentschappen gespecialiseerd in zakenreizen.
BIT heeft vorig jaar het geweer van schouder veranderd. Van louter tussenpersoon profileert het zich nu als een echte adviseur van de klant. Onafhankelijkheid van de partners en leveranciers is daarvoor wel een noodzaak. “We hebben een volledig nieuwe prijsstrategie doorgevoerd,” verklaart Tony Vanhelmont, corporate sales & account manager van BIT. “De klant betaalt voortaan alleen voor de geleverde adviezen en dienstverlening. De commissielonen die wij ontvangen van onze partners-leveranciers worden integraal terugbetaald aan de klant.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier