2 lessen van Moleskine
Modo & Modo, in 1996 in Milaan opgericht door een vertaalster en een T-shirtproducent, werd in 2006 overgenomen door de investeringsfondsen Syntegra Capital en Index Ventures. In 2007 veranderde het zijn naam in Moleskine, dat tot dan enkel de merknaam was.
U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
1 Schrijf niet te gauw een oud product af. Het Italiaanse bedrijf Modo&Modo gaf het bekende zwarte notitieboekje in 1996 een tweede leven door het merk Moleskine op te richten. De notitieboekjes van papier blijken voorlopig wonderwel bestand tegen de digitalisering.
Sinds dit jaar noteert Moleskine op de beurs van Milaan. Moleskine plaatste de helft van zijn kapitaal op de beurs tegen een koers van 2,30 euro per aandeel. Het aandeel maakte een val van 30 procent, tot 1,63 euro, maar klom begin mei weer traag richting zijn startkoers. Nochtans kan Moleskine knappe cijfers voorleggen: 78 miljoen euro omzet in 2012 (+17%), een nettowinst van 18,2 procent (+23%) en een brutomarge van 43 procent. Die marge is beter dan die van andere Italiaanse luxemerken als Prada (27%) of bagagefabrikant Tumi (20%). Europa is goed voor goed de helft van de omzet, maar de groei komt vooral uit Amerika en Azië.
2 Blijf wel niet steken in het verleden. Om zijn groei te bestendigen, moest Moleskine afstand nemen van enkele van zijn oerkarakteristieken als de zwarte cover. Nu zijn er ook notitieboekjes met een cover in een andere kleur. Het bedrijf breidde zijn aanbod bovendien uit met nieuwe producten als hoesjes voor gsm’s en tablets, balpennen en zelfs rugzakken. Toch blijven de notitieboekjes goed voor 90 procent van de omzet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier