Rebecca Tielemans (CEO Marsh Belux): ‘Inclusie is belangrijker dan diversiteit’

REBECCA TIELEMANS “Diversiteit is iemand uitnodigen voor een feestje, inclusie is iemand vragen om mee te dansen.” © Kristof Vadino
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Rebecca Tielemans is een van de weinige vrouwelijke CEO’s in de Belgische financiële sector. Ze leidt de herpositionering van de verzekeringsmakelaar Marsh in België en Luxemburg in goede banen. Thema’s als inclusie, diversiteit, nieuwe werkvormen en persoonlijke ontwikkeling liggen haar na aan het hart.

Toen Rebecca Tielemans eind oktober 2020 benoemd werd tot CEO van Marsh BeLux, was ze pas 41 jaar. Dat is jong om een bedrijf aan te sturen met 400 werknemers, die vaak ouder zijn en veel ervaring hebben. Tielemans leidt bij Marsh de herpositionering van verzekeringsmakelaar naar risicoadviseur. “We staan onze klanten bij in het volledige proces van risicomanagement en -beheer. Een verzekeringspolis afsluiten is maar het laatste stukje van die puzzel. Dat betekent dat we een hele laag advies en dienstverlening boven op ons werk als makelaar leggen.”

Marsh is een van de grootste verzekeringsmakelaars voor bedrijfsklanten in België en Luxemburg, en maakt deel uit van de groep Marsh & McLennan. Daartoe behoren ook Mercer (gespecialiseerd in employee benefits), Oliver Wyman (strategisch bedrijfsadvies) en Guy Carpenter (herverzekerings- en interne verzekeringsoplossingen). Die troeven wil de groep meer uitspelen: “We kunnen klanten een brede waaier aan competenties en ervaring bieden”, zegt Tielemans. “De verschillende divisies van de groep versterken elkaar.”

Tielemans vertelt dat ze zich altijd aangetrokken gevoeld heeft door de verzekeringsmakelarij: “Ik had een verre oom die verzekeringsmakelaar was. Zijn werk was zeer afwisselend, met veel menselijk contact. De verzekeringsmakelarij is een peoplebusiness. Dat sprak mij aan. Ik ben een extraverte persoonlijkheid. Ik houd ervan met mensen te spreken. Ik grijp elk gesprek aan om iets bij te leren.”

Ook internationaal worden de kwaliteiten van Tielemans erkend. Ze werd vorig jaar door het Amerikaanse vakblad Business Insurance onderscheiden als een van de ‘Women to Watch in Finance’.

Ondernemingen werden de voorbije jaren met uiteenlopende uitdagingen geconfronteerd: corona, de oorlog in Oekraïne, stijgende energieprijzen, torenhoge inflatie. Wat kan een verzekeringsmakelaar als Marsh in zulke omstandigheden voor zijn klanten betekenen?

REBECCA TIELEMANS. “Bedrijven zitten meer dan ooit met vragen over het beheren van risico’s. Ze vragen om advies. Wij kunnen voor hen de risico’s identificeren, een plan van aanpak voorstellen en de resultaten meten. Als internationale groep is Marsh vertrouwd met veel ondernemingen, sectoren en industrieën. We beschikken over veel data en kunnen oplossingen aanreiken. Dat kan gaan van preventie tot het gebruik van captives (een captiveverzekering is een mechanisme voor risicofinanciering waarin een bedrijf zichzelf verzekert tegen toekomstige verliezen, nvdr). Een verzekering alleen is niet langer een oplossing voor de problemen van onze klanten. In België willen we dat verhaal meer naar de kmo-markt brengen. We hebben een sterke positie bij grote, internationale ondernemingen, maar we willen vooral groeien bij de lokale kmo’s.”

Zeggen tegen de mensen waar en hoe ze hun baan moeten invullen, is niet meer van deze tijd. Het is niet aan mij als CEO om dat op te leggen

Hoe wilt u die kleine bedrijven overtuigen van de behoefte aan risicomanagement?

TIELEMANS. “We worden geholpen door de marktomstandigheden. In België zijn verzekeringen jarenlang heel goedkoop – te goedkoop – geweest, waardoor het alleen daarover ging. Nu is er een verharding van de markt, wat betekent dat verzekeraars en herverzekeraars minder bereid zijn risico’s op te nemen, waardoor de prijzen stijgen. In zo’n context is er meer aandacht voor risicobeheer en preventie. Bedrijven begrijpen steeds beter dat de risicokosten een veel bredere aanpak vergen dan enkel de kosten van de verzekering.”

De verzekeringsmakelarij is een peoplebusiness, zei u. Hoe gaat u om met de krapte op de arbeidsmarkt?

TIELEMANS. “In onze sector is het geen war for talent meer maar een war for people. Daarbij komt dat wij een beetje een verouderde industrietak zijn, die vooral investeerde in bewezen expertise. Bij Marsh België werken veel mensen die in de komende jaren de arbeidsmarkt zullen verlaten. De uitdaging is dus dubbel. We moeten jonge mensen aantrekken én we moeten ervoor zorgen dat de kennis en expertise niet verloren gaan.”

Hoe doet u dat?

TIELEMANS. “We trekken meer dan vroeger jongeren uit andere industrieën of rechtstreeks van school aan. Het voordeel van jongeren is dat ze heel snel bijleren en dat ze andere inzichten in het bedrijf brengen. Dat zorgt voor een nieuwe interne dynamiek. Zij dagen de manier waarop het bedrijf opereert uit.

“Tegelijk proberen we de generaties dichter bij elkaar te brengen. Zo hebben we een programma ingevoerd waarbij seniors in de laatste twee jaar voor hun pensionering niet meer operationeel meedraaien, maar zich toeleggen op het opleiden van de juniors. Let op, dat is niet gemakkelijk. Voor sommige medewerkers voelde het alsof ze uitgerangeerd werden, en ook klanten maakten bezwaar omdat ze hun vaste adviseur verloren. Maar we maken die transitie geleidelijk en ik leg klanten telkens uit dat we dat net doen om hen ook in de toekomst dezelfde expertise en service te kunnen bieden.”

Hoe overtuigt u jongeren voor een carrière in de verzekeringsmakelarij te kiezen?

TIELEMANS. “We geven hen veel verantwoordelijkheid en ruimte voor persoonlijke groei. Marsh is een groot Amerikaans bedrijf en heeft als dusdanig de reputatie prestatiegedreven te zijn. Dat is ook zo, maar dat verschuift steeds meer naar ondernemingsgedreven. We willen dat mensen initiatief nemen en geven hen daartoe de kans. Mijn boodschap aan de jongeren die we aantrekken, is: make it happen. Grijp kansen voor jezelf en kom op voor je ideeën.”

Kunt u een concreet voorbeeld geven vanuit uw hr-beleid?

TIELEMANS. “Wij hebben bij Marsh BeLux een young professional board opgericht. Dat is een groep jonge talenten die fungeert als een soort schaduwkabinet voor het directiecomité. Zij kunnen eigen ideeën lanceren en suggesties doen. Maar ze moeten die ideeën dan ook zelf vorm geven of uitwerken. They have to make it happen. En tegen de leden van het directiecomité zeg ik: luister naar wat die jonge mensen zeggen en laat je inspireren. Stel je open voor nieuwe inzichten. Hoe meer input, hoe beter.”

REBECCA TIELEMANS “Mijn boodschap aan de jongeren die we aantrekken, is: make it happen.”
REBECCA TIELEMANS “Mijn boodschap aan de jongeren die we aantrekken, is: make it happen.” © Kristof Vadino

Is er ook iets veranderd aan de werkomgeving?

TIELEMANS. “Wij hebben de covidperiode aangegrepen als een kans om meer flexibiliteit in de organisatie te brengen. Tijdens covid was onze insteek work from anywhere. Maar tegelijk zijn we meteen beginnen te werken aan een back to the office-beleid. Daarbij staan efficiëntie en effectiviteit voorop. Zeggen tegen de mensen waar en hoe ze hun baan moeten invullen, is niet meer van deze tijd. Het is niet aan mij als CEO om dat op te leggen. Alle medewerkers kennen de doelen die zij moeten halen. Hoe zij dat doen, bepalen ze zelf. Intussen hebben we de kantoren zo heringericht dat ze een andere functie hebben. Ze zijn veel meer gericht op cocreatie. Kantoren zijn er vandaag om mensen samen te brengen, om teams te verbinden en ideeën te laten groeien.”

Wat er vandaag nog op de werkvloer over en tegen vrouwen gezegd wordt… Daarbij voel ik plaatsvervangende schaamte

Hanteert u regels over de verhouding tussen thuis- en kantoorwerk?

TIELEMANS. “We hebben eerst iedereen om zijn opinie gevraagd, en die meningen geconsolideerd per team. Ik was een beetje bang voor de resultaten, maar merkwaardig genoeg bleek zowat iedereen op dezelfde lijn te zitten: ‘Geef ons een maximale flexibiliteit, maar zorg ervoor dat het contact met de collega’s en het team niet verloren gaat.’ Dat hebben wij omgezet in een aanbeveling om twee dagen per week op kantoor te werken. Dat is een richtlijn, geen verplichting.

“Daarnaast hebben we een paar praktische afspraken gemaakt. Zo bellen of mailen we elkaar niet tussen 12 en 13 uur, en worden er geen interne meetings gepland op woensdag. Op die manier willen we onze medewerkers meer vrijheid gunnen, zodat ze tijd kunnen maken voor zichzelf of om te reflecteren. Dat heb ik geleerd van mijn mentor die mij altijd zei: ‘Ik ga jouw succes niet afmeten aan hoe bomvol je agenda staat. Integendeel, je moet de tijd nemen om na te denken.’”

U bent een actief lid van Women in Finance, de organisatie die opkomt voor gelijke kansen voor mannen en vrouwen in de financiële sector. Hoe belangrijk is diversiteit voor u?

TIELEMANS. “Inclusie is voor mij belangrijker dan diversiteit. Inclusie gaat verder dan diversiteit. Diversiteit is iemand uitnodigen voor een feestje, maar inclusie is iemand vragen om mee te dansen. Bij een inclusief beleid zijn er geen grenzen meer en is er geen onderscheid tussen mensen uit verschillende landen, culturen of etnische achtergrond. Inclusie is ook ervoor zorgen dat werk toegankelijk wordt voor mensen die geen academisch diploma hebben of uit een achtergesteld milieu komen. Dat is voor mij essentieel om talent aan te trekken en ervoor te zorgen dat iedereen zich betrokken voelt bij het bedrijf.”

Wordt diversiteit te veel gereduceerd tot de verhouding tussen mannen en vrouwen?

TIELEMANS. “Dat vind ik wel. Door alleen het genderaspect te beklemtonen is er bovendien een risico dat een bepaalde categorie medewerkers afhaakt. Om het met een cliché te zeggen: de blanke, mannelijke vijftigplusser. Terwijl die mensen net heel veel ervaring hebben en nog heel veel kunnen betekenen voor een onderneming. In die val mogen we niet trappen. Daarom staat inclusie bij mij hoger gerangschikt dan diversiteit.”

Tegelijk is het natuurlijk wel een feit dat vrouwen aan de top van de financiële sector in België nog altijd de uitzondering zijn.

TIELEMANS. “Dat klopt. Er is nauwelijks een handvol vrouwelijke CEO’s in België, en ook in de Marsh-groep ben ik de enige vrouw aan het hoofd van een groot Europees land. Er is dus best nog werk aan de winkel om vrouwelijk leiderschap te promoten. Ik ben voorzichtig optimistisch omdat ik merk dat Women in Finance in België echt wel een belangrijke impact heeft. Tijdens gesprekken merk je dat veel mannelijke leidinggevenden de uitdaging ernstig nemen en bereid zijn er werk van te maken. Dat engagement is een eerste stap in de goede richting. Wat me verontrust zijn de resultaten van de studies over unconscious bias (onbewuste vooroordelen, nvdr). Wat er vandaag nog op de werkvloer over en tegen vrouwen gezegd wordt… Daarbij voel ik plaatsvervangende schaamte.”

Bent u een voorstander van quota?

TIELEMANS. “Diep in mij vind ik dat een negatieve uitnodiging. Maar zonder quota zouden we vandaag niet staan waar we staan, en we staan nog altijd niet ver genoeg. Het blijft dus een heel dubbel gevoel.”

Bio

· Geboren in Ninove in 1979

· Heeft meer dan twintig jaar ervaring in de verzekeringssector. Oefende verschillende managementfuncties uit, opereerde als zelfstandig consultant en had zelfs even een eigen makelaarskantoor

· Keerde in 2017 terug naar Marsh BeLux, waar ze haar carrière startte en werd er verantwoordelijke riskmanagement voor de grote internationale klanten

· Is sinds eind 2020 CEO van Marsh België en Luxemburg

Lees ook:

Dit zijn de machtigste Vlaamse zakenvrouwen

‘Vastgoed wordt steeds minder een mannenwereld’

Waarom vrouwen de baas zouden moeten zijn

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content