Belg wordt zeer zelden bedrogen tijdens uitverkoop

© BELGA

Uitverkopen verlopen meestal correct, zo concludeert de economische inpectie na eigen onderzoek. Slechts in drie procent van de gevallen bleek de consument slachtoffer van oneerlijke handelspraktijken of valse kortingen bij uitverkopen.

Van mei tot november 2015 controleerde de FOD Economie 149 ondernemingen in uitverkoop. In slechts vijf zaken werd de consument bedrogen omdat hij geen echte korting kreeg of omdat hij slachtoffer werd van oneerlijke handelspraktijken.

Wel werden er 63 (42 procent) inbreuken vastgesteld tegen de wetgeving op uitverkopen. Het ging meestal om administratieve inbreuken. “Zo waren er enkele winkels die de begindatum of de duur van de uitverkoop niet melden”, zegt aldus Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie. “De overtreders kwamen er hier met een waarschuwingvan af en stelden zich in orde met de wetgeving. We stellen vooral vast dat de consument zelden bedrogen wordt bij kortingen.”

Hoe bedrog melden?

Wie toch bedrogen wordt bij een uitverkoop kan dat melden op meldpunt.be. Op het meldpunt van de Belgische overheid krijg je een aantal scenario’s aangeboden over de meest voorkomende inbreuken op de economische wetgeving. Daaruit kies je een scenario die het best aansluit bij je probleem. De Economische Inspectie analyseert de melding en stelt mogelijk een onderzoek in. Wie een probleem meldt krijgt via mail en online informatie over zijn of haar rechten als consument.

Een uitverkoop houdt in dat de onderneming haar voorraad of een deel ervan versneld verkoopt. In dat geval moeten er kortingen worden toegepast. Zo niet gaat het om misleidende praktijken omdat de klant een voordeel denkt te genieten.

Ondernemingen zijn sinds 31 mei 2014 niet meer verplicht een uitverkoop te melden aan de FOD Economie. Daarom wou de overheidsdienst onderzoeken of deze verandering in de wetgeving een stijging van de inbreuken tot gevolg had. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content