Mega stapt in telecom als prijsbreker, maar is niet goedkoper: ‘Heeft Mobile Vikings hoogte gekregen van onze abonnementen?’

Mega start als operator met drie telecomabonnementen. © Mega
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur

“Zorgen voor meer concurrentie en lagere prijzen in de telecommarkt, zoals de vierde telecomspeler moet doen, dat kunnen wij ook.” Zo omschrijft de energieleverancier Mega ambitieus zijn telecomdebuut in een interview met Trends. Mega wil een prijsbreker zijn met zijn drie gsm-abonnementen, maar het blijkt niet goedkoper dan andere lagekostenaanbieders. Woordvoerder Elsie Van Linthout legt de strategie uit.

De energieleverancier Mega verkoopt voortaan ook mobieletelefoonabonnementen. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. Mega wil “budgetvriendelijker” zijn dan andere aanbieders. Wie energie en telecom neemt bij Mega, krijgt een combinatiekorting.

Mega zal als een zogenaamde mobile virtual network operator werken. Dat is een telecomaanbieder die geen eigen netwerk opbouwt, maar netwerkcapaciteit huurt bij een grote telecomspeler. In het geval van Mega is dat bij Orange. Mega Telecom wordt een apart bedrijf in de groep, met een eigen directieteam en een helpdeskteam van twintig medewerkers.

“Onze bedoeling is de business te diversifiëren. We willen niet zomaar een kleine speler aan de zijlijn zijn met pakweg 1.000 abonnees. Het doel is een betekenisvolle speler in de telecommarkt te zijn. Daarom kopen wij een groot volume aan bij Orange. Als het over afzienbare tijd niet lukt sterk te groeien, zal er meteen worden bijgestuurd”, zegt Mega-woordvoerder Elsie Van Linthout aan Trends.

Hoeveel kosten de abonnementen?

Spark: 12 euro per maand, met 150 belminuten + 150 sms’en + 5 gigabyte mobiele data

Flash: 17 euro per maand, met onbeperkt telefoneren en sms’en + 15 gigabyte mobiele data

Star: 27 euro per maand, met onbeperkt bellen en sms’en + 60 gigabyte mobiele data

Bij elk abonnement geldt 2 euro korting per maand voor klanten die ook energie afnemen bij Mega.

Uit elke vergelijkende studie over gsm-tarieven in Europa blijkt dat de Belgische prijzen bij de hoogste horen in verhouding tot het aantal megabytes. De komst van de vierde grote telecomspeler Digi moet daar iets aan veranderen. Kan Mega ook aan die prijzen tippen als zelfverklaarde prijsbreker?

ELSIE VAN LINTHOUT. “Uiteraard, dat is zeker de bedoeling. Zorgen voor meer concurrentie en lagere prijzen in de telecommarkt, zoals de vierde telecomspeler moet doen, dat kunnen wij ook. Met onze scherpe prijszetting willen we de markt opschudden.

“Onze telecomdiensten vallen onder een aparte business met eigen doelstellingen, waarvan de resultaten nauw worden opgevolgd. Natuurlijk zijn telecomtarieven niet altijd even transparant door de bundels die veel providers aanbieden, maar wij hebben ons best gedaan de prijzen zo laag mogelijk te houden door een verregaande digitalisering.

“Maar er is meer dan prijszetting alleen, want ook ons gebruiksgemak beschouwen we als een troef. Het feit dat we zowel energie als telecom aanbieden, betekent dat we die formules heel gebruiksvriendelijk voor klanten kunnen combineren in de online-omgeving My Mega. Er is ook een aparte app voor telecomabonnees. Bovendien boeten we niet in aan ondersteuning, want er zijn twintig medewerkers die speciaal voor telecomklanten klaarstaan. We zorgen ook voor hybride profielen, die opgeleid zijn om vragen over zowel energie als telecom te behandelen.”

‘Mogelijk heeft Mobile Vikings op een of andere wijze hoogte gekregen van onze abonnementen’

Elsie Van Linthout, woordvoerder Mega

Ik heb de prijzen van Mega vergeleken met Mobile Vikings, ook een bekende prijsvechter, die net als Mega met drie losse gsm-abonnementen uitpakt. De prijs van uw goedkoopste abonnement is vergelijkbaar met die van Mobile Vikings. Het abonnement met 15 GB data kost daarentegen 17 euro bij Mega – de 2 euro combikorting niet meegerekend – en slechts 15 euro bij Mobile Vikings. Dat is toch niet disruptief?

VAN LINTHOUT. “Wel, het is alleszins even scherp en Mobile Vikings is ook bekend als een uitdager in de markt. Ik weet niet welke tools zij aanbieden aan klanten om hun verbruik te monitoren, maar daar kunnen wij het verschil maken. We weten dat Mobile Vikings vorige week zijn abonnement heeft aangepast. Het biedt 5 gigabyte extra in hun formule van 15 euro per maand. Mogelijk hebben zij op een of andere manier hoogte gekregen van onze abonnementen. Dat valt niet met zekerheid te zeggen, maar het is toch opvallend.

“We moeten ook ergens beginnen. Het is belangrijk dat we prijzen voorstellen waarmee we op een rendabele manier kunnen werken. Wij nemen geen verliezen om toch maar marktaandeel te scoren.”

Waarom is Mega niet onder de prijs gedoken na de aanpassing van Mobile Vikings?

VAN LINTHOUT. “Tijdens een lanceringsfase is het risicovol om op het laatste moment met grote wijzigingen te komen. Op die manier riskeer je fouten te maken. Maar uiteraard volgen wij de markt en kunnen we als klein bedrijf snel schakelen.”

Elsie Van Linthout, woordvoerder van Mega. Beeld: Luna

Is het voor Mega mogelijk even marktverstorend te zijn als pakweg Digi, een volwaardige vierde telecomspeler, die ook gaat concurreren met tv en fiberinternet? U bent toch afhankelijk van de prijzen die Orange aanrekent?

VAN LINTHOUT. “Het is zeker mogelijk competitief te zijn, omdat onze grootste kosten niet zitten in het volume dat we bij Orange kopen, maar wel in de service errond, zoals de techplatformen en de helpdesk.”

Mega biedt per abonnement 2 euro korting aan personen die ook energie afnemen. Valt er niet veel meer te doen met uw speciale positie? Klanten die bijvoorbeeld een te hoog voorschot voor hun energie betalen, zou je sneller kunnen terugbetalen door ze te trakteren op goedkopere of zelfs gratis telecom.

VAN LINTHOUT. “Nee, dat lijkt me niet opportuun. We moeten telecom als een business op zich beheren. Bovendien zou zo’n voorstel niet eerlijk zijn ten opzichte van klanten die ervoor kiezen enkel telecom af te nemen. Wie geen energie afneemt, moet nog altijd een goede ervaring krijgen.

“Mega maakt als energieleverancier elke drie tot vier maanden simulaties om de verwachte kosten van klanten bij te stellen. Op basis daarvan passen wij proactief de voorschotfacturen aan. Tenminste als het verschil tussen de som van de voorschotfacturen en de reële factuur aan het einde van het jaar groot genoeg is.

‘Als onze prijzen overeenkomen met die van Mobile Vikings, dan zijn ze nog altijd interessant’

Elsie Van Linthout, woordvoerder Mega

“Ten slotte wil ik nog iets zeggen over onze telecomabonnementen. Je zien dat de duurdere abonnementen het meeste waarde voor hun geld bieden als het over mobiele data gaat.”

Maar is voordeel halen uit de combinatie van energie en telecom niet uw uitgangspunt? Dat voordeel lijkt eerder beperkt.

VAN LINTHOUT. “Het uitgangspunt is dat beide diensten makkelijker samen te beheren zijn, anders dan wanneer de klant bij verschillende leveranciers zit. En als onze prijzen overeenkomen met die van Mobile Vikings, dan zijn ze nog altijd interessant, want dat is ook een prijsvechter. Ik geloof dus dat onze formule sterk genoeg is, maar we zullen zien hoe de markt reageert op ons aanbod.”

Wat kunnen telecomklanten verwachten in de toekomst? Is het mogelijk dat Mega vandaag bij de goedkoopste is en het vervolgens de prijzen sterk opdrijft zodra het een bepaald marktaandeel heeft bereikt? Zo gebeurt het ook op de energiemarkt.

VAN LINTHOUT. “Dat is niet wat onze reputatie als energieleverancier inhoudt. Mega bestaat tien jaar en we zijn nog altijd de interessantste aanbieder. Daarom scoren we veel groepscontracten en heeft Testaankoop voor ons gekozen voor een samenwerking. Telecomklanten hebben alle redenen om ervan uit te gaan dat we met onze gsm-abonnementen hetzelfde discours volgen.”

Wat met vast internet en tv? Staan die ook op de agenda?

VAN LINTHOUT. “We starten met telefoonabonnementen en kijken wat de toekomst brengt. Voor gsm-abonnementen is het beheer belangrijk. Ik denk dat dat veel minder een rol speelt voor vast internet en tv-abonnementen.

“Op dit moment is er niets beslist rond andere telecomdiensten, maar ik sluit niet uit dat we na enkele jaren uitbreiden in een volledig nieuw domein. Mega wil zijn business blijven diversifiëren.”

Trends vroeg Mobile Vikings om een reactie op zijn vergrote databundels. Een woordvoerder bevestigde dat die bundels in lijn zijn met het toegenomen verbruik van zijn klanten. De provider valt verder naar eigen zeggen uit de lucht wat de start betreft van de telecomactiviteiten van Mega.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content