Verkies goedkope waarde boven dure groei
De kloof tussen de groeiwaarden en de waardeaandelen neemt extreme proporties aan. De belegger kiest beter voor waarde, want er valt te vrezen voor een zware correctie in de groeiwaarden.
Zijn we weer in 1999 aanbeland? Als we kijken naar hoe groeiwaarden zich gedragen ten opzichte van waarde-aandelen, dan lijkt het antwoord volmondig ‘ja’ te zijn. Het is van de periode 1999-2000 geleden dat de groeiwaarden de value-aandelen nog zo wisten te overvleugelen. De verhouding van de S&P500 value-index ten opzichte van de S&P500 growth-index is opnieuw tot in de buurt van 0,65 gedaald, tegenover nog bijna 1,2 in 2008. Over de voorbije tien jaar zette de growth-index (SGX) dan ook ruim een dubbel zo grote groei neer dan de value-index (SVX). De eerste klom 211 procent hoger, de laatste 92 procent. Daartussen kende de brede S&P500-index een groei van 149 procent.
Dat prestatieverschil is indrukwekkend, maar het is zorgwekkend dat die kloof alleen maar is toegenomen en dit jaar extreme proporties aanneemt: de S&P500-index staat op 8 procent groei, terwijl de SGX 15 procent klom en SVX ‘slechts’ 2 procent. In de groei van de S&P500-index nemen slechts vier aandelen zowat 80 procent voor hun rekening: Apple, Amazon, Microsoft en Netflix. Dat is vooral verontrustend voor 2019. We zouden voor onze beleggingen dan ook absoluut ‘waarde’ boven ‘groei’ verkiezen. Want in 2019 verwachten we vooral in de groeiwaarden een zware correctie. In het segment van de klassieke waarden zijn er heel wat achterblijvers, zowel in Europa als in de Verenigde Staten. We zetten vijf kanshebbers op een herstelbeweging in de komende maanden op een rij.
1. AB InBev
De grootste bierbrouwer ter wereld heeft de jongste jaren problemen om de markt te overtuigen met zijn resultaten. De omzet en de winst durven nog wel mee vallen, maar het probleem zit doorgaans in de volumegroei of vooral in de afwezigheid daarvan. Vooral de aanhoudende daling van de bierverkoop in de Verenigde Staten is een doorn in het oog van analisten en beleggers.
In de eerste zes maanden van 2018 bleef de volumetoename beperkt tot 0,3 procent (+0,7 % voor de eigen bieren), want Noord-Amerika is natuurlijk een belangrijke markt. In de eerste jaarhelft zien we in de eerste plaats voor Budweiser een volumedaling van 4,6 procent. Amerikanen drinken almaar minder klassieke pils, zoals Budweiser en Bud Light, en almaar meer speciaalbieren, wijn en cocktails. Daar kwamen onlangs twijfels over de Braziliaanse markt bij, ondanks het feit dat er in eerste jaarhelft beterschap was.
Elders presteert de groep wel goed en zelfs sterk in landen als Mexico en China. AB InBev blijft bovenal een groep van uitzonderlijke winstmarges voor de sector. Tegen 13 keer de ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel relatief goedkoop gewaardeerd in vergelijking met de andere mastodonten in de consumptiegoederen. We blijven mikken op een inhaalbeweging in de komende maanden. Het advies blijft ‘koopwaardig’ (rating 1A).
2. Coca-Cola Company
De Coca-Cola Company wordt niet graag meer omschreven als een frisdrankengigant. Het toenemende gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld drukt de consumptie van suikerrijke en kunstmatig gezoete dranken. Daarnaast is er ook het toenemende prijsbewustzijn, dat consumenten naar huismerken of zelfgemaakte frisdranken drijft. Het is een van de redenen dat rivaal PepsiCo Sodastrea heeft gekocht.
Coca-Cola Company heeft nog altijd 40,2 procent van de wereldmarkt in frisdranken in handen, maar de winstgroei per aandeel was de voorbije jaren allesbehalve sprankelend. In het tweede kwartaal lag de winst van 61 dollarcent per aandeel evenwel niet alleen boven de analistenconsensus van 60 dollarcent, het was ook de hoogste kwartaalwinst per aandeel sinds het tweede kwartaal van 2015. De portefeuille schuift op naar ‘gezondere’ dranken. De focus ligt op minder suiker en op de expansie van drankjes met weinig of geen suiker, zoals waters, waters met een smaakje, fruit- en groentesappen, plantaardige en biologische drankjes, energiedrankjes en koffie & thee. Vorig jaar alleen werden ruim 200 nieuwe producten of varianten van bestaande dranken gelanceerd. Het management kon dan ook 8 à 10 procent winstgroei per aandeel voor dit jaar in het vooruitzicht stellen (analistenconsensus 2,08 dollar per aandeel).
De waardering is met 22 keer de verwachte winst 2018 nog altijd die van enkele jaren geleden, maar er is wel hoop en verwachting dat we weer voor een periode van groei van de winst per aandeel staan. Daarom hebben we onlangs het advies verhoogd naar ‘koopwaardig’ (rating 1A).
3. General Electric
Het aandeel werd eerder dit jaar uit de wereldberoemde Dow Jones-index gekegeld nadat het er meer dan een eeuw deel van uitgemaakt had. Symbolischer kan haast niet. Ver weg is de glorietijd die het industriële conglomeraatonder heeft gekend onder topman Jack Welch. Zijn opvolger, Jeffrey Immelt, zondigde tegen zowat alle cruciale stelregels van zijn voorganger. Slecht uitdraaiende overnames als Alstomen Baker Hughesdreven hem vorige zomer naar de uitgang. Oudgediende John Flannery nam zowat een jaar geleden de fakkel over en maakte meteen een einde aan de mooie praatjes van Immelt. Om de ernst van de situatie te benadrukken, halveerde hij het dividend. Een dividendverlaging was de tweede sinds de Grote Recessie van de jaren dertig.
Eind juni jongstleden presenteerde Flannery het ‘nieuwe’ GE, een simpeler, sterker en meer gefocust conglomeraat. GE moet weer tot de hightechtop toetreden in luchtvaart (GE Avation; 27 miljard dollar omzet in 2017), energie (35 miljard) & hernieuwbare energie (9 miljard). General Electric is het lelijke eendje van Wall Street. Uiteraard staat topman Flannery voor een huzarenstuk en kan ook hij deze tanker niet snel even keren. Maar we blijven uitgaan van een turnaround op lange(re) termijn. We mikken met andere woorden op een ‘heel ander’ koerspeil over een drietal jaar. Koopwaardig (rating 1B).
4. General Mills
General Mills werd aan het einde van de negentiende eeuw boven de doopvont gehouden als een producent van bloem voor bakkerijen. Omdat het met zijn bloem zo veel prijzen won op wedstrijden verkocht het zijn premiumbloem onder de naam Gold Medal. Dat is geschiedenis. De bakkerijproducten maken nog 11 procent uit van de groepsomzet. De voorbije decennia is de groep sterk gediversifieerd met snacks (22%), verpakte maaltijden (17%), granen (17%), yoghurt (15%), beslag (11%) en premium roomijs (5%). Dat laatste slaat op de merknaam Häagen-Dazs. Yoplaitis een ander topmerk. Dat yoghurtmerk heeft een marktaandeel van 13 procent in Frankrijk.
General Mills haalt bijna twee derde van zijn omzet uit de Verenigde Staten en kampt zoals andere voedingsreuzen met de afwezigheid van omzetgroei. De winst per aandeel blijft wel stijgen, maar vlakt ook af. De recente resultaten bewijzen dat er nog heel wat werk aan de winkel is. We denken echter wel dat de markt te pessimistisch is en zien de groep de komende jaren weer aanknopen met winstgroei. U mag geleidelijk aan kopen, zonder dat er meteen haast bij is. Het advies luidt ‘koopwaardig’ (rating 1B).
5. Kraft Heinz Company
De Amerikaanse fusiegroep uit 2015 is de vijfde grootste voedingsgroep ter wereld. Ze heeft twee prestigieuze aandeelhouders: Berkshire Hathaway van Warren Buffett en 3G Global Food Holding van de Braziliaanse aandeelhouders van onder meer AB InBev zoals Jorge Paulo Lemann.De omzetstagnatie bij de Amerikaanse voedingsreus leidt al een hele tijd tot speculatie over een eventuele overname. Vorig jaar maakte Kraft Heinz Company in een weekend bij het management en de aandeelhouders van het Brits-Nederlandse Unilever bekend dat het een overnamebod zou lanceren. Maar dat trok het binnen de kortste keren terug toen bleek dat Europa geen oren had naar een acquisitie. De voorbije maanden ging het eveneens Amerikaanse Campbell Soup over de tongen als overnameprooi. Maar de familiale aandeelhouders van Campbell Soup lijken er nog geen zin te hebben. Het aandeel is aantrekkelijk geprijsd tegen amper 1,1 keer de boekwaarde, een dividendrendement van 4,1 procent bruto en een verhouding van 14 keer de ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda). We handhaven dan ook het advies ‘koopwaardig’ (rating 1A).
Kerngegevens vijf achtergebleven klassieke waarden |
||
Groep |
Koersprestatie op 1 jaar |
Verwachte k/w 2018 |
AB InBev |
-20,6% |
19,5 |
Coca-Cola |
+3,4% |
22,1 |
General Electric |
-45,9% |
13,6 |
General Mills |
-17,1% |
14,4 |
Kraft Heinz |
-26,6% |
15,4 |
Bron: Bloomberg
Strategie
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier