Welke markt?

"Wie is uw klant, en waarom zou hij uw product kopen? Anders gezegd: wat is het probleem met de bestaande producten, en waarom is uw product beter?"
...

"Wie is uw klant, en waarom zou hij uw product kopen? Anders gezegd: wat is het probleem met de bestaande producten, en waarom is uw product beter?" "Wilt u met eigen verkopers werken, of besteedt u de verkoop uit? Verkoopt u enkel online, of ook offline? Rekent u een prijs aan per product, per kilo, per download, per gebruiker?" "Hoever staat uw product? Hebt u klanten, een team? Zijn er al downloads? Mensen die uw product of dienst testen? En waar wilt u over negen maanden staan? Staat uw product dan op punt? Hoeveel klanten voorziet u tegen dan? Is uw team dan samengesteld?" "Elke starter verbrandt geld in het begin. Hoeveel cash verbrandt uw bedrijfje? En hoeveel extra geld hebt u nodig voor de uitbouw ervan? Stel dat u nu 10.000 euro per maand opdoet, en u wilt dat optrekken tot 30.000 euro om te kunnen investeren. Dan moet u op zoek naar zo'n 400.000 euro, of gemiddeld 20.000 euro per maand, gedurende 18 tot 20 maanden. "Met dat geld hoeft u zich de eerste negen maanden geen financiële zorgen te maken, en kunt u uw tijd besteden aan je product, mogelijke klanten en de uitbouw van uw team. Daarna start een nieuwe financieringsronde, wat nog eens negen maanden vergt. Zo hebt u dus achttien maanden om uit de startblokken te komen." "U hebt stabiele aandeelhouders nodig, zonder onderlinge meningsverschillen. Beperk hun aantal. Groepeer desnoods een aantal kleine aandeelhouders in een aparte structuur. "Betaal de lening van tante Mieke terug en zuiver de rekening courant aan, het saldo van vorderingen en schulden tussen de vennootschap en haar vennoten. Breng de intellectuele eigendomsrechten van de team-leden correct over naar het bedrijf. Schakel een boekhouder of revisor in om u bij dit alles te helpen." "Het belangrijkste is het team. Een goed team met een slecht product zal altijd beter doen dan een slecht team met een goed product. Want een goed team vindt altijd wel oplossingen voor problemen, die er altijd zullen zijn. "Wij investeren nooit in individuen, altijd in een team. Je moet minimaal met z'n tweeën zijn, het liefst een cowboy en een sheriff. De cowboy wil het Wilde Westen veroveren, de sheriff wil orde en structuur scheppen. "Alleen kun je niet overleven, u moet iemand hebben met wie u uw zorgen kunt delen, en die als klankbord dient. Bij Apple was Steve Jobs de visionair, het commerciële talent. Steve Wozniak was de technicus, maar hij kon niet verkopen. De een kon niet zonder de ander."