In 1996, het jaar waarin de eerste Boxster op de markt kwam, stond Porsche aan de rand van het bankroet. Inmiddels is de Duitse autoproducent een van de meest rendabele merken ter wereld. Het was net het wereldwijde succes van de Boxster-sportauto, later gevolgd door dat van de 911 Carrera, die het merk van de ondergang redde.
...

In 1996, het jaar waarin de eerste Boxster op de markt kwam, stond Porsche aan de rand van het bankroet. Inmiddels is de Duitse autoproducent een van de meest rendabele merken ter wereld. Het was net het wereldwijde succes van de Boxster-sportauto, later gevolgd door dat van de 911 Carrera, die het merk van de ondergang redde. Jaarlijks rollen er meer Boxsters van de montageband dan ze bij Porsche ooit hadden durven dromen. Vandaar dat de autoproducent zeer voorzichtig te werk ging bij het restylen van zijn Boxster-model (en van zijn zusje: de Boxster S). De discrete handelwijze blijkt bijvoorbeeld uit de twee hertekende luchtinlaten vooraan. De neus van de Porsche is iets minder wigvormig geworden, waardoor de neerwaartse druk tijdens het rijden vergroot. Ook het luchtinlaatrooster ziet er iets anders uit. De kleine spoiler onder de koelluchtinlaten is bij de nieuwkomer sterker geprofileerd en mondt aan weerszijden uit in een 'vin'. Ook achteraan ziet de nieuwe Boxster er ietwat anders uit: de zijdelingse luchtinlaten in koetswerkkleur werden lichtjes aangepast en de hertekende spoiler zorgt ervoor dat de achteraslift tijdens snelle ritten beperkt blijft.De meest opvallende designaanpassing evenwel is de nieuw ontworpen linnen cabriokap. Die is achteraan steiler geworden en daarmee qua vorm vergelijkbaar met de aluminium hardtop (optie). De cabriokap bevat ook een glazen achterruit (vroeger was dat een plastic exemplaar), iets wat de zichtbaarheid en het rijcomfort bij nat en koud weer alleen maar ten goede komt.Behalve de grijswitte richtingaanwijzers achteraan en de nieuwe uitlaten (één enkele ovalen uitlaat bij de Boxster; een dubbele bij de Boxster S) zorgen vooral de twee opvallende contourlijnen voor een gespierde look. Die laatste ogen niet alleen fraai, maar dragen via de gleuven erboven ook bij tot een betere afvoer van de uitlaatwarmte.Aan de ophanging en de remmen van de nieuwe Boxster en Boxster S raakten de Porsche-designers nagenoeg niet. Het vermogen van de 2.7-liter motor van de Boxster en de 3.2-liter krachtbron van de Boxster S nam telkens met acht pk toe, terwijl het verbruik (Boxster: 9,7 l/100 km; Boxster S: 10,5 l/100 km) met twee procent daalde.Standaard is de Boxster uitgerust met een manuele vijfbak. De handgeschakelde zesversnellingsbak van de Boxster S werd versterkt met het oog op het hogere motorkoppel. In optie zijn beide wagens leverbaar met een Tiptronic S-vijftrapsautomaat, die sportieve prestaties aan maximaal rijcomfort koppelt. In de automatische stand heeft Tiptronic S verschillende schakelprogramma's, gaande van 'bijzonder zuinig en rustig rijden' (zeer snel opschakelen, laag motortoerental) tot 'zeer dynamisch rijden' (maximale benutting van het toerenbereik). Telkens is de druk op het gaspedaal bepalend voor het verbruik. Patrick op de Beeck [{ssquf}]