Al op zijn minst twee woorden voegde tijdschriftenspecialist Rob van Vuure toe aan de Nederlandse woordenschat. Zowat tien jaar geleden kreeg hij de eretitel bladendokter. Van Vuure, die zijn loopbaan begon als onderwijzer en in de journalistiek stapte als freelancer, was de afgelopen 23 jaar hoofdredacteur van achtereenvolgens Libelle, Margriet, Viva, Avenue, Panorama, Yes en Playboy. Nu stapt hij weer naar Margriet, waar hij een ...

Al op zijn minst twee woorden voegde tijdschriftenspecialist Rob van Vuure toe aan de Nederlandse woordenschat. Zowat tien jaar geleden kreeg hij de eretitel bladendokter. Van Vuure, die zijn loopbaan begon als onderwijzer en in de journalistiek stapte als freelancer, was de afgelopen 23 jaar hoofdredacteur van achtereenvolgens Libelle, Margriet, Viva, Avenue, Panorama, Yes en Playboy. Nu stapt hij weer naar Margriet, waar hij een restyling zal doorvoeren. Telkens gaat het om bladen van de uitgeversgroep VNU en telkens wordt van Vuure ingeschakeld om in slaap gesukkelde magazines wakker te schudden, te redden of gewoon aan te passen, beter af te stemmen op een doelgroep. Hij grijpt in, opereert, heelt - vandaar de naam bladendokter. Ook het woord buikgevoel, min of meer een synoniem van intuïtie, stamt van hem. Vindt van Vuure: "Een goede bladenmaker kan het zich veroorloven beslissingen op zijn gevoel te nemen, zonder die altijd met een rationeel verhaal te kunnen onderbouwen. Natuurlijk moet achteraf niet te vaak blijken dat hij het mis had. Wie het buikgevoel ontbeert, moet zich er ook niet door laten leiden." In de bundel Management 2000 (een portrettengalerij van dertien bekende Nederlandse managers, haarfijn maar niet altijd even kritisch geschilderd door de journalisten Hans Bouman en Ed van Eeden) voegt Rob van Vuure er een derde nieuw begrip aan toe: Management by Idea: "De praktijk leert gelukkig dat ik meestal, door mijn enthousiasme en ideeënstroom, anderen ook enthousiast weet te krijgen. (...) Als je mensen betere ideeën geeft, waardoor ze aspecten van zichzelf beter kunnen ontplooien, is dat pure winst." Ook Ronald Jan Heijn, zoon van de in 1987 vermoorde topondernemer Gerrit-Jan Heijn en oprichter van het Amsterdamse spirituele centrum Oibibio, komt uitgebreid aan het woord. Op een onthutsende wijze wisselt hij akelig zweverige flarden af met een heldere visie. Meent Heijn: "De managers die de afgelopen decennia succesvol waren, de Lee Iacocca's en Harold Geneens zal ik maar zeggen, konden vanuit een rationele invalshoek heel strategisch conceptueel iets neerzetten en daaraan vasthouden. Heel knap, daar niet van. Maar dat was een andere tijd, en dergelijke managers zouden nu hopeloos tenondergaan. De manager die nu succesvol is, staat heel dicht bij zichzelf, en gebruikt zijn ratio en concepten vanuit het voelen van de tijdgeest." Verder komen in de bundel onder meer Sylvia Toth, Marcel van Dam en Emile Ratelband aan bod. Hans Bouman & Ed van Eeden, Management 2000 - 13 vernieuwende opvattingen over management. VH&W, 144 blz., 395 fr.LDD