Wat doe je als de Belgische invoerder van Jeep je opbelt en zegt dat je beter wat vuile kledij meebrengt? En vooral ook hoge laarzen, ja. Dan gehoorzaamt een mens en gooit het tuinhok overhoop, op zoek naar die laarzen waarvan je je nog vaag herinnert dat je ze ooit had. Want, gaan rijden met de nieuwe Jeep Wrangler, ergens door bos en moeras in de buurt van Nijvel, dat is weten: er staat iets te gebeuren. Temeer omdat de weergoden ons gunstig gezind zijn: de hemelsluizen gaan 's ochtends wijd open en de rest van de dag op geen enkel moment nog dicht. Beschrijven hoe het parcours erbij lag, doen we dus niet. Omdat er geen woorden zijn om de modderbrij levendig...

Wat doe je als de Belgische invoerder van Jeep je opbelt en zegt dat je beter wat vuile kledij meebrengt? En vooral ook hoge laarzen, ja. Dan gehoorzaamt een mens en gooit het tuinhok overhoop, op zoek naar die laarzen waarvan je je nog vaag herinnert dat je ze ooit had. Want, gaan rijden met de nieuwe Jeep Wrangler, ergens door bos en moeras in de buurt van Nijvel, dat is weten: er staat iets te gebeuren. Temeer omdat de weergoden ons gunstig gezind zijn: de hemelsluizen gaan 's ochtends wijd open en de rest van de dag op geen enkel moment nog dicht. Beschrijven hoe het parcours erbij lag, doen we dus niet. Omdat er geen woorden zijn om de modderbrij levendig genoeg in uw geest op te roepen. Maar uw dienaar moest er wel door, met die nieuwe Jeep Wrangler. Dat lukte trouwens aardig. Wie het niet gewoon is om met zo'n kist te rijden, zelfs gewoon als passagier, raakt gewoonweg verbluft. Deze Jeep verslindt het allemaal. Geen modderpoel te slijmerig of te diep. Daar is de Wrangler trouwens ook voor gemaakt: voor wie professioneel of privé vaker dan de gemiddelde bestuurder door bos en dal moet. Minstens een keer per maand, zo verraadt het profiel van de huidige Wranglerrijder. Op een terrein waar je je maar beter niet begeeft met een van de talrijke SUV's die we tegenwoordig op onze wegen zien, die lifestyleauto's, want met hun vierwielaandrijving zal het niet lukken. Wat deze Jeep Wrangler wel kan, bedoelen we. Dit is immers het echte spul voor wie echtoffroad gaat. En nu is er dus een vernieuwde Wrangler. De basisvormgeving is in wezen weinig veranderd, sinds de eerste Jeep in 1953 werd gelanceerd, maar op alle andere terreinen is hard gewerkt. De vierdeursversie is behoorlijk langer geworden, meer dan een halve meter. En hij is vooral comfortabeler: een geluiddemping die 20 procent lager is dan bij de voorganger. Wie zo'n Wrangler in huis heeft, moet immers ook in heel gewone omstandigheden de gewone weg op kunnen. Om paardlief naar de jumping te trekken, bijvoorbeeld. En dat kan perfect met deze jongen. Voorts merken we meer bergruimte dan vroeger, en een goed afgewerkt stoffen dak dat in allerlei configuraties (helemaal weg, voor de helft ...) kan worden weggenomen. Ook in het vooronder is er nieuws, met een knipoog naar de Europese markt: de uitstekende 2,8 diesel van Mercedesmakelij, 177 pk sterk. Een krachtbron die ervoor moet zorgen dat de verkoop in ons land verdubbelt, tot zo'n tweehonderd exemplaren, met de klassieke 40/60-opdeling tussen de gewone Wrangler, tweedeurs, en de Unlimited, met zijn vier deuren. En ja, wie er eentje koopt, doet er goed aan ook met de Jeep Wrangler te leren rijden, door bos en dal. Dat kan in de Jeep Academy, want in de prijs is een gratis opleiding inbegrepen. Niet alleen om het ding technisch onder de knie te krijgen, ook om hem met respect voor de natuur te leren gebruiken. MOTOR: Benzine: 3,8l V6 (198 pk/315 Nm). Diesel: 2,8 CRD common rail (177 pk/400 Nm). VERBRUIK: Benzine: 11,8l/100 km. Diesel: 10l/100 km. prestaties: Benzine: topsnelheid 180 km/u - 0-100 km/u in 9,6 sec. Diesel: topsnelheid 180 km/u - 0-100 km/u in 11,2 sec. PRIJZEN: Van 26.900 tot 37.000 euro voor de benzineversie. Van 28.900 tot 38.000 euro voor de dieselversie. BIV respectievelijk 4957 en 2478 euro. + Verslindt alle modder en heuvels. - Barok uitzicht. Jo Bossuyt