Internetondernemer ontmoet journalist

Bedrijfsfilmpjes, web-tv en videomail zijn niet alleen voor grote bedrijven. Ook kmo’s maken video’s. Daarvoor zorgt Bezoom, een dochteronderneming van Proximedia.

Bezoom is het resultaat van de ontmoeting van een internetondernemer en een televisiejournalist. Met een abonnementsformule over 48 maanden maakte het dochterbedrijf van de internetdienstengroep Proximedia bedrijfsvideo’s van professionele kwaliteit betaalbaar voor een brede groep kleine ondernemingen. Vorig jaar realiseerde het bedrijf met 80 medewerkers een omzet van 15,5 miljoen euro, waardoor het weer 5,9 procent groeide. Ook voor 2013 verwacht Bezoom een groei van 5 tot 10 procent.

Als presentator van Mise au Point op de RTBF was Thierry De Bock op zondag jaren de Waalse tegenhanger van Siegfried Bracke in De Zevende Dag. Later werd hij hoofdredacteur van het televisiejournaal. “Fabrice Wuyts, de CEO en mede-eigenaar van Proximedia, was al lang een goede vriend”, vertelt De Bock. “We hadden beiden het idee om met video de onlinezichtbaarheid van kmo’s te verhogen. Ik wist hoe je video’s moet regisseren, hij hoe je ze via internet kan verspreiden. Enkele weken later was Bezoom een feit.”

Als CEO van Bezoom is De Bock, die ook 25 procent van de aandelen houdt, nog nauwelijks bij het veldwerk betrokken. “Mijn journalistieke ervaring is wel van belang om snel en spontaan knopen door te hakken. Voor de dagelijkse werking heb ik twee hoofdredacteurs gevormd.”

Bezoom maakt bedrijfsfilmpjes, web-tv en videomail (e-mail met een link naar een videoboodschap). “De video’s voor bedrijven vertegenwoordigen meer dan 95 procent van de omzet van Bezoom. Web-tv en videomail hebben een groeipotentieel, maar het is nog wachten op een technologische evolutie”, zegt de marketingdirecteur van Proximedia, Bart Van Den Kieboom.

Ondertussen heeft Bezoom meer dan 6500 bedrijfsvideo’s gemaakt, waarvan 60 tot 65 procent in Vlaanderen. “Het gaat meestal om kleine ondernemingen, in de horeca, autosector en vooral in de bouw. We zitten samen met het bedrijf om het scenario vast te leggen en komen dan op het afgesproken moment filmen”, zegt De Bock.

Wachten op mooi weer

“Zo heeft het bedrijf de mogelijkheid om alles op orde te zetten. Vaak zijn we ook afhankelijk van de weersomstandigheden. De afgelopen maanden hebben we veel moeten wachten op mooi weer”, vult Van Den Kieboom aan. “Het is vooral belangrijk dat de eigenheid van het bedrijf uit het filmpje naar voren komt. Het mag niet fake zijn. Grote bedrijven werken vaak met acteurs, bij de kmo’s zijn het de mensen zelf die aan bod komen.”

Een anekdote? De Bock moet even denken. “Enkele jaren geleden hadden we een klant die bomen velde en ons vroeg te komen filmen waar hij die dag een kolos neerhaalde. Maar de boom viel naar de verkeerde kant, en kwam pal over de weg op een garage terecht. We werden verzocht onmiddellijk te stoppen met filmen.”

Bezoom biedt op zijn server ook ruimte voor de klant om de video te hosten. “Sinds de overname van de vennootschap Online Internet in 2005 beschikt Proximedia over een eigen Datacenter. Zo kunnen we de video’s zelf een onderdak geven, en behouden we de controle”, zegt De Bock.

Hoewel er nog veel potentieel is voor groei met de bedrijfsvideo’s, is Bezoom voortdurend op zoek welke nieuwe diensten het kan aanbieden. “Het is belangrijk dat de gemaakte video maximaal verspreid wordt. Wij zorgen er dus voor dat hij tevoorschijn komt via zoekacties op Google”, zegt Van Den Kieboom. Met Bizbook heeft het ook een platform waarop het de video publiceert. Bizbook is gekoppeld aan sociale media, zodat je ook de commentaren over je bedrijf kan opvolgen.

SIMON VAN DORPE, FOTOGRAFIE MICHEL WIEGANDT

“Het is vooral belangrijk dat de eigenheid van het bedrijf uit het filmpje naar voren komt” (Bart Van Den Kieboom)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content