Bedrijven houden graag de kosten voor mobiele telefonie onder controle, te beginnen bij de toestellen zelf. Het is ook niet nodig om toe te geven aan de gadgetgekte van fabrikanten die zakmultimediatoestellen van meer dan 400 euro op de markt brengen. "We hebben de neiging om uit het oog te verliezen dat de telefoon in de eerste plaats bedoeld is voor vocale communicatie," zegt Jean-Marc Seghers, directeur-generaal van Econocom Telecom, voor wie het beheer van gsm-parken nauwelijks nog geheimen heeft. Hij stelt vast dat de aankoopverantwoordelijken niet houden van gesofisticeerde apparaten en wantrouwig s...

Bedrijven houden graag de kosten voor mobiele telefonie onder controle, te beginnen bij de toestellen zelf. Het is ook niet nodig om toe te geven aan de gadgetgekte van fabrikanten die zakmultimediatoestellen van meer dan 400 euro op de markt brengen. "We hebben de neiging om uit het oog te verliezen dat de telefoon in de eerste plaats bedoeld is voor vocale communicatie," zegt Jean-Marc Seghers, directeur-generaal van Econocom Telecom, voor wie het beheer van gsm-parken nauwelijks nog geheimen heeft. Hij stelt vast dat de aankoopverantwoordelijken niet houden van gesofisticeerde apparaten en wantrouwig staan tegenover toestellen die uitgerust zijn met een camera. Dat heeft niet alleen te maken met veiligheid, maar ook met de vrees dat de communicatiekosten de pan uitrijzen. "Superuitgeruste gsm's dragen zelden de voorkeur weg van de grote ondernemingen," bevestigt Christophe Petiau, telecomadviseur bij Speed.be. "Professio-nals vragen vooral diensten in verband met mobiele e-mail, roaming ( nvdr - de mogelijkheid om opgeroepen te worden in het buitenland) tegen gunstige voorwaarden en de groepering van simkaarten op één abonnement (fleetmanagement)." Instapprijzen zijn daarbij niet noodzakelijk een goede zaak. "Vaak gaat het om krenterige bezuinigingen," merkt Jean-Marc Seghers op. "De prijs van het toestel vertegenwoordigt amper 5 % van de totale gebruikskosten." Na een jaar kan het communicatiebudget oplopen tot 20 of 30 keer het investeringsbedrag van het toestel. Gemiddeld betalen de ondernemingen 100 tot 150 euro per toestel. Wat is de beste formule? Kies voor een telefoon die over de nodige basisfuncties beschikt voor uw mobiel kantoor. Dergelijke toestellen kunnen al gevonden worden vanaf 140 euro. In dat prijsgamma kunnen we bijvoorbeeld verwijzen naar de Nokia 6021, een telefoon waar de bedrijven op zaten te wachten, want daarmee kunnen ook e-mails ontvangen worden en gegevens gesynchroniseerd met de pc (onder meer voor het beheer van het adresboekje). Het apparaat is uitgerust met een draadloze Bluetoothfunctie, zodat hij met behulp van een eenvoudig oortje ook handenvrij in de auto gebruikt kan worden. Bovendien werkt hij ook in de Verenigde Staten (triband). Met een budget van 250 tot 300 euro kunnen completere toestellen aangeschaft worden (Nokia 6230i, Sony Ericsson K750i), die uitgerust zijn met een uitneembare geheugenkaart, een fototoestel dat beelden oplevert (van 2 of 3 megapixels) die geleidelijk aanvaardbaar worden voor bepaalde beroepen (zoals verzekeraars en vastgoedmakelaars) en een reeks multimediaopties bieden (zoals FM-radio en een mp3-lezer). Helemaal bovenaan de piramide staan de manusje-van-alles-telefoons, ware zakcomputers die ook wel smartphones genoemd worden. De prijs begint bij 400 euro, maar ze kunnen ook het dubbele kosten. Die toestellen worden op prijs gesteld door zaakvoerders van kmo's, hogere kaderleden en vrije beroepen. Sommige modellen geven toegang tot de mobiele e-maildienst Blackberry. Gebruikers die alle mogelijkheden ervan benutten, zijn nog zeldzaam. België telt amper 14.000 gebruikers van datadiensten per miljoen professionals. Boris Jancen