Kledingketen JBC brengt België en Nederland dichter bij elkaar. De voetballers Franky Van der Elst (Club Brugge en het Belgische elftal) en Arthur Numann (PSV en het Nederlandse elftal) zullen in de weken die voorafgaan aan de WK-wedstrijd België-Nederland op 13 juni broederlijk naast elkaar staan zingen in een spotje voor JBC. Ze brengen Tina Turners monsterhit "Simply The Best" ten gehore v...

Kledingketen JBC brengt België en Nederland dichter bij elkaar. De voetballers Franky Van der Elst (Club Brugge en het Belgische elftal) en Arthur Numann (PSV en het Nederlandse elftal) zullen in de weken die voorafgaan aan de WK-wedstrijd België-Nederland op 13 juni broederlijk naast elkaar staan zingen in een spotje voor JBC. Ze brengen Tina Turners monsterhit "Simply The Best" ten gehore voor een uitzinnig publiek, dat voor de helft uit Belgische supporters bestaat en voor de helft uit Nederlandse supporters (nu ja, Vlamingen die in de rol van Nederlanders uit de bol gaan). Na 13 juni zal de commercial niet langer te zien zijn. Het spotje past in de serie die LdV/Partners voor de kledingketen maakt met BB's en BV's. Zangers en zangeressen (onder meer Plastic Bertrand) doen in een "Tien om te Zien"-achtig decor gedurende dertig seconden hun ding terwijl onder in het beeld de boodschap verschijnt dat ze gekleed zijn door JBC. Het logo van de keten verschijnt aan het einde groot in beeld. "Dat is de enige informatie die te zien is," zegt Werner Van Reck, creatief directeur van LdV/Partners. "Voor het overige tonen we bijna 30 seconden entertainment. Je kan in die filmpjes niet zeggen dat JBC modieus en trendy is omdat de mensen dat niet geloven. Ze verbinden die termen aan winkels op de Meir, niet aan een keten als JBC die buiten de stad zit. De reacties op die aanpak zijn heel goed. Met het oog op het WK-voetbal besloten we een spot te maken met spelers van nationale elftallen. BV's hoeven immers niet altijd zangers te zijn." De commercials moeten niet alleen opvallen, maar ook de naam JBC bij de mensen "top of mind" brengen. "We halen op dat punt een betrekkelijk lage score," zegt Bart Claes, bij JBC verantwoordelijk voor de marketingstrategie. Ketens als C&A en H&M schieten de consument veel eerder te binnen dan JBC. Maar als er gepeild wordt naar de geholpen bekendheid zit JBC wel goed." Heeft de van origine Limburgse keten nu ook aspiraties om naar Nederland uit te breiden nu ze een BH (Bekende Hollander) voor het voetlicht zet? Claes: "Daarvoor is het nog te vroeg." Weidewinkels zoals JBC kent men in Nederland niet. Er zijn wettelijk beperkingen waardoor JBC moeilijk een vestigingsvergunning voor dat winkeltype kan krijgen, maar er bestaan volgens Claes wel plannen om die wet te wijzigen.