"Normale" managers houden ieder kwartaal nauwlettend het kleurverschil tussen zwarte en rode cijfers in het oog. Niet zo bij Dirk Craen (44 j.) : hem interesseren alle kleurschakeringen van de regenboog, inclusief de grijstinten. De geboren en getogen Antwerpenaar buldert bij de vergelijking. "Het is zoals in het werkelijke leven," lacht hij. "Ook daar oogt niet alles zwart/wit."
...

"Normale" managers houden ieder kwartaal nauwlettend het kleurverschil tussen zwarte en rode cijfers in het oog. Niet zo bij Dirk Craen (44 j.) : hem interesseren alle kleurschakeringen van de regenboog, inclusief de grijstinten. De geboren en getogen Antwerpenaar buldert bij de vergelijking. "Het is zoals in het werkelijke leven," lacht hij. "Ook daar oogt niet alles zwart/wit." Sinds mei vorig jaar is Dirk Craen managing director Europa bij Scitex, een technobedrijf van Israëlische origine en genoteerd op de Amerikaanse Nasdaq-beurs. Scitex specializeert zich in de digitale drukverwerking, vanaf de voorbereiding van het beeld tot de volledige publikatie. "Onze know-how inzake kleurenbeheersing is hierbij de grote toegevoegde waarde," zegt Dirk Craen, voor wie fotografie al van jongsaf aan een hobby was. Zijn studies gingen aanvankelijk een kompleet andere richting op : hij studeerde accountancy aan de Belgische Kamer voor Rekenplichtigen. "Ik zette mijn eerste beroepsstappen bij een immobiliënkantoor in het Antwerpse," vertelt hij, "en verzeilde pas na een drietal jaar, via Agfa, in de druk- en fotosektor." Op het waarom van dit grillige carrièreverloop, antwoordt Dirk Craen : "Ik had de kapaciteit om me steeds als een kameleon perfekt in te passen in een andere bedrijfskultuur. Een troef die veel Belgen eigen is." Zo slaagde hij er bij Agfa in om, dankzij een diploma fotografie voor de middenjury, de foto- en filmbranche beter onder de knie te krijgen. "Ook informatica begon me toen te intrigeren ik deed wat Basic-programmering, niets biezonders, maar wel al vrij vroeg want vóórdat de eerste IBM-pc op de markt kwam." Hierdoor sijpelde langzaam maar zeker het besef door dat een revolutie ook het prepress- en offset-gebeuren vroeg of laat zou beroeren. De sfeer bij Agfa zinde Dirk Craen minder en minder. "Toen ik vertrok," merkt hij op, "waren er in hetzelfde jaar slechts vier personen die het bedrijf verlieten. Jobzekerheid en honkvastheid leken belangrijker dan verandering en dynamiek." En de print-revolutie de overstap van het analoge naar digitale drukprocédé kwam er. Als verkoper bij Hewlett Packard (tot '87) en nadien bij Olivetti (tot '89) waar hij uiteindelijk vice president international accounts werd, wereldwijd maakte Dirk Craen de marktveranderingen van nabij mee : de introduktie van de pc, de lancering van de laserprinter, inkjet-technologie en het overweldigende gebruiksgemak van Mac en Windows. "Vandaag is de cirkel, met de digitalizering van het beeld, rond," glimlacht Craen. Op de jongste vakbeurs Drupa stelde Scitex, samen met Xerox, zijn digitale druksysteem Spontane voor. Leuk om weten is dat de gigant nu rechtstreeks in konkurrentie treedt met Xeikon, een spin-off van Agfa dat in '93 de markt opging met zijn DCP-1-versie. DIRK CRAEN (SCITEX) Belgen passen zich in om het even welke bedrijfskultuur aan.