Nieuwe boterhampasta

Na het offensief van de speculoospasta krijgt Nutella, ongenaakbare nummer een op de Belgische boterhampastamarkt, opnieuw een aanval te verwerken. De belager is Chokotoff-pasta, waarmee Côte d'Or mikt op een "minder jonge" doelgroep. Volgens een studie van Côte d'Or vallen Chokotoffs vooral in de smaak bij Belgen die gemiddeld 35 jaar zijn. De pasta zou dus bij diezelfde doelgroep moeten aanslaan. Het gamma van Côte d'Or omvat al tien jaar chocopasta's - 'Melk' en 'Noir de Noi...

Na het offensief van de speculoospasta krijgt Nutella, ongenaakbare nummer een op de Belgische boterhampastamarkt, opnieuw een aanval te verwerken. De belager is Chokotoff-pasta, waarmee Côte d'Or mikt op een "minder jonge" doelgroep. Volgens een studie van Côte d'Or vallen Chokotoffs vooral in de smaak bij Belgen die gemiddeld 35 jaar zijn. De pasta zou dus bij diezelfde doelgroep moeten aanslaan. Het gamma van Côte d'Or omvat al tien jaar chocopasta's - 'Melk' en 'Noir de Noir' - maar die halen een marktaandeel van slechts 5 procent. De voorbije jaren had Côte d'Or niet veel meer gecommuniceerd rond Chokotoff, een merk dat dateert uit 1934 en een beetje in de vergetelheid was geraakt. Pas eind vorig jaar werkte Chokotoff zichzelf weer in de kijker met een limited edition met witte chocolade. Die creëerde heel wat buzz: er gingen maar liefst zes miljoen witte Chokotoffs over de toonbank. Sindsdien maakt de groep opnieuw reclame voor het snoepje met chocolade en karamel, zowel op de radio als op het internet. Resultaat: volgens Côte d'Or is de Chokotoff-verkoop nog vóór de lancering van de chocopasta met 33 procent opgeveerd. Volgens onderzoeksbureau Nielsen is de markt van de boterhampasta's in België goed voor 75 miljoen euro. Dat houdt in dat er elk jaar circa 18.000 ton pasta wordt verkocht, vooral chocopasta (75 procent). In vergelijking met vorig jaar is dit marktsegment met 2 procent gegroeid. Nutella is uiteraard de grootste slokop met niet minder dan 62 procent marktaandeel. Toen Lotus zijn speculoospasta lanceerde - later kwamen er nog enkele imitaties op de markt - was speculoospasta een tijdlang een hype. Die trend is aan het keren. De consument lijkt stilaan genoeg te krijgen van dit nieuwe product: de markt van de speculoospasta - die zo'n 9,2 miljoen euro waard is - boert duidelijk achteruit. Volgens onderzoeksbureau Nielsen daalde het volume met 20 procent. Zal de Chokotoff-pasta hiervan kunnen profiteren? Chokotoff-snoepjes worden alleen in België en Nederland verkocht. En de pasta van Chokotoff is alleen te koop in België, de grootste snoepgoedmarkt. De chocopasta wordt trouwens geproduceerd in Malle, in de provincie Antwerpen. Om zijn nieuwe pasta een duwtje in de rug te geven, zet Côte d'Or hoofdzakelijk in op radiospots die vooral 's ochtends rond ontbijttijd te horen zijn. Verder moet de interactieve website Chokotoff-Time, waar de consumenten zelf filmpjes kunnen posten, de buzz rond het nieuwe product versterken. CHRISTOPHE CHARLOT