De vermogensbeheerder Schroders heeft een duurzaamheidsranglijst van modebedrijven ontwikkeld, waarin adidas op het nummer één staat. Er wordt gekeken naar de kools...

De vermogensbeheerder Schroders heeft een duurzaamheidsranglijst van modebedrijven ontwikkeld, waarin adidas op het nummer één staat. Er wordt gekeken naar de koolstofuitstoot, het waterverbruik en het gebruik van schadelijke chemicaliën, maar ook naar de sociale en de milieuvoorwaarden die bedrijven hun leveranciers opleggen en naar hoe transparant ze zijn over hun aanvoerketens. De analisten berekenen ook een wegwerpfactor. Ze gaan ervan uit dat mensen duurdere kleding, zoals die van adidas, langer dragen. Daarnaast polsen ze hoe de consumenten de kwaliteit van de kledingmerken inschatten. Hoe lager die inschatting, hoe sneller de consumenten geneigd zijn kleren weg te gooien en hoe lager de duurzaamheidsscore. Die wegwerpfactor heeft een aanzienlijke impact gehad op de score van onder meer H&M en Primark.