Voor het zestiende jaar op rij stelt Trends de rangschikking op van de snelst groeiende bedrijven, onder het keurmerk 'Trends Gazellen'. We doen daarbij de ronde van de Vlaamse provincies. Deze week zijn we aangekomen in de laatste provincie van de reeks, Oost-Vlaanderen. Via de links onderaan dit artikel kunt u de rangschikking raadplegen, en dat voor de drie onderscheiden categorieën: grote, middelgrote en kleine bedrijven. Volgende week sluiten we af met de rangschikking voor heel Vlaanderen.
...

Voor het zestiende jaar op rij stelt Trends de rangschikking op van de snelst groeiende bedrijven, onder het keurmerk 'Trends Gazellen'. We doen daarbij de ronde van de Vlaamse provincies. Deze week zijn we aangekomen in de laatste provincie van de reeks, Oost-Vlaanderen. Via de links onderaan dit artikel kunt u de rangschikking raadplegen, en dat voor de drie onderscheiden categorieën: grote, middelgrote en kleine bedrijven. Volgende week sluiten we af met de rangschikking voor heel Vlaanderen.De link onderaan geeft u ook meer uitleg over de methodologie van de Trends Gazellen. Het principe is simpel: hoe sneller de groei van het bedrijf, hoe hoger in de rangschikking. De snelste groeier komt op nummer 1. De groei meten we aan de hand van drie posten uit de boekhouding: omzet, cashflow en aantal medewerkers, en dat over een periode van vijf jaar. Voor de huidige editie van de Trends Gazellen is dat de periode 2011-2015. Het resultaat van de berekeningen herleiden we tot 1 score. Die score bepaalt de plaats in de rangschikking.Maar het bedrijf aan de top van de rangschikking is niet altijd de winnaar, of 'Ambassadeur' in de Trends-terminologie. Voor deze eretitel gelden immers bijkomende criteria. Zo moet het bedrijf operationeel onafhankelijk zijn. Een dochter van een buitenlands bedrijf bijvoorbeeld, komt niet in aanmerking. En een winnaar moet drie jaar wachten eer hij nog eens kan winnen. Om al die redenen is het goed mogelijk dat een bedrijf uitgeroepen wordt tot Ambassadeur, terwijl het bijvoorbeeld op de derde plaats in de rangschikking staat.De Ambassadeur in de categorie grote bedrijven is biotechbedrijf Ablynx uit Gent. Omdat de ontwikkeling van medicijnen tot honderden miljoenen euro's kan kosten, sluit Ablynx in de meeste gevallen partnerships af met grote farmabedrijven. "Bij aanvang van de samenwerking doen ze een eerste voorafbetaling," zegt CFO Wim Ottevaere. "Als we in het onderzoek enkele vastgelegde mijlpalen realiseren, mogen we opnieuw langs de kassa passeren. Van zodra het nieuwe medicijn op de markt is, volgt de kers op de taart onder de vorm van royalties. Deze kunnen gaan van 5 tot 20 procent van de gerealiseerde omzet." Inmiddels werkt Ablynx samen met acht partijen, zoals Merck & Co, Inc., Novartis, Novo Nordisk, Boehringer Ingelheim, AbbVie en Merck KGaA. Alles samen brachten de partnerships al 400 miljoen euro cash in het laatje.Bij de middelgrote bedrijven gaat de Ambassadeurstitel naar het Gentse Mifratel, snelle groeier in de sector van de contactcenters. Na de overname van sectorgenoot Ebos realiseert Mifratel een omzet van zowat 40 miljoen euro. Het bedrijf telt 850 medewerkers die verspreid zitten over zeven vestigingen, waaronder één in Luxemburg en één in Marokko. "De buitenlandse vestigingen zijn vooral belangrijk omdat we zo onze dienstverlening kunnen uitbreiden met extra talen", zegt CEO Frank Dhooghe. Het vinden én houden van de juiste medewerkers is één van de prioriteiten bij Mifratel. "Het personeelsverloop valt bij ons enorm mee. Onze sector is jammer genoeg nog altijd het slachtoffer van een verkeerd imago. We investeren veel in een moderne werkomgeving om het onze mensen zo aangenaam mogelijk te maken."De Ambassadeur bij de kleine bedrijven is In The Pocket, een Gentse ontwikkelaar van mobiele apps. Het bedrijf van de jeugdvrienden Jeroen Lemaire en Pieterjan Bouten en diens Netlog-collega Louis Jonckheere is intussen 7 jaar jong, en groeit ontzettend hard. In 2015 steeg de omzet met 77 procent, maar sindsdien is het management wat op de rem gaan staan en heeft het zelfs nieuwe klanten geweigerd. "We willen de groei onder controle houden. Zo zijn we vorig jaar slechts met 35 procent gegroeid tot 6,7 miljoen euro en dat lijkt ons gezonder. Daarvoor was de werkdruk veel te hoog geworden waardoor we ook geen tijd meer hadden voor research, en in onze sector kan dat fataal zijn", zegt Jeroen Lemaire. De focus blijft op België. "We hebben wel al gekeken om in het buitenland een nieuwe vestiging op te starten, maar elke markt heeft zijn eigenheden. Voorlopig koesteren we op dat vlak geen concrete plannen, de sterke groei in eigen markt houdt biedt nog voldoende perspectief."