Opinie Opinie De balans: Patrick Lefevere was succesvol ondanks het kaduke businessmodel van het wielrennen De voorbije jaren groeide Patrick Lefevere, de CEO van Soudal-QuickStep, uit tot een van de succesvolste wielermanagers. Hij verzette de bakens door een wielerteam te leiden als een bedrijf. Lefevere was succesvol, ondanks zijn grote afhankelijkheid van sponsors en van een financieel wielermodel dat de organisatoren door de tv-rechten te veel macht en middelen geeft.
Inspiratie Inspiratie Bob Verbeeck (Golazo) over sportjaar 2024: ‘Als sportorganisator ben je altijd kwetsbaar’ Het sport- en gezondheidsimperium Golazo maakt zich op voor een forse groei, dankzij Afrika. Oprichter en CEO Bob Verbeeck legt uit hoe hij dat aanpakt en blikt vooruit naar het olympische jaar 2024. Dat zal voor altijd een zwart randje hebben door het overlijden van zijn poulain Kelvin Kiptum.
Nieuws Nieuws CEO Daan De Wever: ‘Dankzij de koers moeten we niet meer uitleggen wat Dstny is' De Lotto Dstny-wielerploeg staat zondag zonder publiekstrekker Arnaud De Lie aan de start van de Ronde van Vlaanderen. Een tegenvaller, maar toch beklaagt Daan De Wever, de CEO van Dstny, zich niet dat het bedrijf in 2023 voor wielersponsoring koos. De naamsbekendheid is toegenomen en het sympathieke en sportieve imago maakt het gemakkelijker om werknemers aan te trekken. Omgekeerd zorgde De Wever voor een frisse wind bij Lotto Dstny: "Ik heb mijn ervaring uit een jong groeibedrijf meegenomen."
Nieuws Nieuws Plannen voor Superliga in het wielrennen: ‘Eindelijk zouden ploegen groter deel van mediarechten krijgen’ SRJ Sports Investments, een aan de Saudische overheid gelieerd investeringsfonds, onderhandelt met een aantal wielerploegen over de oprichting van One Cycling. Dat is een soort superliga van een aantal selecte wedstrijden waarin de toppers het tegen elkaar zouden opnemen. SRJ heeft daarvoor 250 miljoen euro veil. De sporteconoom Wim Lagae heeft bedenkingen: "Wat als de internationale wielerunie UCI en Tour de France-organisator ASO niet meedoen?"
Ondernemen Ondernemen De groeiende return van vrouwenwielrennen: ‘De overwinningen van Lotte Kopecky stralen af op SD Worx’ Drie jaar geleden stapte de hr-groep SD Worx als sponsor in het vrouwenwielrennen. Het werd een onverhoopt succes. De ploeg lijkt bijna onklopbaar en dat straalt ook positief af op het imago van SD Worx. “De ploeg is zoals het bedrijf: teamgericht, innovatief, internationaal en divers”, zegt CEO Kobe Verdonck. De sport kent wel nog wat groeipijnen.
Magazine Magazine Tweesterrenchef Filip Claeys: ‘Fietsen is mijn medicijn’ Tweesterrenchef Filip Claeys houdt zichzelf en zijn Brugse restaurant De Jonkman in topconditie door te fietsen. Elke zondag trotseert hij de West-Vlaamse kasseien. En sinds kort waagt hij zich ook aan het mulle zand van het Noordzeestrand. Niet met de wind mee, maar stampen tegen alle natuurelementen in, om daarna nog beter te presteren in de keuken.
Inspiratie Inspiratie De levenslessen van koersfilosoof José De Cauwer: 'We schuiven ons buikgevoel te snel opzij' De lessen die koersfilosoof José De Cauwer puurde uit zijn lange wielercarrière, zijn ook nuttig voor leidinggevenden. Daarom wordt hij ook vaak gevraagd als gastspreker in bedrijven en organisaties. “In het wielrennen wordt het woord ‘knecht’ aanvaard, omdat iedereen beseft dat de knecht even belangrijk is als de kopman.”