Tesla start nog volgend jaar met productie goedkope elektrische auto: ‘Mensen raken Tesla-moe’

De Model 3, Tesla huidige goedkoopste auto zakte nooit onder de 40.000 euro. © John Keeble/Getty Images
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur

Tesla gaat dan toch een goedkope elektrische auto op de markt brengen. De productie start al in de eerste helft van 2025. “Tesla kan op het gebied van volumes concurreren met de Chinese merken”, zegt auto-expert Yves Wouters, maar er zijn ook bedenkingen.

Tesla maakte het nieuws over de goedkope elektrische wagen dinsdag bekend toen het zijn kwartaalresultaten deelde. Een nieuw model is zeker welkom, want de groeimotor van het Amerikaanse bedrijf was stilgevallen. Tesla kondigde vorige week een herstructurering aan, waarbij 14.000 banen worden geschrapt.

“Tesla groeit sinds 2021 sterk met mooie marges”, zegt Danny Reweghs, de coördinator van Trends Beleggen. “Dit moest het decennium van de elektrische auto worden. Maar net zoals bij de technologiebedrijven is ook bij Tesla de groei vertraagd, nadat het lang wachten bleef op nieuwe modellen. Het gevolg is ook dat het personeel niet langer efficiënt wordt ingezet.”

Wie een elektrische auto koopt, vindt bij Tesla momenteel alleen oude modellen, zegt autojournalist Yves Wouters. De Tesla Model Y-SUV uit 2020 is het laatste model dat naar onze markt is gekomen. “De modellen zijn al jarenlang een vaste waarde in het straatbeeld. Die wagens zijn nog altijd bijzonder sterk, maar het is niet verwonderlijk dat mensen zich laten verleiden door pakweg een splinternieuwe BMW i4. Mensen raken Tesla-moe.”

Goedkoop gewild

Nochtans is Tesla volgens Wouters erg goed geplaatst om een goedkoper elektrisch model te bouwen, aldus Wouters. “Tesla heeft met zijn gigafactory’s de efficiëntste fabrieken voor de productie van elektrische auto’s. Het bedrijf kan concurreren met de Chinese merken op het gebied van volumes. Ik denk ook dat een goedkope Tesla ook echt goed zou aanslaan.”

Het is ook al langer duidelijk dat betaalbare elektrische auto’s de nieuwe inzet zijn geworden in de autowereld. “In het lageprijzensegment is er nog veel werk voor constructeurs”, vindt autojournalist Tony Verhelle van Newmobility.news. “De prijs van kleine auto’s is de jongste jaren met 50 procent gestegen. Tegelijk is de vraag naar duurdere wagens wat gaan liggen. Die markt is ietwat verzadigd. Onlangs heeft Volkswagen enkele fabrieken stilgelegd om die reden.”

Het merk dat momenteel marktleider is in betaalbare elektrische auto’s, is Renault, aldus Verhelle. “De groep Renault is een van de pioniers in elektrische wagens, met modellen als de Nissan Leaf en de Renault Zoë. Dat zijn kleine modellen. Met de Dacia Spring heeft het ook een andere uitstekende goedkope elektrische auto op de markt. Laatst heb ik cijfers gezien over de mate waarin die constructeur wil besparen op zijn productieproces, en dat is indrukwekkend. Renault staat er dus heel goed voor.”

Lage winstmarge

De voorbije week was er twijfel ontstaan over Tesla’s plannen rond een goedkope elektrische auto, nadat twee topmanagers die bij het project waren, het bedrijf hadden verlaten. Het autobedrijf moest dus meer duidelijkheid verschaffen aan de aandeelhouders.

‘Als Tesla een goedkope elektrische auto zou bouwen, heeft dat model automatisch een veel lagere winstmarge. Maar Tesla’s huidige beurswaardering is voor een groot stuk juist gebaseerd op zijn hoge winstmarge’

Danny Reweghs, Trends Beleggen

Danny Reweghs heeft wel een bedenking bij de strategie van Tesla. Hoewel goedkope modellen heel gewild zijn en voor hoge volumes zorgen, brengt het ook negatieve gevolgen met zich mee.

“Als Tesla een goedkope elektrische auto zou bouwen om met de Chinese merken te concurreren, heeft dat model automatisch een veel lagere winstmarge”, zegt Danny Reweghs. “Maar Tesla’s huidige beurswaardering is voor een groot stuk juist gebaseerd op zijn hoge winstmarge. Als het een goedkoper model zou lanceren, kan het zijn huidige waardering en zijn koers-winstverhouding van 37,52 nooit handhaven.”

Als we aan Danny Reweghs vragen of het nog de moeite loont om te beleggen in Tesla, antwoordt hij: “Ons advies luidt al enige tijd verkopen, en dat blijft ook zo. Tesla daalde de voorbije jaren al met 60 procent in waarde. Het aandeel was nog meer dan 400 dollar waard in 2021, nu nog zo’n 145 dollar. Maar de huidige waardering is nog altijd te hoog.”

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content