Pierre Huylenbroeck

‘Het is een foute reflex winnende aandelen te verkopen omdat ze op winst staan’

Pierre Huylenbroeck Uitgever van Mister Market Magazine.

Volgens Pierre Huylenbroeck, uitgever van Mister Market Magazine kan een belegger over de lange termijn onmogelijk succesvol zijn als hij zijn prille winnaars stelselmatig te vroeg verkoopt.

Elke maandag laten we een prominente stem uit de financiële wereld aan het woord. Vandaag: Pierre Huylenbroeck, uitgever Mister Market Magazine, bestuurder Vlaamse Federatie van Beleggers (VFB) en ex-hoofdredacteur De Tijd. Ontdek de komende vier weken onze andere, nieuwe columnisten.

De VFB-happening van 25 april was een schot in de roos. 35 topmanagers die allemaal op die ene dag honderduit over hun bedrijf kwamen spreken. 35 CEO’s of CFO’s. En was er voldoende tijd en ruimte geweest, er waren er zeker zestig.

Wij zijn de eigenaars

Ziedaar het bewijs dat het respect van de bazen voor de kleine belegger groot is. Terecht. Want ik schreef hierboven dan wel dat ze over ‘hun bedrijf’ kwamen spreken, maar in feite kwamen ze over ‘ons bedrijf’ spreken. Wij zijn de eigenaars.

En als eigenaars mogen we ons ook best voelen en gedragen. In de voorbije weken kreeg ik meermaals vragen als ‘ik heb nu winst op mijn aandelen, zou ik verkopen?’ of ‘Wanneer verkoop jij?’ Mijn standaardantwoord is ‘nooit!’. Dat is natuurlijk overdreven – zeg nooit nooit, zeker niet in beursland – maar het is een o zo menselijke maar foute reflex winnende aandelen te verkopen omdat ze op winst staan. Een belegger kan namelijk over de lange termijn onmogelijk succesvol zijn als hij zijn prille winnaars stelselmatig te vroeg verkoopt.

Er is nog een reden om niet te snel te verkopen. Een eigenaar verkoopt toch niet omdat het goed gaat met zijn onderneming? Beleggers turen te veel naar de beurskoers en te weinig naar het bedrijf achter de beurskoers. Dat is zonde want, zoals Benjamin Graham, de geestelijke vader van het beurstypetje Mister Market, zei: ‘Vergeet nooit dat de aandeelhouder de werkgever van de zaak is.’ Geen wonder dus dat de CEO’s zo lief waren op de VFB-happening.

Aandeelhouders liggen in een dermate comfortabele fauteuil dat het bijna gênant wordt

Eigenlijk liggen wij, de aandeelhouders, in een dermate comfortabele fauteuil dat het bijna gênant wordt. Zij, het personeel met het management op kop, moeten ons behagen. Voor ons geldt die verplichting niet. Wij laten hen al het werk doen. Doen ze dat goed, dan zullen we op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders niet (te veel) van onze neus maken. Doen ze het niet goed, dan kunnen we die dag protesteren en eventueel tegenstemmen, maar eigenlijk hoeft zelfs dat niet. We kunnen gewoon de aandelen verkopen en overlopen naar een onderneming die wél helemaal in onze smaak valt. We hoeven daar onze fauteuil niet eens voor uit te komen.

Haaa, wat hebben wij, de kleine eigenaars, toch een luilekkerleventje…

Het enige waar we moeten voor opletten is dat we geen vervelende schuldgevoelens ontwikkelen. We mogen niet al te harteloos overkomen. Werknemers van bedrijven die zich voor ons dag in dag uit hunne nestel afdraaien, verdienen ons geduld, respect en onze trouw. Het hoort niet dat we die mensen en dat bedrijf in de steek laten omdat ze voor ons goed bezig zijn.

Pierre Huylenbroeck is uitgever van Mister Market Magazine, een digitaal tweewekelijks tijdschrift voor nieuwsgierige beleggers.

Partner Content