Euronav verdwijnt dan toch niet van de beurs

Euronav © Belga

De belangrijkste aandeelhouders van Euronav hebben een akkoord bereikt over de toekomst van de Antwerpse tankerrederij. Opvallend daarbij is dat Euronav alsnog op de beurs zou blijven.

De gesprekken waren vorige week aangekondigd, en maandag werd een akkoord bekendgemaakt. Dat bestaat erin dat aandeelhouder CMB – eigendom van de bekende Belgische redersfamilie Saverys – het aandeel van Frontline in Euronav overneemt. Euronav verkoopt dan weer 24 schepen aan Frontline. Dat is de rederij van de Noor John Frederiksen.

MB zal vervolgens een verplicht overnamebod uitbrengen op de resterende aandelen Euronav. Het is wel de bedoeling dat de tankerrederij op de beurs blijft. “Aangezien CMB de intentie heeft om de notering van Euronav op Euronext Brussels en de New York Stock Exchange te behouden, heeft CMB niet de intentie om een uitkoopbod uit te brengen na de afsluiting van het verplicht bod”, klinkt het.

‘Mijlpaal’

De deal die maandag is gesloten tussen de Compagnie Martime Belge (CMB) en het Noorse Frontline, de twee grote aandeelhouders van tankerrederij Euronav, is een van de grootste deals in de scheepvaartindustrie de laatste decennia. “Een enorme mijlpaal”, zegt CEO Alexander Saverys, die “fier is dat het bedrijf niet naar het buitenland gaat”.

Anderhalf jaar lang leek het erop dat de Antwerpse tankerrederij Euronav in buitenlandse, meer bepaald Noorse, handen zou vallen. Nu CMB (eigendom van de bekende redersfamilie Saverys) het belang van Frontline in Euronav (26,12 procent) overneemt, is het zeker dat Euronav in Belgische handen blijft. “Niet iedereen zal honderd procent tevreden zijn over de uitkomst. Maar wij zijn trots dat het bedrijf niet naar het buitenland gaat”, aldus Saverys. 

Het akkoord tussen de twee scheepsdynastieën houdt in dat De Noor Frederiksen zijn belang in Euronav verkoopt aan CMB. Tegelijk koopt Frederiksen 24 supertankers van Euronav, ongeveer een derde van de totale vloot. De totale waarde van de schepen bedraagt 2,35 miljard dollar. CMB legt dan weer iets meer dan een miljard dollar op tafel voor het belang van Frontline in Euronav. 

Saverys benadrukt dat Euronav niet van de beurs zal gaan, iets wat hij acht jaar geleden wel deed met CMB zelf. “We willen Euronav niet ‘delisten'”, gaat Saverys verder. “Wij willen echt op de beurs blijven. Er zijn namelijk grote verschillen met acht jaar geleden. Een beurs dient voor centen en visibiliteit, CMB had dat niet nodig. Maar Euronav is een bedrijf binnen de energietransitie en dus behouden we het merk voor een stuk.” 

Alexander Saverys dweept al langer met het vergroenen van zijn flottielje. “En nu zijn we een grote stap dichter in de praktijk”, zegt Saverys. “We zullen CMB.TECH (een dochter van CMB die inzet op onder andere ammoniak en waterstof, red.) een serieuze boost geven. Dat moet gefinancierd worden en daarom hebben we de beurs nodig. We hebben al een groenere vloot bij CMB, die gaan we bij Euronav voegen.” 

De CEO wil dus beide verhalen samenbrengen. Aan de ene kant een groot, beursgenoteerd bedrijf dat brandstoffen nodig heeft. En aan de andere kant een kleinere ‘cleantech’ speler die technologie ontwikkelt en brandstoffen produceert. Op termijn kan Saverys zo zijn eigen klant worden. In Namibië bijvoorbeeld, zet CMB sterk in op de productie van waterstof. “Het is een voordeel met Euronav dat we daar nu onze investeringen kunnen versnellen”, besluit de CEO.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content