Superlatieven te kort voor Lotus Bakeries

Lotus Bakeries scoorde voor het eerst een jaaromzet van meer dan 1 miljard euro.

Meerdere mijlpalen kenmerken de cijfers over 2023 van de onderneming uit het Oost-Vlaamse Lembeke. Ondanks de hooggespannen verwachtingen slaagde Lotus Bakeries erin een enorme koerssprong te veroorzaken. Dankzij een omzettoename van 185,5 miljoen euro heeft het bedrijf voor het eerst een jaar afgesloten met een omzet boven 1 miljard euro (1,063 miljard euro). Er was sprake van een stevige omzetklim van 21,1 procent (20,2% in de eerste jaarhelft), waarvan bijna 10 procent volumegroei (8% in de eerste zes maanden).

Vorig jaar slaagde Lotus Bakeries er voor het eerst in in de Verenigde Staten een penetratiegraad van meer dan 5 procent te halen in het koekjessegment bij de huishoudens. Met andere woorden, 5 procent van de Amerikaanse gezinnen koopt wekelijks minstens één Lotus Biscoff-product. Het is een symbool van de succesvolle mondialisering van Lotus Biscoff, het speculooskoekje. Andermaal werd daar 20 procent groei opgetekend, waardoor de jaaromzet voor het eerst boven 500 miljoen euro uitkwam.

Meer dan ooit kan de ambitie om van Biscoff op langere termijn een topdriekoekje van de wereld te maken, worden uitgesproken. Het is vandaag in de top tien de sterkste groeier. Biscoff staat voor het eerst in de top vijf.

Naast het koekje gaat het om de speculoospasta (Lotus Biscoff Spread), het Lotus Biscoff Sandwich Cookie (concurrent voor het best verkochte koekje, Oreo), Lotus Biscoff Ice Cream en Lotus Biscoff Chocolade.

De tweede groeimotor is de verdere ontplooiing in steeds meer landen van de gezonde snacks (Bear, Nakd, Trek en Kiddylicious). De omzettoename bedroeg 25 procent in 2023. De gezonde tussendoortjes betekenen bijna een kwart van de groepsomzet.

De derde pijler in het Lotus Bakeries-verhaal zijn de lokale specialiteiten. Daar is groeien veel minder vanzelfsprekend. In 2023 behaalde deze tak een omzetgroei met 15 procent.

De afgelopen twee jaar werd voor een recordbedrag van 242 miljoen euro geïnvesteerd. Desondanks is de netto financiële schuld afgenomen tot 120,5 miljoen euro of 0,6 keer de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda). Lotus Bakeries kan dus een stevige overname aan. De uitbreidingsinvesteringen sloegen onder meer op een verdubbeling van de capaciteit in de Amerikaanse fabriek van Mebane. In de zomer van vorig jaar werd ook aangekondigd dat er een derde Lotus Biscoff-fabriek komt, in Thailand, die tegen 2026 operationeel moet zijn.

De omzettoename is straf, maar de koerssprong van 19,2 procent is vooral een gevolg van het stevig hernemen van de winstmarges. De aangepaste rebit (bedrijfswinst uit doorlopende activiteiten) steeg met 23,4 procent (+14,3% in het eerste halfjaar) tot 172,97 miljoen euro. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) klom 22,1 procent tot 207,5 miljoen euro. Dat levert een rebitda-marge van 19,5 procent op. Het recurrente nettoresultaat klom 25,2 procent tot 129,33 miljoen euro of een winst per aandeel van 159,40 euro. Het dividend maakt ook een megasprong van 29 procent tot 58 euro bruto per aandeel.

Conclusie

Lotus Bakeries bevestigt zijn status van uitzonderlijk groeiverhaal op Euronext Brussel. Er kwam meer dan 1 miljard euro beurswaarde bij, zodat we nu ruim boven 7 miljard euro zitten. Daarmee is het een toptienplaats in de Bel-20 waard. Tegen 49 keer de verwachte winst 2024 en 30 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda), is de waardering bijzonder pittig. Maar dit groeiverhaal kan nog vele jaren doorgaan. Vandaar het advies ‘houden voor de lange(re) termijn’.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 9080 euro

Ticker: LOTB BB

ISIN-code: BE0003604155

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 7,41 miljard euro

K/w 2023: 59

Verwachte k/w 2024: 49

Koersverschil 12 maanden: +51%

Koersverschil sinds jaarbegin: +10%

Dividendrendement: 0,6%



Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content