Beursgang Alibaba succes, koers stijgt 38% op dag 1

Op vrijdag vond tot slot de beursgang van Alibaba plaats. Het grote Chinese internetbedrijf kreeg een beursnotering aan de New York Stock Exchange. Alibaba had een bandbreedte voor de introductiekoers aangekondigd van USD 66 tot 68 per aandeel.

De uiteindelijke uitgiftekoers werd op USD 68 geprikt. Alibaba bestaat uit de drie leidende Chinese online retailing platforms: (1) Taobao Marketplace, China’s grootste ‘consumer-to-consumer’ winkelsite.

Dit het best te vergelijken met eBay en Marktplaats; (2) Tmall, China’s grootste online koopsite voor merkartikelen waar bedrijven hun artikelen aan consumenten te koop aanbieden; en (3) Juhuasuan, China’s meest populaire online marktplaats voor groepsinkopen.

Hier verzamelen ze klanten om gezamenlijk voordelig een product te laten kopen, te vergelijken met Groupon. Deze drie sites maken ruim 80% uit van Alibaba’s omzet in 2014 en zijn verantwoordelijk voor 84% van China’s online shopping industrie. Uiteindelijk sloot de koers van Alibaba vrijdagavond ruim 38% hoger.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content