De Afrikaanse tijger
2013 is het jaar van de doorbraak van Afrika. Het sijpelt meer en meer door tot de internationale beleggingsgemeenschap dat Afrika al vele jaren groeit in een ritme van 5% per jaar.
Van de tien landen die het afgelopen decennium het snelst zijn gegroeid, zijn er zes Afrikaanse. Afrika begint stilaan mee te spelen, en dat ontsnapt niet aan de aandacht van multinationale ondernemingen. Onder meer de grootste retailers ter wereld, Wal-Mart Stores en Carrefour, hebben initiatieven op het Afrikaanse continent aangekondigd. Midden augustus kondigde Carrefour nog een samenwerking aan met CFAO (voorgesteld in de rubriek ‘Flash’ van IB31B), met de bedoeling tegen 2015 in acht Afrikaanse landen winkels te openen. Tenslotte gaat het in Afrika om 1 miljard potentiële consumenten. En volgens een studie van het bureau McKinsey zal het aantal Afrikanen met een jaarlijkse consumptie van minimaal 5000 USD (opklimmen naar de lagere middenklasse) tussen 2012 en 2020 toenemen met 45 miljoen, van 85 naar 130 miljoen, of van 7,5 naar 12% van de sterk groeiende Afrikaanse populatie. McKinsey spreekt tegen 2020 over een gecumuleerd bruto binnenlands product (bbp) van 2600 miljard USD en consumptie-uitgaven die oplopen tot 1400 miljard USD. De Afrikaanse consumptiemarkt is sinds 2000 met 275 miljard USD gegroeid, wat evenveel is als Brazilië en meer dan India.
Die positieve visie wordt onderschreven door Accenture. Afrika heeft ook nog een zeer jonge bevolking, met een sterke bevolkingsgroei. Die bevolking zal tegen 2050 zijn aangegroeid tot 2 miljard potentiële consumenten. Accenture ziet ook een versnelling in de groei van de Afrikaanse consumptiemarkt van 3,9% gemiddeld voor de periode 2001-2010 naar 4,3% voor het lopende decennium tot 2020. Tegen 2040 zou Afrika over 1,1 miljard mensen beschikken in de leeftijdscategorie van de beroepsbevolking, en dat zou op dat moment meer zijn dan China of India. Als we dan zien dat in landen als Senegal, Soedan en Mali het percentage van de bevolking dat over een bankrekening beschikt slechts 6 à 8% bedraagt, en dat amper 1% over een kredietkaart beschikt, dan is het groeipotentieel van landen als Zuid-Afrika, Kenia en Nigeria inderdaad nog kolossaal groot.
Beperkt aantal beleggingskansen
Wie toekomstgericht belegt, mag het zwarte continent niet meer links laten liggen. Een belangrijk punt voor de hele wereld, en ook voor Afrika, is de oprukkende verstedelijking. Tegen 2050 zal twee derde van de Afrikaanse bevolking in steden wonen, terwijl dat vandaag ongeveer 40% is. Steden als Cairo, Lagos, Luanda, Nairobi en Kinshasa zouden uitgroeien tot gigasteden met 10 tot 20 miljoen inwoners. Dat klinkt ook Texaf als muziek in de oren. De kleine Belgische holding, hoofdzakelijk gericht op vastgoedontwikkeling in Kinshasa, kan zijn groeiritme verder opvoeren (zie stuk p. 4).
In het algemeen is het niet eenvoudig breed op het Afrikaanse potentieel in te spelen. CFAO is een voor de hand liggende keuze, maar de verhandelbaarheid van het aandeel is gering. Bolloré, dat noteert op NYSE Euronext Parijs), is een volwaardig alternatief dat we in dit nummer (zie Flash p.8) aan bod laten komen.
Strategie
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier