Duurzaamheid Winnaar Trends Global Impact Award: BioFirst Group zet insecten in voor gezonde gewassen
Duurzaamheid BeeOdiversity meet biodiversiteit met bijen: 'Met meer dan 80.000 bijen die voor ons werken, zijn we de grootste werkgever in België'
Ondernemen Foodhallen winnen terrein in België: lage kosten voor uitbaters en ideaal om een eetconcept te testen
Ondernemen Xavier Piesvaux (CEO Delhaize): ‘De verzelfstandiging van onze winkels is de beste beslissing die we hadden kunnen nemen’
Ondernemen Ondernemen Starter van de week: Treedy, de app die strijdt tegen retourzendingen De Belgische tech-start-up Treedy wil hét datacentrum voor de mode-industrie worden. Het bedrijf heeft in zijn Fitsbest-app een 3D-scanner voor consumenten. Die moet de mode-industrie helpen om het aantal retourzendingen te verminderen. Waarom hebt u deze app ontwikkeld?"Het is paradoxaal dat de mode-industrie maar weinig kennis heeft van de lichaamsbouw van haar klanten", zegt CEO …
Ondernemen Ondernemen Insecten zijn een boomende business: ‘Er zijn nog veel innovaties mogelijk met insecten’ De toepassingen van insecten als krekels, sprinkhanen en meelwormen zijn legio, van menselijke consumptie of diervoeding tot de medische sector en de landbouw. België behoort tot de pioniers. Maar terwijl de wetenschappelijke kennis over het kweken van insecten bijna uitsluitend Belgisch is, blijven de bedrijven en de investeerders in ons land achter.
Ondernemen Ondernemen Vlamingen ondernemen met Extra Shop in Wallonië: ‘Vlaanderen is de volgende logische stap’ Extra Shop opent zijn 44ste winkel in Dour. De Waalse winkelketen heeft gebruikgemaakt van de complementariteit van het noorden en het zuiden van ons land om van haar merk een Belgisch succes te maken.
Ondernemen Ondernemen Belgisch mosterdmerk Bister teelt mosterdzaad in eigen land Het Belgische merk Bister, vooral bekend om zijn mosterd in de iconische granaatappelvormige potten, is bijna een eeuw oud. Dat houdt de jonge CEO Arthus de Bousies niet tegen om nieuwe wegen in te slaan. Het bedrijf investeert in een nieuwe fabriek en beijvert zich ervoor dat mosterdzaad weer in eigen land wordt geteeld.
Nieuws Nieuws CoMarkt, de tijdelijke winkelketen van Colruyt: wat mogen we verwachten? Er is een nieuw merk verschenen in de Belgische supermarktwereld: CoMarkt. Het staat sinds kort over de vroegere namen van de winkels van Match en Smatch, die zijn overgenomen door Colruyt Group. De distributeur uit Halle gebruikt het merk tijdelijk, terwijl hij de winkels transformeert.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Drie manieren om de boer een eerlijk inkomen te geven Belgische boeren geven al meer dan een maand hun eisen te kennen. Volgens hen is het huidige economische model niet langer rendabel. Trends stelt drie mogelijke oplossingen voor.
Ondernemen Ondernemen Waarom sommige merken altijd in de supermarkt liggen Sommige merken verdwijnen tegenwoordig tijdelijk uit de schappen van onze supermarkten, meestal omdat de onderhandelingen over de prijs stuklopen. Andere merken zijn er daarentegen in geslaagd langdurige en succesvolle partnerschappen aan te gaan met onze grote retailers. Hoe doen ze dat?
Inspiratie Inspiratie Start-up Kult brengt gezonde frisdrank in de supermarkt Gefermenteerde dranken als kefir en kombucha duiken steeds meer op in de horeca en de retail. De Belgische start-up Kult verkoopt als eerste zijn fruitkefir in het hele land in de Delhaize-supermarkten en breidt uit naar het buitenland. "Kefir is toegankelijker dan kombucha."
Ondernemen Ondernemen Chocolademaker Libeert: hoe zelfs een 100 jaar oud bedrijf kan blijven innoveren De chocoladefabriek van Libeert in Komen-Waasten bestaat honderd jaar. Het familiebedrijf met wortels in West-Vlaanderen levert elk jaar miljoenen chocoladefiguurtjes en -repen aan retailers in binnen- en buitenland. Met haar vele projecten en investeringen laat de vierde generatie zien dat zelfs een honderd jaar oud bedrijf kan blijven innoveren.
Magazine Magazine Topman Carrefour België: ‘De hypermarkt van gisteren is dood’ Geoffroy Gersdorff is de eerste Belg die aan het hoofd van Carrefour België staat sinds de groep de GB-winkels kocht in 2000. Zijn ambitie? Carrefour omvormen tot een digitaal retailbedrijf en de hypermarkt zijn rechtmatige plaats op de Belgische markt teruggeven.
Ondernemen Ondernemen A.S.Adventure combineert winst en duurzaamheid: ‘We willen niet alleen dingen verkopen, dat kan iedereen’ A.S.Adventure, de specialist in outdoormateriaal en -textiel, heeft besloten van de circulaire economie zijn bedrijfsmodel te maken. Het doel? Zich onderscheiden van zijn concurrenten en van de onlineplatforms met een verhuur- en hersteldienst.
Ondernemen Ondernemen Diane Govaerts (CEO Ziegler) is Trends Manager de l'Année Diane Govaerts werd op haar 32ste CEO van het transportbedrijf Ziegler en wordt al op haar 38ste bekroond tot de Franstalige Trends Manager de l'Année. De belangrijkste kwaliteit van een goede manager? "Inspireren."