Groeien ondanks de wetgeving

PIERRE DURINCK "Ongeveer driekwart van de verkoopprijs van tabaksproducten bestaat uit accijnzen en btw." © PN
Wouter Temmerman medewerker Trends

Roken staat onder druk en dat noopt tot innovatie. Terwijl het wetgevende kader almaar strenger wordt, bekijkt de rookwarenfabrikant British American Tobacco hoe hij zijn vizier kan verbreden.

De verkoop van sigaretten en andere rookwaren staat al een tijd onder druk, maar aan de omzetcijfers van British American Tobacco merk je dat nauwelijks. De Belgische omzet van de fabrikant van onder andere Lucky Strike en Pall Mall groeide de voorbije vijf jaar met ongeveer 10 procent, tot net onder 1 miljard euro in 2015. Nochtans kennen de verkoopvolumes wel een terugval. “Ongeveer driekwart van de verkoopprijs van tabaksproducten bestaat uit accijnzen en btw”, legt Pierre Durinck, countrymanager BAT Belgium, uit. “De afgelopen vijf jaar zijn de volumes in de Belgische tabaksmarkt gedaald, maar onder impuls van de accijnsverhogingen zijn de prijzen sterk gestegen. Dat verklaart waarom de omzet ook licht stijgt. Al is de groei van ons marktaandeel een andere belangrijke verklaring.”

Het is niet onlogisch dat het marktaandeel van BAT, het Belgische nummer twee, groeit. De prijsstijgingen dreven de rokers de voorbije jaren naar de grotere verpakkingen (tot veertig sigaretten) en naar de zogenoemde make-your-own-tabak – tabak om zelf sigarettenhulzen mee te vullen. BAT stelt in die twee segmenten een groei van het marktaandeel vast.

Ondanks die evolutie blijft de regelgevende druk op de sigarettenverkoop duidelijk voelbaar. In mei vorig jaar voerde de federale regering een nieuwe Europese tabaksrichtlijn in, waardoor onder andere de gezondheidswaarschuwingen groter werden. Omstreden voorstellen, zoals neutrale (witte) verpakkingen of een uitstalverbod in winkels haalden die richtlijn niet, maar liggen wel nog op tafel in het parlement. “Veel wetsvoorstellen willen het roken bij de jeugd verminderen”, zegt Pierre Durinck. “Van generieke verpakkingen en van een uitstalverbod is volgens ons niet bewezen dat ze het roken bij die groep terugdringen. Bovendien geldt voor beide maatregelen dat ze het intellectuele-eigendomsrecht van de producenten en de keuzevrijheid van de consument aantasten. Ook maken ze namaak makkelijker.” Toch toont BAT zich niet altijd rabiaat tegen aangepaste wetten. Het is voorstander van het optrekken van de wettelijke leeftijd voor de verkoop van tabaksproducten van 16 naar 18 jaar en van het bestraffen van minderjarigen die tabak willen aankopen.

Dampen en verhitten

Veel producenten bekijken nu al hoe ze hun aanbod kunnen diversifiëren. De e-sigaret (‘vaping’) is het meest geciteerde alternatief, maar British American Tobacco ziet dat breder. “BAT richt zich wereldwijd op het bedienen van de volwassen consument en stelt daarbij keuzevrijheid centraal”, aldus Durinck. “Onze Next Generation Products bieden de consument voldoening, maar met een potentieel gereduceerd risicoprofiel. Voorbeelden zijn vapingproducten en de zogenoemde ‘heat not burn‘-producten, waarbij tabak niet wordt verbrand, maar wordt verhit.”

Vorig jaar schiep minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) meer klaarheid over de modaliteiten om bijvoorbeeld vapingproducten te verkopen, maar BAT kijkt nog even de kat uit de boom. “In de Belgische markt zijn vooralsnog geen Next Generation Products van BAT verkrijgbaar, maar wij sluiten zeker niet uit dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn”, besluit Pierre Durinck.

Wouter Temmerman

“Onze Next Generation Products bieden de consument voldoening, maar met een potentieel gereduceerd risicoprofiel”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content