Wolfgang Riepl

‘Elektrische wagens worden volwassen’

Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De markt van de elektrische wagens wordt snel volwassen. De trend wordt uiteraard gedreven door fiscale maatregelen (bedrijfswagens zijn voorlopig volledig aftrekbaar) en de Europese regelgeving rond de daling van de emissienormen.

Maar er is meer dan dat. De drempelvrees die veel automo­bilisten eerst hadden, blijkt grotendeels overbodig. Dat merken de vlootbeheerders bij de ondernemingen. De ­bedrijfswagenmarkt is goed voor 90 procent van het aantal nieuwe elektrische wagens. “Je moet veel meer plannen en voorbereiden”, zegt Anja Huysmans, senior client manager automotive bij Aon Fleet Automotive. “Maar dat is een kwestie van aanpassen, niets onoverkomelijk.” Het gaat om kleine problemen. Na enkele weken is een bestuurder het rijden met een elektrische wagen gewoon.

Vlaanderen zet in ­ijltempo laadpalen neer. De actieradius van een elektrische wagen, tegenwoordig tussen 300 en 500 kilometer, is ook ruim voldoende in België. Van extra pannes of defecten is geenszins sprake. Alleen is het soms opletten met nieuwe, vooral Chinese merken, waarvoor een netwerk van dienstverleners en reserveonder­delen ontbreekt.

Ook de tweedehandsmarkt zit in een stroomversnelling. In 2022 was het aanbod schaars en bleef het beperkt tot de duurdere of heel goedkope merken. Vandaag bestaat bij Autoscout 24, een leidende marktspeler in online-autoverkoop, al 5 procent van het totale aanbod uit elektrische wagens. ­Belangrijk is vooral dat het assortiment ruim werd verbreed, met betaalbare wagens in het middensegment. En CEO Vincent Hancart verwacht binnen afzienbare tijd zelfs een “overvloed” aan elektrische wagens. Binnen drie tot vier jaar komt de eerste massale lading van door vlootbeheerders bestelde elektrische bedrijfswagens op de tweedehandse markt.

Lees meer in ons dossier groene mobiliteit

Wegwijs in het aanbod elektrische auto’s: de eigenzinnige selectie van Trends

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content