YouTube kan bedrijven vooruithelpen
Uw klanten kijken evenveel naar YouTube als naar televisie. Het belang van onlinevideo is almaar toegenomen. Hoe speelt u daar slim op in?
Mensen zijn visueel ingesteld: zes op de tien consumenten kijkt liever naar een filmpje dan een tekst te lezen. Door videomateriaal in uw website te integreren, maakt u het uw klanten aangenamer. Video’s vergen minder inspanning van uw bezoekers en werken drempelverlagend. Deze communicatievorm is bovendien geschikt voor elk type onderneming – zowel groot als klein – en kan gebruikt worden voor diverse doeleinden. Niet alleen om uw producten- of dienstenaanbod voor te stellen, maar evengoed voor handleidingen en instructies, externe trainingen, het visualiseren van een concept of een idee, getuigenissen van klanten, een dynamische ‘vraag en antwoord’-rubriek, enzovoort.
Bovendien kunt u hiermee uw zaak of merk onderscheiden van de concurrentie. Via video kunt u op een creatieve en unieke manier tonen wie u bent en wat uw product of dienst waard is. Door u of uw medewerkers in beeld te brengen, wordt uw boodschap ook persoonlijker. Dat is niet onbelangrijk in een virtuele verkoopomgeving. Interactieve filmpjes trekken de aandacht van de surfer en leiden tot meer betrokkenheid. Uit studies blijkt dat consumenten na het bekijken van een video vaker doorklikken naar extra informatie. Belangrijk is dus bezoekers te stimuleren actie te ondernemen terwijl ze uw site bezoeken.
Mondreclame
Video wordt vaak ook als de moderne vorm van mondreclame beschouwd. Interessante filmpjes worden vaak gedeeld via socialemediakanalen. Bovendien laten ze toe veel informatie in korte tijd mee te geven. Stel u wel altijd in de plaats van uw klant: wat zoekt hij, en welke informatie wil hij inwinnen? Geef hem meteen wat hij wil, anders is hij weg. Al na de eerste dertig seconden van een video haakt een op de drie kijkers af. Na één minuut houdt 44 procent het voor bekeken. Plaats de kernboodschap dus vooraan, en knip lange films in kortere video’s die u regelmatig publiceert.
De integratie van videomateriaal in uw website past ook thuis in uw strategie voor SEO _-Search Engine Optimization, Engels voor zoekmachineoptimalisatie. Google is de eigenaar van YouTube en ziet filmmateriaal als een verrijking van de inhoud van een website. Met video’s zal uw site dus mogelijk hoger scoren in de zoekresultaten, weliswaar op voorwaarde dat u ervoor zorgt dat uw filmmateriaal makkelijk vindbaar is via de zoekmachines. Een filmpje zonder tekstbeschrijving of identificatie wordt niet of nauwelijks opgemerkt door Google. Laat u dus bijstaan door een SEO-expert.
Via uw eigen YouTube-kanaal kunt u nog meer mensen bereiken. Daarvoor heeft u alleen een Google- of Gmail-account nodig. Heeft u al een privéprofiel, dan is het verstandig een aparte professionele account aan te maken. Zo houdt u alles netjes gescheiden. Kies als gebruikersnaam de naam van uw zaak: zo wordt uw YouTube-kanaal later makkelijker teruggevonden door uw klanten. Voeg ook een goede beschrijving toe. Het kanaalpictogram kunt u wijzigen in uw bedrijfslogo, en het is ook mogelijk om een passende bannerafbeelding te gebruiken met het oog op maximale herkenbaarheid.
Vervolgens kunt u uw filmmateriaal uploaden. Dat kunt u desgewenst eerst nog bewerken in de ‘Creator Studio’ van YouTube. Daar kunt u de belichting, het contrast en de kleuren aanpassen, tal van filters toepassen, de filmpjes bijknippen en de snelheid wijzigen. Ook handig is dat u in notities of tekstballonnen kunt voorzien. U kunt zelfs ondertitels toevoegen om zo uw doelgroep uit te breiden. Bij elke video kunnen een beschrijving en tags toegevoegd worden, zodat uw klanten die makkelijker terugvinden. U kunt eventueel instellen of bezoekers reacties mogen geven en het filmpje kunnen beoordelen. Wilt u een goed overzicht, dan kunt u de verschillende video’s ook onderbrengen in afzonderlijke afspeellijsten.
Bekend
Uw filmpjes staan nu op uw YouTube-kanaal. Maar hoe brengt u uw klanten op de hoogte van het bestaan ervan? U kunt het webadres doormailen naar uw contacten en vermelden in uw nieuwsbrieven en advertenties. Post het ook op uw Facebook- en LinkedIn-profielen en plaats het op uw website. Tracht uw doelgroep te overtuigen van de meerwaarde van uw kanaal. Op die manier kunt u mogelijk een heuse community creëren. Wie zich geabonneerd heeft, krijgt automatisch een melding wanneer u nieuw filmmateriaal toevoegt. Handig is dat u via www.youtube.com/analytics inzicht krijgt in het profiel van uw abonnees.
Stel ook een makkelijk te onthouden webadres in voor uw YouTube-kanaal. Daarvoor gelden wel enkele vereisten. Uw kanaal moet minstens dertig dagen oud zijn en moet volgens YouTube een goede reputatie hebben. Andere voorwaarden zijn minimaal honderd abonnees, een geüploade foto die als kanaalpictogram ingesteld is en een eigen bannerafbeelding. Weet dat u niet zomaar eender welk webadres kunt kiezen: u krijgt een aantal opties, die gebaseerd zijn op uw gebruikersnaam en de naam van uw eventueel gelinkte website. De gekozen url kan achteraf niet meer gewijzigd worden.
Integratie
Wilt u uw YouTube-filmpjes ook integreren in uw website? Dat kan via de optie ‘Delen’ die u daaronder aantreft: Wanneer u hierop klikt, krijgt u via ‘Insluiten’ een code die u of uw websitebeheerder in de broncode van uw site kan plakken. Het is daarbij zelfs mogelijk om de gewenste grootte van het videovenster in te stellen. Goed om weten is trouwens dat u met zo’n code niet alleen uw eigen filmmateriaal op uw site kunt plaatsen, maar ook andere interessante filmpjes die u op YouTube aantreft.
Voor extra mogelijkheden – denk aan het laten doorklikken naar een bepaald videofragment, inzoomen of opmerkingen toevoegen – kunt u de hulp van EmbedPlus (www.embedplus.com) overwegen. Met ReEmbed (www.reembed.com) kunt u zelfs YouTube-materiaal tonen in een op maat gemaakte speler die past bij de vormgeving van uw website. U kiest de stijl en de achtergrondkleur, en u kunt ook uw bedrijfslogo in het videovenster laten tonen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier