Yasmin Vantuykom verkoopt Efluenz aan Rossel
De Brusselse mediagroep Groupe Rossel koopt ook de andere helft van Efluenz, het bedrijf van Yasmin Vantuykom, dat ze nog niet had. Vantuykoms rechterhand Julien Latinis wordt de nieuwe CEO. Zelf wil de onderneemster een nieuw product lanceren voor digitale detox.
Zes jaar nadat ze Efluenz heeft opgericht, stapt Yasmin Vantuykom helemaal uit haar bedrijf. Hoeveel Rossel betaalt voor de resterende 50 procent wordt niet bekendgemaakt. Het influencermarketingbureau kwam zes jaar geleden net op het goede moment. De vraag van de bedrijven naar marketingcampagnes met invloedrijke mensen op sociale media als Instagram, X of LinkedIn trok toen stevig aan. In geen tijd groeide Efluenz tot tien personen, en kocht Groupe Rossel zich in het bedrijf in. Efluenz hield ook kantoor bij de Brusselse krantenuitgever. Groupe Rossel is bekend van de Franstalige krant Le Soir, en is via de joint venture Mediafin ook de mede-eigenaar van de zakenkranten De Tijd en L’Echo.
Anno 2024 is Efluenz gegroeid tot twintig vaste werknemers – veel mensen met een buitenlands profiel, Engels is de voertaal – en een omzet van 2,7 miljoen euro. Yasmin Vantuykom, die bij haar eerste stappen als ondernemer Bob Verbeeck van het sportmarketingbureau Golazo als mentor had, werd zelf ook een influencer voor influencermarketing en ondernemerschap. Ze wilde de nieuwe discipline mee op de kaart zetten in ons land. Hier leest u hoe influencermarketing precies in zijn werk gaat en hoe Efluenz zich ontwikkelde.
Kantoren
Net om die laatste motivatie – influencermarketing op de kaart zetten – is ze wat ongelukkig met het tijdstip van de aankondiging. De afgelopen weken gingen twee Belgische influencerbureaus failliet – Influo en Connus. Dat kan de indruk kunnen wekken dat de klad erin zit, maar Yasmin Vantuykom legt uit wat het verschil is: “Ik vertrek zeker niet om financiële redenen bij Efluenz. We groeiden de afgelopen jaren met 30 procent per jaar en ook dit jaar zitten we op schema om dat te halen. Dan komen we uit op 2,7 miljoen euro omzet. We hebben kantoren in Brussel, Rijsel en Parijs. Met Connus en Influo gingen twee influencerplatformen failliet, belangrijk daarbij is het woordje ‘platform’. Zulke platformen en tools koppelen influencers aan bedrijven, maar ze vragen veel ontwikkelingskosten. Wanneer er een nieuw sociaal medium bij komt, zoals TikTok, moet je je platform daaraan aanpassen. Ik heb beslist niet zo’n platform te ontwikkelen – een belangrijke strategische keuze.”
De klad zit dus niet in de influencermarketing, wel is de discipline in zes jaar groot geworden. “De influencermarkt is veel meer geprofessionaliseerd, klanten verwachten nu veel meer. Een foto op Instagram is al lang niet meer genoeg”, zegt Yasmin Vantuykom. “Klanten vragen je een voorstel te pitchen en vergelijken het met de voorstellen van andere bureaus. Je ziet dat influenceragentschappen ook veel meer beginnen samen te werken met creatieve en strategische marketingagentschappen, zodat de influencercampagne een onderdeel wordt van de jaarcampagne van een bedrijf, waar ook de radio- en televisiereclame in zit.”
Wat is dan wel de motivatie om uit Efluenz te stappen? “Het is naast een financiële ook een persoonlijke beslissing”, antwoordt Yasmin Vantuykom. “Ik voelde me niet meer honderd procent op mijn plaats. Sinds de opstart zes jaar geleden zijn we snel gegroeid. Het is niet de rol die me de meeste energie geeft. Ik krijg meer energie van praten met nieuwe klanten, creatief zijn.” Ze miste de spanning van een beginnend bedrijf.
Boek
Twee jaar geleden schreef Vantuykom voor Trends met ‘Wat ik anders had gedaan na twee jaar in de start-upwereld’ al een gastcolumn. Die inzichten kan ze binnenkort toepassen. Na de zomer wil ze een nieuw product in de markt zetten rond digitale detox en gsm-verslaving. Dat onderwerp ligt in het verlengde van Ywork, de community die ze creëerde rond haar nakende boek.
In september verschijnt bij Lannoo haar boek Workaholics. Breek met de verwachtingen van anderen en leid je leven op je eigen voorwaarden. De afgelopen tijd gaf Yasmin Vantuykom op sociale media inzicht in hoe ze veranderde: “De voorbije jaren kreeg ik ook twee kinderen, ben ik getrouwd, hebben we verbouwd, er is heel wat bij gekomen. Hoe regel je dat allemaal als ondernemer?” Moet je wel altijd bereikbaar zijn, moet je zaken blijven doen omdat ze nu eenmaal bij je takenpakket horen, moet je altijd werken van negen tot vijf? Het zijn enkele voorbeelden van de vragen die de CEO van Efluenz zich stelde. Ze begon er zich zodanig in te verdiepen dat ze nu een nieuwe activiteit lanceert, gepecialiseerd in digitale detox. “Na twaalf jaar iedereen verslaafd te hebben gemaakt aan de gsm via sociale media, ga ik nu mensen helpen om ervan af te kicken”, besluit ze met een kwinkslag.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
EFLUENZ
-
Maatschappelijke zetel:
Brussel
-
Sector:
Public relations, communicatie
-
Toegevoegde waarde:
530080