Trends volgt een jaar lang vier start-ups
Een jaar lang volgen we het wel en wee van vier start-ups. Hier stellen we ze aan u voor.
Het cashmanagement van Cashforce
Cashforce uit Herentals ontwikkelde een softwareplatform dat bedrijven inzicht biedt in hun werkkapitaal, cashmanagement en cashflowvoorspellingen, en hen de mogelijkheid biedt die processen te automatiseren en optimaliseren. Het bedrijf werd in 2013 opgericht door de Gentse burgerlijk ingenieur Nicolas Christiaen en de Olense fysicus Bart Claes. Vorig jaar kwam ook CFO Kathleen Granjé aan boord. De drie leerden elkaar in 2012 kennen toen ze voor een project samenwerkten en zijn sindsdien niet meer van elkaars zijde gegaan, dixit zaakvoerder Nicolas Christiaen: “We wisten heel snel dat we samen iets zouden doen rond cashmanagement en werkkapitaal.”
Tussen 2012 en 2014 concentreerde Cashforce zich op advies over cashflowmanagement aan CFO’s. Zo kon het bedrijf de markt aftasten en zicht krijgen op de wensen en de verzuchtingen van de financieel directeuren. Op basis van die feedback werd een softwareplatform gebouwd dat de toekomstige kasstromen van een onderneming in kaart brengt en optimaliseert. Door de complexiteit verliest een onderneming immers gemakkelijk het overzicht over haar kasstromen, zeg maar de in- en uitstroom van geld, en de verwachte evolutie.
We wisten heel snel dat we samen iets zouden doen rond cashmanagement en werkkapitaal
In 2014 begon Cashforce zijn product te commercialiseren en werden de eerste klanten binnengehaald. Het werd een leerproces. De onderneming kon belangrijke stappen doen doordat ze vorig jaar gedurende drie maanden opgenomen werd in de FinTech-accelerator van Barclays en Techstars in New York. “We zijn veel rijper uit dat programma gekomen”, getuigt Christiaen. “Gedurende dertien weken zijn al onze plannen en ideeën vakkundig tegen het licht gehouden. Dat heeft ons nieuwe inzichten over marktaanpak, verkoop en marketing bijgebracht. We hebben daar ook internationale contacten kunnen leggen.”
Cashforce begreep dat het de zaken groter en internationaler moest zien, maar om voldoende hoog te mikken, was vers kapitaal nodig. In januari 2016 haalde Cashforce een miljoen euro op. De ronde werd geleid door Volta Ventures, de vierde investering van het durfkapitaalfonds in 2015. Pamica, de investeringsmaatschappij van Michel Akkermans (voormalig CEO van het financiëletechnologiebedrijf Clear2Pay), is mede-investeerder. Zowel Volta Ventures als Michel Akkermans is toegetreden tot de raad van bestuur van Cashforce. Door de kapitaalverhoging is Cashforce zijn eigenlijke startfase ontgroeid en komt het er nu op aan te groeien. Het bedrijf wil het opgehaalde geld vooral gebruiken om zijn product verder te ontwikkelen, het sales- en marketingteam uit te bouwen, en nieuwe klanten aan te trekken, zegt Christiaen.
De groeischeut van GuardSquare
Toen de computerwetenschappers Heidi Rakels en Eric Lafortune hun software om mobiele apps te beveiligen klaar hadden, richtten ze in 2014 GuardSquare op om hun product te verkopen op het internet. De verkoop liep meteen, maar het was eigenlijk niet de bedoeling snel te groeien. Tot een Amerikaans bedrijf midden 2014 een patentaanval lanceerde tegen GuardSquare. “We beseften dat we dat met zijn tweeën niet aankonden”, zegt CEO Heidi Rakels. “Het grappige is dat het Amerikaanse bedrijf door die patentaanval nu een grote concurrent heeft gecreëerd. Anders waren wij waarschijnlijk klein gebleven. Na de patentaanval dachten wij: ofwel verkopen we ons bedrijf, ofwel gaan we groeien. We hebben gekozen om te groeien.”
Met de ervaren ondernemer Jürgen Ingels (Clear2Pay, NG Data, Smartfin Capital) haalden ze een CFO en investeerder in huis die weet hoe hij rond een product een bedrijfsstructuur moet optrekken. Sindsdien gaat het hard. Waren de twee vennoten een jaar geleden nog alleen in het bedrijf, dan zijn er nu 22 werknemers en 16 openstaande vacatures. De Leuvense start-up heeft zijn hoofdkantoor in het Innovatie- en Incubatiecentrum KU Leuven, maar opent deze week een kantoor in San Francisco, en ook Singapore staat op de radar.
We beseften dat we dat met zijn tweeën niet aankonden
Het bedrijf haalde een half miljoen euro kapitaal op, maar heeft voorlopig geen vers lefgeld nodig. Van een half miljoen omzet in 2015 groeit het bedrijf dit jaar dan ook naar twee miljoen euro.
GuardSquare heeft enkele grote concurrenten, maar die boezemen het management op korte termijn weinig angst in. Het Leuvense bedrijf specialiseerde zich en heeft een complex product dat niet zomaar nagebouwd kan worden. “Belangrijker dan onze concurrentie, is de onwetendheid die er bij bedrijven heerst over beveiliging”, zegt Heidi Rakels. “Stel dat een bank een app maakt en die oplaadt naar de Play Store van Google – wij zijn de beste ter wereld voor Android, maar zetten nu ook hard in op iOS van Apple -, dan is het eigenlijk alle controle kwijt. Iedereen, ook hackers, kan de app dan downloaden, uit elkaar halen en bijvoorbeeld een kopie maken met malware . Daar steken wij een stokje voor. We beveiligen de app nog op een tweede manier, want ook terwijl de app op een toestel draait, kan hij worden aangevallen.”
De adolescentie van Icometrix
Het Leuvense bedrijfje Icometrix bestaat al vijf jaar, en telt een dertigtal werknemers. Het maakt software die beelden van MRI-hersenscans omzet in cijfers, een beetje zoals de cijferwaarden van een bloedtest. Dankzij die cijfers moeten radiologen en neurologen de hersenscan niet langer op het zicht interpreteren. De cijfers maken ook een beter gedoseerde medicatie mogelijk, zodat de ziekteverzekering geen onnodige uitgaven doet.
Icometrix is het geestelijke kind van de jonge burgerlijk ingenieurs Dirk Loeckx en Wim Van Hecke, die blijkbaar geen moeite hadden geldschieters te overtuigen. Zij kregen 320.000 euro startkapitaal van de KU Leuven, de Universiteit Antwerpen en het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. Eerder dit jaar kwam daar 2 miljoen euro bij, ingebracht door het Leuvense fonds Capricorn ICT Arkiv, enkele businessangels en de bestaande aandeelhouders.
MSmetrix, de software voor de opvolging van patiënten met multiple sclerose (MS), werd vorige maand erkend door het Amerikaanse Voedings- en Geneesmiddelenagentschap (FDA). Dat maakt de weg vrij voor de volgende fase in het jonge leven van Icometrix: de verovering van de VS.
Icometrix zal sneller groeien op de Amerikaanse markt
Dat is niet de enige reden voor de oversteek naar de VS. “Icometrix zal sneller groeien op de Amerikaanse markt”, zegt Van Hecke. “In de VS gelden geen beperkingen op de installatie van MRI-scanners. Je hebt er zelfs ketens van medische beeldvormingscentra, die hun diensten aanbieden bij de artsen. Bij ons mogen radiologen geen privépraktijk met MRI-scanners opzetten. Hier moet je naar het ziekenhuis voor een MRI-scan. En zelfs die moeten zich aan een beperkt aantal MRI-scanners houden.”
Zoals elk techbedrijfje maakt Icometrix opstartverliezen, afgerond 467.000 euro in 2015. Is er genoeg geld om de verovering van de VS te combineren met de ontwikkeling van nieuwe producten? “Volgend jaar lanceren we onze software voor alzheimer en hersentrauma’s en -bloedingen”, zegt Loeckx. “Inkomsten genoeg. We blijven contractonderzoek doen, en in de VS boeken we vandaag al omzet. Alles is daar veel groter. Hier telt een MS-behandelingscentrum gemiddeld 200 patiënten, in de VS kom je gauw aan 8000 à 9000 patiënten.”
De gepersonaliseerde websites van Taglayer
Timothy Verhaeghe en Willem Drijver, allebei 21, studeren aan de Karel de Grote Hogeschool, leerden elkaar kennen op een evenement voor student-ondernemers en besloten prompt een bedrijf op te richten. Nauwelijks anderhalve week later stelden ze hun idee voor Taglayer al voor in Silicon Valley, terwijl de ontwikkeling nog in haar kinderschoenen stond. Taglayer maakt software waarmee bedrijven hun website kunnen aanpassen aan de interesses van hun klanten, terwijl de anonimiteit van die klanten gegarandeerd blijft.
De op 29 februari opgerichte bvba heeft zijn product klaar en is op zoek naar klanten. Het mikt in eerste instantie op media- en e-commercebedrijven uit België en Nederland. Bedrijven konden hun websites natuurlijk al personaliseren, maar dat gebeurde altijd op basis van het gedrag van de bezoeker op de site. Wat Taglayer anders doet, is de informatie over hoe iemand zich op verschillende websites gedraagt met elkaar verbinden. Dat gebeurt op basis van zijn aankoopgedrag, interesses en persoonlijkheid van de gebruiker, en van onder meer de locatie, tijd en de gebruikservaring. “Je kunt zo websites op een meer relevante manier personaliseren. Iemand die een website voor het eerst bezoekt, kun je meteen al een goede eerste indruk voorschotelen”, weet Willem Drijver. De intelligente software herkent de gebruiker.
Wij slaan geen persoonlijke gegevens op zoals namen, e-mailadressen of telefoonnummers
De twee vennoten benadrukken dat het hen er niet om te doen is reclame te verkopen zoals met de software van Google Ads of Facebook Advertising, maar de gebruikservaring te verbeteren en de privacy te respecteren. “Wij slaan geen persoonlijke gegevens op zoals namen, e-mailadressen of telefoonnummers”, zegt Verhaeghe, die zijn vorige bedrijf Beatslead opgaf om zich op Taglayer te concentreren. “We zorgen dat websites relevant zijn zonder dat we weten wie je bent.”
Taglayer houdt kantoor in de Antwerpse KBC-toren, waar de incubator StartIt@KBC is gevestigd. Het ondernemersduo investeerde zelf in het bedrijf, haalde via het iStart.light-programma voor student-ondernemers van iMinds 25.000 euro op, maar puurt ondertussen ook inkomsten uit consultancy. Het verdienmodel richt zich tot grote bedrijven, waaraan de start-up service wil verkopen om hen te helpen hun websites te personaliseren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier