Trends Gazellen: Proferro, Renson en MienTrans snelste groeiers van West-Vlaanderen

© Emy Elleboog

Trends bekroonde ijzergieterij Proferro tot snelste groeier van West-Vlaanderen, in de categorie grote bedrijven. Bij de middelgrote bedrijven ging de prijs naar zonneweringbedrijf Renson Sunprotection-Screens. Transportbedrijf MienTrans – tegenwoordig Lavaert Transport & Logistics – is de winnaar bij de kleine bedrijven.

Elk jaar maakt Trends de rangschikking op van de snelst groeiende bedrijven, de Trends Gazellen. In de provincie West-Vlaanderen is Proferro de winnaar bij de grote bedrijven. “IJzergieterij wordt vaak geassocieerd met oude industrie, maar wat wij hier doen is high-tech,” zegt algemeen directeur Cathy Defoor. Het bedrijf is een dochter van Picanol, en is ook gevestigd op de site van de Ieperse producent van weefmachines.

Proferro ontwerpt en bouwt gietijzeren onderdelen voor Picanol-weefmachines, maar ook onderdelen voor compressoren, pompen en landbouwmachines voor grote machinebouwers zoals Atlas Copco, CNH en Caterpillar. “Meer dan 60% van de omzet realiseren we bij externe klanten,” zegt Defoor.

Dat steeds meer machinebouwers bij Proferro aankloppen, heeft volgens Defoor te maken met de totaaloplossing die het bedrijf biedt. “Wij kunnen instaan voor het hele traject, van het ontwerp van de onderdelen over het gieten tot en met de mechanische afwerking of ‘verspaning’ van de gietijzeren stukken. Bovendien zijn we in staat om de afgewerkte stukken te schilderen, monteren en testen. Weinig concurrenten hebben al die activiteiten onder één dak.”

Het paradepaardje van Proferro is de meest recente vormlijn, een installatie van 16 miljoen euro waar stukken van 100 tot 500 kilogram worden gegoten. “Een zware investering die we durfden doen in volle crisis. Dankzij de nieuwe lijn kunnen we ook grotere stukken bouwen, waarmee we in nieuwe marktsegmenten terechtkomen. Die van de landbouwwerktuigen bijvoorbeeld.”

Innovatie

Winnaar bij de middelgrote bedrijven is Renson Sunprotection-Screens, specialist in zonnewering en een business unit van het vierdegeneratiefamiliebedrijf Renson. Zonnewering is een van de nichemarkten waarop het bedrijf zich al enkele decennia richt. Renson Sunprotection-Screens ontstond na de overname van een Iepers bedrijf in 2003. Vijf jaar later volgde de integratie in Renson en de verhuizing naar Waregem, waar het grootste deel van de groep huist.

“Ons gamma bestaat uit ventilatiesystemen, muur- en raamroosters, lamellenwandsystemen, aluminium en doekzonwering en terrasoverkappingen. Die verkopen we via partners – installateurs, architecten, zonweringbedrijven, aannemers, bouwondernemingen, doe-het-zelf-zaken en ijzerwarenhandels,” vertelt CEO Paul Renson.

“Alles staat of valt met innovatie. 75% van onze groei komt van producten die we in de laatste 5 jaar hebben ontwikkeld. 10% van ons personeel werkt in R&D. Als familiebedrijf kunnen we flexibel inspelen op opportuniteiten en bovendien is Renson een financieel sterk bedrijf, dat op lange termijn kan denken.”

Drie kapiteins

In de categorie kleine bedrijven ging transportbedrijf MienTrans met de prijs lopen, onlangs herdoopt tot Lavaert Transport & Logistics. Het goederenvervoer is Wouter, Brecht en Pieter Lavaert met de paplepel ingegeven door hun vader, die zelf in de sector zat. In 2005 grepen de broers de kans om MienTrans voor 60% over te nemen, in 2008 kochten ze de overige 40%. “Drie kapiteins op één schip” noemen de broers zich, naar een ceo-titel is het vergeefs zoeken.

“In die periode werd de markt opengesteld voor Oost-Europese chauffeurs, waardoor de vrachtprijzen kelderden,” vertelt Pieter Lavaert. “Als we het enkel moeten hebben van transport, dan redden we het niet. Want in die markt moet je op prijs spelen, en er zijn altijd anderen die het goedkoper kunnen.”

Om toegevoegde waarde te leveren en klanten aan zich te binden, zetten de Lavaert-broers in op extra diensten. “Het houtafval, dat we al vervoerden voor de spaanderplaatfabrikanten in de streek, slaan we nu op in onze loods, om het te transporteren wanneer de klant dat wenst. We doen ook aan voorraadbeheer en we herconditioneren ladingen, van bigbags in een silowagen bijvoorbeeld.”

Esthetiek

Starter van het jaar werd Iluminas. De Roeselaarse start-up Iluminas ontwerpt, produceert en verdeelt energie-efficiënte verlichting, en richt zich daarbij op drie segmenten. “Voor de industrie werken we vooral met magnetische inductie als lichtbron,” zegt oprichter Bruno Vercruysse. “De technologie bestaat al lang, en is de lichtbron met de langste bewezen levensduur op de markt. Maar de technologie is miskend in Europa omdat de led-lobby hier zo sterk is.” Vercruysse kan al pronken met enkele mooie referenties, zoals het logistiek centrum van Bridgestone in Zeebrugge en dat van Sony in Tilburg. “Daarnaast verdelen we ook led-verlichting voor kantoren en winkels, vooral via elektriciens en installateurs.”

Het derde segment – en dat waarin het bedrijf zich van zijn meest innovatieve kant toont – is dat van de intelligente straatverlichting op zonne-energie. “Het gaat om aluminium verlichtingspalen met zonnepanelen errond,” legt Vercruysse uit. “We zijn daarin niet uniek, er zijn ook Chinese spelers op de markt. Maar die hebben niet dezelfde zin voor esthetiek, en bovendien zijn onze palen voorzien van een intelligentie-module. Er zit een bewegingssensor in die personen of voertuigen kan detecteren. Zo kan je bijvoorbeeld enkel op volle kracht verlichten wanneer er beweging wordt gedetecteerd, waardoor je energie bespaart en de lichtpollutie beperkt. Via datacommunicatie kunnen we iedere straatpaal aansturen vanop afstand en eventuele mankementen opvolgen en laten herstellen.”

Karin Eeckhout, Jozef Vangelder

Partner Content