StartMyBusiness helpt startende ondernemers

. © Miklos (iStock)
Roel Van Espen medewerker Trends

Fednot, de federatie van het Belgisch notariaat, heeft een nieuwe tool: StartMyBusiness. Die helpt starters online doorheen de eerste stappen bij de oprichting van een vennootschap.

Op Notaris.be, de website van de federatie van het Belgische notariaat, kunnen toekomstige ondernemers terecht voor praktische informatie over de opstart van hun bedrijf. U komt er bijvoorbeeld meer te weten over het onderscheid tussen de vennootschapsvormen, met elk hun voor- en nadelen. Ook de aspecten van de oprichtingsakte, de formaliteiten en de statuten worden hier uitgebreid uit de doeken gedaan.

Begin deze week lanceerde Fednot een extra hulpmiddel voor starters: StartMyBusiness. De gratis webmodule moet helpen bij de oprichting van een vennootschap. Dat gebeurt aan de hand van vragen die online afgewerkt worden. Op die manier kunt u een heleboel gegevens makkelijk en snel doorspelen naar uw notaris. Zo kunt u meer tijd vrijmaken voor het uitwerken van uw ideeën.

“StartMyBusiness is ontstaan vanuit twee behoeften”, zegt Fednot-voorzitter Erik Van Tricht. “Enerzijds is er de vraag naar administratieve vereenvoudiging bij burgers en ondernemingen. Want zij worden vaak geconfronteerd met procedures die nog uit een ander tijdperk lijken te stammen. Anderzijds is er onze bekommernis om in te spelen op de gewoonten van een nieuwe generatie die opgroeit in een digitale wereld waarin alles vlot toegankelijk is.”

Hoe werkt het precies?

U surft naar StartMyBusiness en klikt op de knop ‘Mijn vennootschap oprichten’. Na het accepteren van de voorwaarden kunt u onmiddellijk aan de slag. U begint met het invullen van de uw gegevens die van de medeoprichters. Vervolgens geeft u informatie over onder andere het doel van uw vennootschap, de maatschappelijke zetel, het onderschreven en volgestort kapitaal, de gewenste vorm van inbreng en het aantal te creëren aandelen.

De volgende stap bestaat uit het specifiëren van het maatschappelijk boekjaar, de bestuurders, eventuele externe zaakvoerders en de bezoldiging van de mandaten. U moet ook aanduiden welk ondernemingsloket u wil inschakelen voor de activering van uw ondernemingsnummer. Daarna moet uw een aantal documenten uploaden, zoals het financieel plan, een bankattest, en eventueel een bewijs van uw basiskennis bedrijfsbeheer en een volmacht voor de vertegenwoordiging van afwezige oprichters.

Goed om te weten: bij heel wat vragen kunt u op het informatie-icoontje klikken voor een extra woordje uitleg. Toch is deze materie zeker niet altijd even vanzelfsprekend voor beginnende ondernemers. U doet er dan ook goed aan een boekhouder in de arm te nemen en eventueel samen met hem de verschillende stadia op StartMyBusiness te doorlopen.

Kies zelf uw notaris

De laatste stap bestaat uit het kiezen van de notaris met wie u wil samenwerken. De ingevoerde informatie en de geüploade documenten worden automatisch doorgestuurd naar het gewenste kantoor. Handig is dat u ook een indicatie van de te verwachten kosten krijgt. Die zijn opgesplitst in de erelonen voor de notaris, het recht op geschriften, het registratierecht, de kosten voor de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad en ‘diversen’.

“Met deze nieuwe tool onderstreept het notariaat zijn aandacht voor modernisering en digitalisering”, besluit Erik Van Tricht. “In de afgelopen twintig jaar hebben we al een vijftigtal onlinehulpmiddelen ontwikkeld voor de 1.150 notariskantoren in ons land. StartMyBusiness is de eerste tool die burgers online toegang geeft tot hun dossiers. Anderzijds blijven we focussen op gepersonaliseerde dienstverlening: meer dan 8.000 notariële medewerkers staan klaar om burgers en ondernemingen te begeleiden en te adviseren.”

Lees ook: Vennootschap oprichten? Bezint voor u begint

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content